Strona WWW


Grupa VI

"Żeglarze"

Nauczycielki: Teresa Domalewska

                             Joanna Janiak

 

 

We mnie dusza tkwi żeglarza, 

a nie często to się zdarza 

Jeszcze kilka lat dołożę, 

i niedługo ruszę w morze.

 

Sam nie jestem w tej przygodzie

bo przyjaciół ze mną mrowie.

Moja grupa jak załoga

z nią nie straszna żadna trwoga.

 

Teraz przedszkolakiem jestem małym,

jutro żeglarzem doskonałym.

Świat cały wkrótce zwiedzę

lecz teraz chcę zdobyć wiedzę.



Życzenia świąteczne od "Żeglarzy" (mp4)


Od 29 marca 2021r na naszej stronie zamieszczamy materiały edukacyjne, 

które mogą państwo wykorzystać do zabaw z dzieckiem w domu. 

Zapraszamy również do kontaktu z nauczycielkami: 

telefonicznego (numer do przedszkola w zakładce PRZEDSZKOLE) 

lub mailowego: Teresa Domalewska: teresa.domalewska@gmail.com

Joanna Janiak: asiajaniak3@wp.pl

 


Temat kompleksowy: W wiejskiej zagrodzie

 

CZWARTEK 15.04.2021R

 

TEMAT DNIA: KTO MIESZKA W CHLEWIKU.

 

 

Temat: „Świnka” – technika origami /składanie z kwadratu /.

Cele:

• Zapoznanie dzieci z nową techniką plastyczną - origami.

• Doskonalenie umiejętności składania papieru według instrukcji rodzica,

• Wdrażanie dzieci do dbania o czystość osobistą oraz czystość otoczenia.

Pomoce: „Pięciolatek – Razem poznajemy świat”, kartki w kształcie kwadratu koloru różowego, mazaki, rolki po papierze toaletowym, różowy papier do obklejania, klej.

 

Przebieg: Słuchanie wiersza pt.: „Czystość”

1. Malutka świnka w błocie leżała

Przyjaciół żadnych przez to nie miała,

Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,

Nigdzie nie była mile widziana.

 

2. Flejtuchą wszędzie ją nazywano,

Plecami do niej się odwracano,

Aż świnka wreszcie to zrozumiała

I o swój wygląd w końcu zadbała.

 

3. Teraz się myje i dba o siebie,

Mydła używa w każdej potrzebie,

Czyści buciki, ubranko zmienia,

Bieliznę czystą co dzień ubiera.

 

4. A odkąd świnka mydła używa,

Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.

Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,

Niech myje często rączki i buźkę.

 

Rozmowa na temat wiersza:

- Gdzie leżała świnka?

- Dlaczego nie miała przyjaciół?

- Jak ją nazywano?

- Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami?

- Co powinniśmy robić, aby nie odwracano się od nas plecami?

Jak dbać o czystość?

- Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?

 

Praca dzieci. Wykonanie świnki techniką origami zgodnie z instrukcją

• złóż kwadrat na pół po przekątnej

• ułóż trójkąt w pozycji

• jeden z dolnych rogów zagnij do góry

• narysuj na nim kropki to będzie ryjek świnki

• rogi z dwóch stron zagnij w dół i jeszcze raz w górę każdy, powstaną uszy świnki

• narysuj oczka i głowa świnki jest gotowa

• Weź rolkę po papierze toaletowym i obklej ją dookoła różowym papierem

• Na górnej części rolki przyklej wykonaną wcześniej głowę świnki

• Z tylu przyklej ogonek /wycięty wąski pasek z różowego papieru, zakręcony za pomocą nożyczek/ • Możesz też na oklejonej rolce po papierze narysować czarne plamy – błoto.

 

Zabawa ruchowa „Świnki w chlewiku”. Dzieci "świnki" chodzą w chlewiku - czworakowanie. Na hasło: - "świnki są głodne" zatrzymują się i wydają dźwięk „ kwi, kwi, kwi”. Następnie przechodzą do przysiadu, wydają dźwięk "chrum, chrum, chrum" co oznacza że jedzą nasypaną przez rolnika /( rodzica)/ paszę.

 

Zabawa do piosenki pt.: „Dziadek Władek” (popularna piosenka amerykańska

– cel: ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: ko-ko, me-me, be-be, chrum-chrum, kształcenie słuchu muzycznego, poczucia rytmu.

