Strona WWW

GRUPA I
"DELFINKI"

Nauczycielki:

Ewa Zdziarska, Agnieszka NowickaKarolina Kaczmarek 

 

Tu „Delfinki” stronę mają – można zobaczyć jak się starają.

Dzielnie z paniami swymi pracują, jednak czasami też coś zepsują.

Dla Pani Dyrektor, w dniu pasowania, wykonaliśmy super zadania. 

Od tego czasu każdy z nas wie, jak to w przedszkolu zachować się. 

Z panią Grażynką zabawki sprzątamy i przy posiłkach nie rozmawiamy. 

Pani Karolinka zasad nas uczy, więc przy jedzeniu nikt już nie mruczy. 

Czekamy zawsze cicho na dywanie i obserwujemy co szykują panie. 

Śpiewać lubimy o każdej porze, tańczyć nas pani nauczyć może.

I gimnastyka to poważna sprawa, lecz z naszą panią to przednia zabawa. 

Chętnie też na dwór wychodzić chcemy, bo to jest zdrowe – dobrze to wiemy. 

A po obiadku, gdy duże brzuchy mamy to bajek czytanych przez panią słuchamy. 

Bo nasza pani dobrze to wie, których najlepiej nam słucha się.

 

 

Drodzy Rodzice.

          

          W  związku z zawieszeniem zajęć w przedszkolu przez nastepne dni będziemy tutaj umieszczać propozycje zabaw, które możecie z dziećmi wykonać w domu. 


          Prosimy również śledzić informacje od dyrekcji w zakładce AKTUALNOŚCI


       Jeśli macie do nas pytania, to piszcie proszę, a my w każdą środę w godzinach 18 - 20 będziemy odpowiadać na wasze maile.

Agnieszka Nowicka    agnieszkanowicka31@wp.pl

Karolina Kaczmarek      karolinakaczmarekpmnr1@wp.pl


Życzymy dużo zdrowia i miłej zabawy z dziećmi.


 

 
TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc

9. 04. (czwartek)

KOLOROWA WIELKANOC

Masażyk "Pisanka".
Dziecko i rodzic siadają na dywanie. Jedno z was (pisanka) siada w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach rysuje wzory: paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamieniacie się miejscami.

"Pisanki - malowanki"
Można wudrukować gotową kolorowankę, lub narysować duże jajko na całej kartce A4. Rodzic wraz z dzieckiem malują wspólnie wzory na pisance - jeden szlaczek rodzic jeden dziecko.

PISANKA
 

Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej "Na podwórku".
Rodzic czyta wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.

Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.

Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.
 
Ćwiczenia fonacyjne "Kury na podwórku".
Dziecko powtarzają sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.
 
Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
Rysunek koszyczka dla dziecka, słomka, kolorowe, malutkie jajka wycięte z papieru.
Dziecko otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Ma za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomki. Opiera słomkę na papierowym jajku, wciąga powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenosi je do koszyka.
UWAGA Jajka nie mogą być duże, bo dziecko go nie złapie.

KOSZYCZEK
 

8. 04. (środa)

ZWIERZĄTKA Z WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA

Dzisiaj proponujemy zabawy ruchowe rozwijające sprawność ruchową. Zamiast przyborów wpisanych w zabawach (może ktoś ma takie gimnastyczne w domu) w nawiasie wpisujemy "przybory domowe".

Potrzebujemy:
Krążki gimnastyczne (miska), woreczki gimnastyczne (woreczek z ryżem), skakanka, małe piłki, obręcz hula-hoop (długi sznurek w kształcie koła), tamburyn (grzechotka lub pojemnik zakręcany z kaszą w środku), pisanki o różnych wzorach (przecięte na pół).

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Pisanki, do koszyka!
Dziecko biega swobodnie po pokoju. Na hasło "Pisanki, do koszyka!" szuka krążka i wchodzi do środka. Na sygnał – klaśnięcie – dziecko opuszcza krążek i dalej biega swobodnie.
 
2. Zabawa bieżna – Kurczaki, do kurnika.
Dziecko (kurczaczek) kuca w swoim gniazdku – krążkach gimnastycznych, a rodzic (mama kwoka) przechodzi obok i sprawdza, czy dobrze siedzi w gniazdku. Zatrzymuje się, daje sygnał: Kooo! Ko-ko-ko! – woła dziecko do siebie, a kurczaczek przybiega do niej. Dziecko ponownie szuka gniazda dla siebie i siada wygodnie.
 