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Na niej kury hodował ijaija o

Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko,

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

 

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Na niej kozy hodował ijaija o

Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me,

Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko,

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

 

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Na niej owce hodował ijaija o

Owce be, be, be, be, be, be Be, be, be, be, be, be,

Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me,

Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko,

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Na niej świnki hodował ijaija o

Świnki chrum chrumchrum, chrum ,chrum, chrum Chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, Owce be, be, be, be, be, be Be, be, be, be, be, be,

Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me,

Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko, Dziadek

Władek farmę miał ijaija o

 

Można wykorzystać do zabawy podobne zabawy lecz o innych zwierzętach

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

https://www.youtube.com/watch?v=QvptilEBcK8


14.04- środa

Temat: Muzyka w wiejskiej zagrodzie

 

1. Gospodarstwo Dziadka Władka:

Słuchanie piosenki pt. Dziadek fajną  farmę miał:

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q&ab_channel=PIOSENKIDLADZIECIBZYKtv

2. Rozmowa na temat piosenki:

- jakie zwierzęta hodował dziadek Władek?

- ćwiczenia ortofoniczne na podstawie piosenki.

3.„ Rozmowy zwierząt”- wysłuchanie wierszyka. Dziecko ma za zadanie zapamiętać  jak najwięcej zwierząt występujących w wierszu.

„ W gospodarstwie już od rana

   rzecz się dzieje niesłychana.

   Obudziły się zwierzęta

   I dyskusja rozpoczęta.

   Kukuryku! Kukuryku!

   Kto tak pieje przy kurniku?

   A to kogut: kukuryku!

   Woła kury do kurnika.

   Ko, ko, ko, ko, ko, ko, a to kto?

   To jest kura- złotopióra.

   Grzebie w ziemi pazurkami

   Szuka miejsca z robaczkami.

   Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka,

   Co różowy ryjek ma,

   Kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha.

   Kto tak czysty jest jak ja?

   Na to kaczka kwacze tak:

   Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa,

   Idź do rzeki umyj ryjek

  Będziesz ładna tak, tak, tak.

  Usłyszała to też krowa, zaryczała:

  muuu, muuu, muuu.

  Słuszne  rady dajesz tu,

  więc się umyj  świnko już.

  Konik zarżał i ha, ha, ha.

  Tak skończyła się historia ta.

https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA

4. Rozmowy zwierząt- ćwiczenia ortofoniczne.

Cel: rozwijanie umiejętności mówienia zgłosek w różnej intonacji.

                Zapraszam do obejrzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=Osl8JG6GcEs

5. „ Zwierzęta”- zabawa ruchowo naśladowcza.

Rodzic pokazuje obrazek ze zwierzątkiem np. kot, pies, koń, krowa, kura, kaczka itp. Dziecko naśladując pokazane zwierzątko wydaje odpowiednie dźwięki.

6. „Kaczuszki”- zabawa taneczna do muzyki- kształcenie umiejętności poruszania się zgodnie z muzyką.

                Zapraszam do obejrzenia;

https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo

7. Zabawa spostrzegawcza- czy wiesz, co to za zwierzę?

Jestem bardzo ciekawa, czy uda Wam się odgadnąć co to za zwierzę po samym kształcie i odgłosie.

                 Zapraszam do obejrzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=hO2a3KUBuzE

8. Jak narysować świnkę?- szybki kurs rysowania świnki.

                  Zapraszam do obejrzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=p7n-6jFiIAc&list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL&index=6



WTOREK 13.04.2021R

TEMAT DNIA: W KURNIKU

 

Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku …” – opowiadanie czyta rodzic ilustrowane sylwetami na podstawie fragmentu bajki Ewy Szelburg-Zarembiny.

Cele:

• Nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, postaci zwierząt występujących kolejno po sobie,

• Zapoznanie z postaciami występującymi w bajce tj. gęsie jajo, rak Nieborak, kogutPiejak, kaczka Kwaczka, kot Mruczek, siodłaty gąsiorek,

• Wzbogacenie słownika dziecka o słowa: popielnik i cebrzyk,

• Ćwiczenia artykulacyjne na zgłoskach hyc-hyc, kic-kic, klap-klap, człap-człap, szlap- -szlap, tur- tur,

Pomoce: opowiadanie, sylwety zwierząt, książka „Pięciolatek –Razem poznajemy świat” cz.3,

 

Przebieg: Słuchanie utworu pt.: „BAJKA O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU”

Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata, w chacie gęś siodłata.

Zniosła ta gęś jaje. Przez dwa dni tak było, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jaje na wędrówkę. Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka. Rak Nieborak przystaje:

- Dokąd się toczysz, jaje?

- Na wędrówkę.

- Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.

- Chodź, raku Nieboraku. I poszli. Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem. Idą-idą, idą-idą... Spotkali koguta Piejaka. Kogut Piejak przystaje:

- Dokąd się toczysz, jaje?

- Na wędrówkę. - Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.

- Chodź, kogucie Piejaku. Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali kaczkę Kwaczkę. Kaczka Kwaczka przystaje:

- Dokąd się toczysz, jaje?

- Na wędrówkę.

- Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.

- Chodź, kaczko Kwaczko. Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur- -tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem i z kaczką Kwaczką. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali kotka Mruczka. Kotek Mruczek przystaje:

- Dokąd się toczysz, jaje?

- Na wędrówkę.

- Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą.

- Chodź, kocie Mruczku. Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap- -szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali pieska Kruczka. Piesek Kruczek przystaje:

- Dokąd się toczysz, jaje?

- Na wędrówkę.

- Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.

- Chodź, piesku Kruczku. Hyc-hyc-hyc! Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap -szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, z kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem i z pieskiem Kruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce... Napotkali chatkę w lesie.

- Tu będziemy nocowali - powiada gęsie jaje. Ano, dobrze. W progu położył się pies Kruczek. Za piec wlazł kotek Mruczek. Kaczka Kwaczka weszła do przetaczka*. Kogut Piejak tam, gdzie kaczka. Rak Nieborak nurknął do cebrzyka. A gęsie jaje, niewiele myśląc, tur-tur-tur! do popielnika, bo tam najgoręcej. Usnęli. Śpią.

Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest. To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.

Rozmowa na temat bajki:

- Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce?

- Z kim poszły na wędrówkę?

- Gdzie postanowili nocować?

- Gdzie wturlało się gęsie jaje?

- Co stało się w nocy?

- Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła?

- Kto wyskoczył ze skorupki?

- Jak mógł przywitać się z innymi zwierzętami siodłaty gąsiorek? /propozycje dzieci/

 

Informacje dla rodzica:

Popielnik – występujący w różnego rodzaju piecach lub kotłach: zbiornik pod komorą paleniskową, do którego opada poprzez ruszt i gromadzi się popiół.

Cebrzyk - wiaderko z drewnianych klepek, używane dawniej na wsi na wodę, mleko lub śmietanę.

 

Skąd się biorą kurczątka i gąsiątka? – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3,s.40

Dzieci opowiadają, jakie są kolejne etapy rozwoju kur. Nazywają kurzą rodzinę: tata – kogut, mam – kura, dziecko – kurczątko. W przypadku gąsiątka; tata – gąsior, mama – gęś, dziecko – gąsiątko.

 

Zabawa ruchowa ze śpiewem „Kurki trzy” ( na melodię Wyszły w pole)

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły. /2x

Pierwsza przodem, w środku druga,

trzecia z tyłu oczkiem mruga.

I tak sobie kurki trzy raz dwa! raz dwa! W pole szły.

Wyszło w pole kurek pięć i na ziarnka miało chęć /2x

Pierwsza przodem za nią druga

trzecia, czwarta oczkiem mruga

piąta z tyłu gdacze tak mam na ziarnka wielki smak.

Wyszło w pole kurek sześć

bo ziarenka chciało jeść /2x

Idą kurki droga pusta a na końcu kurka szósta

idzie w pole kurek sześć będą zaraz ziarnka jeść.

 

Dzieci utrwalają liczebniki główne i porządkowe- mogą namalować i wyciąć kurki albo zastąpić innymi przedmiotami. Układają kurki zgodnie z tekstem piosenki przeliczają w zakresie 6….jeden ,dwa, trzy …..pierwsza, druga, trzecia….


Poniedziałek 12.04

Temat dnia: Po co hodujemy zwierzęta

 

1. „Dmuchamy balony” – ćwiczenia oddechowe.

cel: zwrócenie uwagi na prawidłowy tor oddechowy, zwiększenie objętości płuc.

Dziecko siada na krzesełku z wyprostowanymi plecami. Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balonu.

W tym celu dziecko nabierają powietrza nosem i wypuszczają ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy .Podczas wykonywania ćwiczenia należy kontrolować aby dziecko nabierało powietrze przez nos jednocześnie wypełniając powietrzem przeponę. Wypuszczanie powietrza powinno przypominać dmuchanie gigantycznego balona.

2.Zabawy ruchowe.

Marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.

„Koniki”- zabawa bieżna. Dziecko naśladuje poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

„Koniki grzebią nogą”- ćwiczenia równowagi. Dziecko zatrzymują się, staje na jednej nodze, a drugą nogą naśladują jak koń grzebie w ziemi – przeciąganie wolnej stopy po podłodze.