3. Zabawa ruchowa z elementem reagowania na sygnał – Kurczaczki.
Rodzic rozkłada na podłodze woreczki gimnastyczne (ziarenka). Na dźwięk tamburyna dziecko biega, a gdy dźwięk cichnie, szuka ziarenek. Gdy je znajdzie, stuka palcem w woreczki.
 
4. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki.
Rodzic kładzie skakankę na podłodze, a dziecko ustawia się obok niej. Na sygnał R.: Hop! dziecko wykonuje skok obunóż. 
 
5. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Toczące się pisanki.
Dziecko i rodzic, ustawieni naprzeciw siebie, kolejno toczą swoje piłki (pisanki) po podłodze do ustawionej pomiędzy nimi obręczy. Czyja piłka wyturlała się poza obręcz, powtarza zadanie do skutku.
 
6. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Baranki.
Dziecko (baranek) chodzi na czworakach, gdy R. gra na tamburynie. Na przerwę w grze baranek zatrzymuje się i pochyla głowę do podłogi – je trawę, a potem unosi ją wysoko – ogląda chmurki.
 
7. Zabawa ruchowa z elementem marszu – Pisanki.
Rodzic rozkłada na dywanie połówki pisanek. Dziecko maszeruje po dywanie i szuka dwóch pasujących do siebie części.


7. 04. (wtorek)

KRASZANKI, PISANKI

1. Rozmowa o pisankach i kraszankach.

Obrazki: kraszanki i pisanki.


Rodzic dzieli obrazki na dwie grupy. Pyta dziecko, czy wie, czym się różnią. Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki. Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
 
2. Słuchanie piosenki "Pisanki"

Wspólnie z dziećmi słuchamy piosenki:


Pobawcie się przy piosence, naśladując czynności śpiewane przez dziewczynkę. Każdy sam.

3. Zakładamy hodowlę rzeżuchy.

Będą potrzebne: spodek, wata, nasiona rzeżuchy, woda.
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć (dobre podłoże, woda i słońce).
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układa delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodek z nasionami na parapecie okna. Pamiętajcie o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. 


6. 04. (poniedziałek)

KOSZYCZEK WIELKANOCNY

1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej "Koszyczek".
 
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
 
2. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
KOSZYCZEK

3. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej "Wielkanoc".

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
 
4. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co ci się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

5. Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Wykonanie masy solnej.
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.
Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
 
Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko (mogą to być również jajka "płaskie")Jak jajko będzie już uformowane, możecie do niego powbijać różne kolaliki lub cekinki. Następnie odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce domu, aby wyschłyJak wyschną to można je pomalować farbkami.


TEMAT TYGODNIA: Wiosenne powroty


3. 04 (piątek)

KTO DO NAS WRACA NA WIOSNĘ?

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej "Wiosenne powroty".

 

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

2. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

 

Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
Gdzie znajduje się dom bociana?
Jak myślisz, co to są mokradła?
Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
Co robi z jajkami kukułka?
Jak się nazywają dzieci ptaków?

 

3. Zabawa matematyczna "Żabki w stawie".

 

Dla każdego dziecka: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek (możecie wydrukować żabki, które wcześniej przesłałam lub zastosować w zabawie zelone kółeczka; możecie także wykonać żabki z papieru).

 

Rodzic daje dziecku niebieską kartkę, a także obrazki żabek. Prosi, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki. Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek?  Można modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żabek.

4. Zabawa dydaktyczna "Gdzie jest żabka?"

Rodzic prosi, aby dziecko położyło gdzieś swoją żabkę (kółeczko). Następnie wraca do rodzica i opowiada gdzie jest jego żabka, używając słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, obok, nad, za, pomiędzy).


2. 04 (czwartek)

PTASIE TRELE


1. Zabawa ruchowa Przylot bocianów.

 

Dziecko biega po pokoju i machają szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło: Gniazdo – ląduje, składając skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekoce z radości.

 

2. Wesoły bocianek

Rysunek bociana, karta 25, kredki, bibuła – zielona i czarna, klej.

Dziecko:
  • rysuje bociana po śladzie,
  • koloruje dziób i nogi bociana na czerwono,
  • z czarnej bibuły robi kulki i przykleja na końcach skrzydeł bociana,
  • drze zieloną bibułę na podłużne paski i przykleja je na dole kartki.
Chętne dzieci mogą narysować słońce, chmury, drzewo.

 BOCIAN

 

3. Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej "Ptasie trele".

 

Rodzic czyta wiersz i pyta dziecko: Czym zajmowały się ptaki? Powtarza wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

 

Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

 

Na drzewach wysoko
albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

 

Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

 

 

1. 04. (środa)


KOLOROWE KWIATKI

 

Drodzy Rodzice!