„Konik na biegunach”– ćwiczenia zręczności. Dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzą „kołyskę”. Porusza się w przód i w tył.

„Konie ciągną wóz”- zabawa bieżna. Dziecko do zabawy zaprasza rodzica, twarzą  oni zaprzęg: koń i woźnica, podają ręce. Poruszają się w różnych kierunkach. Zmiana miejsc w parach.

 

3. „Zwierzęta hodowlane” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji. /książka „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” str. 38/

Dziecko :

- wymienia zwierzęta, które znajdują się w wiejskiej zagrodzie;

- określa kto mieszka w chlewiku, w kurniku, oborze i stajni;

- dzieli nazwy zwierząt na sylaby ( wyklaskuje o-wca, ko-gut);

- wyszukuje różnic między obrazkami i zaznacza je ciemną kredką na ilustracji po prawej stronie;

 

4.„Znaczenie zwierząt w życiu człowieka” – rodzic wraz z dzieckiem wyjmuje z lodówki i szafki różne produkty spożywcze: mleko, sweter, ser, pióro, mięso, masło, jajko,szynka, mięso itp. Wcześniej wspólnie przygotowuje kartki z obrazkami różnych zwierząt hodowlanych.

Rodzic prosi dziecko aby dobrał w pary obrazek z produktem spożywczym lub przemysłowym np. masło i krowa, jajka i kura, sweter i owca itd.

 

5. Rozwiąż zagadki.

- czarna w białe łaty – chodzi mi o …. / krowę /

- biała i puszysta – / owca /

- biała, gładka, ma brodę i rogi –  / koza /

- żółte małe i dziobią ziarenka –  / kurczaki /

- kolorowy i nosi korale na szyi – / indyk /

- czarne, białe i pstrokate, lubią się łasić – / koty /

- różowe – / świnki /

- czarne, brązowe, białe, mają grzywę i ogon – / konie /

 

6.„Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – jeśli dziecko ma ochotę może ulepić z plasteliny dowolne zwierzątko.

cel: ćwiczenie mięśni paliczkowych, doskonalenie umiejętności formowania rzeźby pełnej i płaskorzeźby, utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich.

 

7.Słuchanie bajki pt.: „Brzydkie Kaczątko” H.CH. Andersena

cel: zwrócenie uwagi na to, iż każdy z nas jest inny, niepowtarzalny, co czyni nas wyjątkowymi; kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, wyrażania emocji.

    Na wsi, podczas upalnego lata pewna kaczka wysiadywała w swoim gnieździe pisklęta. Była zniecierpliwiona, ponieważ trwało to bardzo długo. W końcu wszystkie skorupki pękły, kolejno wychodziły z nich małe, żółte kaczuszki. Tylko jedno, największe jajo wciąż ani drgnęło, więc mama-kaczka musiała nadal je wysiadywać. Wreszcie i to jajo pękło. Wykluło się z niego kaczątko, które różniło się od swojego rodzeństwa. Było duże i szare, co nie umknęło uwadze innych zwierząt. Podczas pierwszego spaceru i zwiedzania wsi, jedna z kaczek podfrunęła do kaczątka i dziobnęła je w kark. Matka broniła syna, ale sama zastanawiała się, dlaczego jest on taki brzydki. Czas mijał, a kaczątko było traktowane coraz gorzej. Kury i kaczki wyśmiewały się z ptaka, nawet rodzeństwo i matka dokuczały mu. Zrozpaczony malec postanowił opuścić rodzinną zagrodę. Kaczątko poleciało na bagna, gdzie poznało stado dzikich kaczek. One także dokuczały mu z powodu wyglądu, ale pozwoliły przyłączyć się do swojej grupy. Niestety, był to czas polowań na kaczki i wiele ptaków zostało zabitych przez myśliwych. Biedne kaczątko bardzo się bało i z niepokojem czekało, aż ustaną strzały. Po pewnym czasie malec wyruszył przed siebie, szukając innego schronienia. Trafił do małej chatki, gdzie razem... razem ze starszą kobietą mieszkał kot i kwoka. Ale kaczątko nie było tam szczęśliwe, mieszkańcy dokuczali mu, a staruszka kazała znosić jaja. Bohater tęsknił za świeżym powietrzem i błękitną wodą, dlatego opuścił chałupkę. Nadeszła jesień, kaczątko spacerowało po polach, pływało po wodzie i czuło się bardzo samotne. Pewnego dnia ujrzało stado łabędzi, pięknych, białych ptaków. Choć nie znało tych stworzeń, to poczuło wielką miłość oraz chęć bycia do nich podobnym. Gdy nastała zima bohater przeżywał trudne chwile. Mróz i śnieg dokuczały mu, a woda w stawie zamarzała. By do tego nie dopuścić kaczątko kręciło się w wodzie, ale niestety, ta i tak pokryła się lodem, a biedny ptaszek przymarzł do tafli. Na szczęście uratował go przechodzący obok stawu chłop i zabrał do swojego domu. Jednak biedaczek był tak bardzo wystraszony, że chcąc uciekać narobił bałaganu, dzieci biegały za nim, a gospodyni krzyczała. Kaczątko wyfrunęło i zaszyło się w sitowiu na bagnach. Przyszła wiosna. Malec nie widział dla siebie żadnej nadziei, czuł się samotny i niekochany. Kiedy tak pływał i rozmyślał, ujrzał ponownie wspaniałe łabędzie. Zapragnął choć na chwilę zbliżyć się do nich, nawet za cenę śmierci. Podpłynął, spuścił głowę i czekał na to, co miało się stać. Lecz wtedy zobaczył swoje odbicie w tafli wody i z zaskoczeniem stwierdził, że jest pięknym łabędziem. Inne ptaki gładziły jego piórka dziobami i wyrażały swój zachwyt nowym członkiem stada. Do ogrodu przyszły dzieci, które lubiły patrzeć na łabędzie. Chwaliły wygląd młodego ptaka, cieszyły się i klaskały głośno. Pierwszy raz w życiu kaczątko czuło się akceptowane i piękne. Pierwszy raz radość rozpierała małe, ptasie serduszko.