Jak wiecie weszły nowe obostrzenia. Postaramy się wskazywać nowe zabawy, które możecie wykonywać we własnym domu. Dla ułatwienia podamy Wam listę materiałów potrzebnych najczęściej na zajęcia:
  • kredki ołówkowe
  • farby plakatowe,
  • pędzelek,
  • plastelina,
  • ciastolina,
  • blok techniczny biały i kolorowy,
  • blok rysunkowy biały i kolorowy,
  • kolorowe bibuły.

Ale dzisiaj PRIMA APRILIS
Tutaj znajdziecie propozycje zabaw na ten dzień: 
https://miastodzieci.pl/czytelnia/prima-aprilis-uwazaj-bo-sie-pomylisz/
 

 

1. Zabawa Ene, due, rabe.

 

W tą zabawę można zaangażować więcej domowników. Prowadzący wylicza za pomocą rymowanki (wskazuje na kolejne osoby): Ene, due, rabe, połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. 
Osoba wskazana na końcu rymowanki wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, a pozostałe osoby słuchają i odgadują, co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.

 

2. Układanie chodniczka w kolorach kojarzących się z wiosną.

 

Potrzebne będą kolorowe patyczki matematyczne (można wykorzystać kolorowe paski).

Rodzic układa z kolorowych patyczków wzory do powtórzenia przez dzieci. Głośno nazywa, liczy i układa patyczki w danym kolorze, np. po dwa, po trzy, po cztery (po pięć), w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, czerwonym. Dzieci samodzielnie układają barwne chodniczki według wzoru.

 

3. Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?

 

Talerzyki jednorazowe (może być gruba folia), farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.

 

Rodzic ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwują powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować krokusy.

Wykorzystujemy zmieszane farby i na bloku technicznym rysujemy razem z dzieckiem 3 wiosenne kwiaty. Przykłady znajdziecie w sieci.

https://www.google.com/search?q=wiosenne+kwiaty&sxsrf=ALeKk00z0TLHLpbkpMG7In2TgADid3EYBA:1585691140774&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiUh63p18XoAhXh8KYKHR-PCAcQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1600&bih=730  


31. 03. 2020r. (wtorek)

ZABKI I BOCIAN

 

1. Obrazki: małej żaby i dużej żaby.

 

żaby

Kliknij na miniaturkę, aby powiększyć zdjęcie. Kliknij "zamknij", aby wyjść.

Kiedy rodzic pokazuje obrazek małej żaby, dzieci po cichu mówią: Jestem małą żabką. 
Kiedy rodzic pokazuje obrazek dużej żaby, dzieci głośno mówią: Jestem dużą żabą. 
Obrazki można pokazywać według rytmu (np. mała – duża – mała – duża, mała – mała – duża – duża).

 

2. Osłuchanie z piosenką Zielona wiosna (sł. i muz. D. i K. Jagiełło).

I. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.
 
 
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
  • Jak szeptały żaby?
  • Jak klekotał bociek?
  • Jakie odgłosy wydawał wróbelek?
  • Kto jest już wśród nas?
  • Jaka według was jest wiosna?

CIEKAWOSTKA
Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami. 


30. 03. 2020r. (poniedziałek)
 
POWROTY PTAKÓW
 
1. Ćwiczenia  usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne będzie lusterko.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
  • Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
  • Dziobek ptaka – dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają.
  • Wysiadywanie jaj – język przyklejają za górnymi zębami, nie ruszają nim przez 30 sekund.
  • Budujemy gniazdko – dzieci przesuwają język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie lądują w gnieździe: przyklejają język przy górnych dziąsłach.
  • Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.
 
2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Powrót bociana". 
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. 
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. 
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. 
– To jest gniazdo bociana. 
– Dziadku, tam nikogo nie ma. 
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. 
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. 
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. 
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? 
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. 
– I one też kiedyś odlecą? 
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. 
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. 
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. 
– I dziobów – dodał chłopiec. 
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. 
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! 
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. 
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. 
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?  
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. 
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. 
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk: 
Kle, kle 
Klekotaniem zbudził bociek 
całe gniazdo swoich pociech. 
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach 
niczym głośna ciężarówka! 
– Znowu tatko tak klekoce, 
że zarywa boćkom noce? 
Czemu tatuś nasz kochany 
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania, 
sen miał nie do wytrzymania! 
– Ach, obudźcie mnie już, błagam, 
bo was chciała połknąć żaba! 

 

3. Rozmowa  na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. 
  • Dokąd pojechał Olek? 
  • Gdzie miał swoje gniazdo bocian? 
  • W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany? 
  • Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
  • Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

4. Oglądanie ilustracji.
Rodzic ogląda ilustracje ptaków, które powracają do polski wiosną i czytają podpisy pod zdjęciami. Można sprawdzić, które ptaki dzieci zapamiętały. Możecie też wspólnie wskazać poszczególne części ciała ptaków.

ILUSTRACJE



 


Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie



27. 03. (piątek)

WIOSENNY OGRÓDEK 

 

Wąchanie wiosennych kwiatów.

 

Jeśli macie w domku kwiaty (hiacynt, tulipan, forsycja, krokus). Dziecko wącha kwiaty. Może wybrać ulubiony kwiat albo/i opisać jego wygląd.

 

Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak "Wiosna".

 

Wiosna w zielonej sukience 
nogami bosymi stąpa. 
I gdzie stopę stawia, 
tam… to chyba czary – 
wiosenny kwiat zostawia. 
Po spacerze wiosny 
świat zmienia się cały. 
Ptaki wśród zieleni 
radośnie śpiewają, 
motyle fruwają, 
świerszcze cicho grają. 
Kwiaty kolorowe 
wśród traw zakwitają. 
Gdyby nie ty, wiosno, 
i te twoje czary, 
to świat byłby pewnie 
i smutny, i szary.

 

Zabawa matematyczna na podstawie wysłuchanego wiersza. 
Na kartce papieru rysujemy czerwone kółeczko i zieloną łodyżkę. Prezentujemy obrazek dziecki i pytamy: Czego mu brakuje? Dorysowujemy 2 płatki, a dziecko je przelicza. Następnie dorysowujemy kolejne 2 płatki, a dziecko ponownie je przelicza. 
Możecie pobawić się z guzikami, jako płatkami:
- ułóż kwiatek, który ma 3 płatki - jeśli dołożymy jeden płatek, to ile kwiatek będzie miał płatków - a jak wiaterek zdmuchnie 2 płatki, to ile płatków zostanie?
Możecie państwo pobawić się z guzikami - płatkami w zakresie 5

  

Zabawa twórcza "Czerwony jak...." 
Rodzic podaje nazwę koloru, a dziecko – przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem (np. czerwony jak... tulipan, zielony jak... trawa). Ćwiczymy nazywanie tylko dwóch kolorów podstawowych - czerwony, zielony

Kolorowa zabawa:
Przygotowujemy dwa przedmioty - jeden w kolorze zielonym i jeden w kolorze czerwonym.
Wydajemy polecenia:
1. Podskocz jak pokazę czerwony... kucnij jak pokażę zielony...
2. Narysuj kółeczko jak pokażę czerony... narysuj linię jak pokażę zielony...

Dla chętnych KOLOROWANKA

26. 03 (czwartek)
WIOSENNA GIMNASTYKA

Dzisiaj proponuję Wam zabawy ruchowe, które możecie wykonać razem z dziećmi.

 


Zestaw ćwiczeń ruchowych 
Będziecie potrzebować "kija od szczotki" lub innego dostępnego w domku kijka (patyka)

Ćwiczenia w staniu:
unoszenie w górę i przed siebie rąk trzymających za brzegi kijek,
wychylanie ciała na boki z rękami uniesionymi nad głową, trzymającymi oburącz kijek,
skłony tułowia do podłogi i,
przechodzenie do przodu i do tyłu przez kijek trzymany w obu dłoniach,
przekładanie kijka z jednej, wyprostowanej w łokciu, ręki do drugiej,
przekładanie kijka do tyłu, na ramiona,
trzymanie kijka z tyłu, pod łopatkami, rękami ugiętymi w łokciach.
 
Ćwiczenia w siadzie:
skłon do podłogi z rękami prostymi w łokciach, trzymającymi kijek,
przekładanie kijka: w bok, za plecami i przed sobą,
przenoszenie nóg ugiętych w kolanach nad kijkiem– za kijkiem i przed kijkiem,
trzymanie laski stopami, pionowo,
utrzymanie w pionie kijka ustawionego na dłoni.
 
Ćwiczenie w leżeniu na brzuchu:
trzymanie kijka przed sobą, w obu dłoniach, nad podłogą, przy wyprostowanych łokciach.
 
Ćwiczenia w parach:
przeciąganie kijka na swoją stronę (trzymanie kijka za końce – siad skrzyżny naprzeciwko siebie),
przeciąganie kijka stopami na swoją stronę (siad naprzeciwko siebie, podparty z tyłu).
 
Bieg przez kijki (mogą być linie przyklejone taśmą np. malarską) ułożone w odstępach na podłodze:
przeskakiwanie z nogi na nogę.
Przeskakiwanie obunóż, bokiem, na jednej nodze.
 
Ćwiczenie na zakończenie – popisy:
ustawienie kijka opartego o podłogę, klaśnięcie i złapanie go, aby nie spadł na podłogę (propozycja dla rodziców)


25. 03 (środa)

KOLORY WIOSNY

 

1. Rebus słowno-obrazkowy Wiosna.

 

Obrazki: wiosło, nasiona.

ilustracje

Kliknij na miniaturkę, aby powiększyć zdjęcie. Kliknij "zamknij", aby wyjść.

 

Dziecko nazywa to, co widzi na obrazkach, dzieli nazwy rytmicznie (na sylaby) z klaskaniem wios - ło, na - sio - na. Łączy pierwsze sylaby: wios i na i mówi słowo, jakie powstało.

 

2. Zabawa dydaktyczna "Liczenie nasion".

 

Będą potrzebne: patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy. 
Rodzic rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dziecko za pomocą patyczka lub pęsety rozdziela je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segreguje nasiona zgodnie z poleceniami, układa je w grupy (takie same) , określa na oko, których jest więcej, i sprawdza, np. łącząc je w pary. Liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzy rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza. Układa kwiatki, np.: kładzie ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczy płatki i mówi, których jest mniej.

3.Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion.

Potrzebujemy: małe, plastikowe butelki po napojach lub jogurtach (z zakrętkami), nasiona do wyboru: grochu, fasoli, bobu.
Dziecko wsypuje nasiona do butelki, którą zakręcają. Potrząsa butelką z ziarnami i słucha, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki.

 


4. Możecie założyć hodowlę fasoli w swoim domu.

Potrzebujemy: nasiona fasoli,  plastikowe kubeczki, wata lub lignina, dzbanek z wodą lub konewka.
Dziecko wkłada watę lub ligninę do plastikowego jednorazowego kubeczka. Nalewa do niego tyle wody, by była wilgotna. Odlicza trzy nasiona i wkładają je do środka. Ustawia kubeczki przy oknie (w ciepłym miejscu) i obserwuje kiełkowanie nasion. Przez najbliższy czas prowadzi obserwacje przyrodnicze. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami, ogląda kiełkujące nasiona, dokumentuje zmiany, wykonując rysunki. Nazywaj z rodzicami części roślin – korzenie, liście, łodyga.



24. 03. (wtorek)

PRZYRODA WIOSNĄ


Dzisiaj proponuję wam wspólne obejrzenie filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Po obejrzeniu filmu porozmawiajcie z dziećmi co zapamiętały, jakie kwiaty są oznakami wiosny? Następnie pokolorujcie kwiaty z karty pracy.

KARTA PRACY

Możecie pobawić się przy piosence M. i M. Kluza "Wiosna urodziły się motyle" (opis zabawy w filmiku):

https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk


23. 03 (poniedziałek)

OZNAKI WIOSNY


Jeśli macie w domku to możecie obejrzeć książeczki o wiośnie i porozmawiać z czym kojarzy się dzieciom wiosna. Pomocne też mogą być ilustracje w internecie (wystarczy wpisać w przeglądarce hasło :OZNAKI WIOSNY)


Zagadka:

Wracają ptaki z daleka 

i kwiatki kiełkują wokoło. 

Nadchodzi pora radosna, 

bo właśnie zaczyna się… (wiosna)


Opowiadanie:

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic. 

– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz. 

– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro… 

– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda? 

– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek. 

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz! 

– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada. Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie… 

– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk: 

– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis! Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią. – To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka. – A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada. – Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. 

– Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. 

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć. – Pąki na żywopłocie! – meldował Olek. – Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada. – Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu. 

– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć. 


Możecie porozmawiać na temat opowiadania. Pomogą pytania: 

− Na co narzekały dzieci? 

− Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi? 

− Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku? 

− Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?


Propozycja pracy plastycznej "Wiosenne kotki". 

Potrzebne będą: Kolorowa kartka z bloku technicznego, brązowa farba, pędzle, klej (magic), pestki dyni w łupinach. Dziecko wybierają sobie kolorową kartkę, która będzie tłem pracy i maluje na niej gałęzie wiosennej wierzby. Dokleja do nich pestki w łupinach jako bazie. Mogą przeliczyć bazie na każdej gałązce. Prace odstawiają do wyschnięcia.