 

8.Jestem Brzydkim Kaczątkiem – jestem pięknym łabędziem” – odgrywanie scenek dramowych przez dziecko.

cel: kształcenie umiejętności wyrażania swoich emocji i określania stanów emocjonalnych innych osób, organizowanie wspólnych zabaw z podziałem na role.


Powrót ptaków

 

09.04 - piątek

Temat: Kształtowanie u dzieci umiejętności dodawania i odejmowania.

 

Do ćwiczeń należy wybrać przedmioty, które dzieci dobrze znają: mają się koncentrować na czynnościach dokładania, dosuwania, zabierania, odkładania.

Dlatego potrzebne są: kamyki, ziarna fasoli, jednakowe klocki, grubsze i jednakowe patyczki,  duże guziki itp.

Ćwiczenia w dodawaniu:

- kładziemy przed dzieckiem dwa klocki i liczymy je: -jeden, dwa-  dwa klocki. Dosuwamy jeszcze dwa mówiąc: dodaję dwa. Dwa i dwa..Ile jest razem klocków?

Kiedy dziecko powie- dużo, prosimy żeby policzyło.

Przesuwamy klocki tak, aby tworzyły szereg.

Dziecko zapewne policzy je tak, wskazując palcem każdy klocek.

Ćwiczenia rozpoczynamy od mniejszych sum i stopniowo je zwiększamy w zależności od umiejętności dziecka.

- Układamy duże guziki w szeregu i liczymy je: -jeden, dwa, trzy. Tu mamy trzy guziki.

Dokładamy dwa- dodałam i mam więcej. Policzmy wszystkie razem. Liczymy- mamy pięć guzików.

Dziecko słownie określa efekt dodawania.

Ćwiczeń podobnie organizowanych musi być dużo i z użyciem różnych przedmiotów.

Podobnie postępujemy podczas odejmowania.

Ćwiczenia w odejmowaniu:

-kładziemy przed dzieckiem w rzędzie  cztery fasolki.

Potem wskazując każdą fasolkę liczymy: są cztery fasolki.

Zabieramy dwie i mówimy: zabrałam dwie ile zostało?

Dziecko policzy i ustali wynik odejmowania.

Tę serię ćwiczeń także trzeba rozpocząć od małych różnic i stopniowo zwiększać liczbę przedmiotów.

Dopiero gdy dziecko nabierze wprawy w dodawaniu i odejmowaniu, można takie ćwiczenia przeplatać.

Ćwiczenie : daj każdemu po jednym.

Są to ćwiczenia pomagające dziecku ustalić: tu i tu jest tyle samo, tu jest więcej, tu jest mniej.

- Na dywanie w szeregu siedzą misie lub lale.

Zachęcamy dziecko do policzenia ich. Już wiadomo, że są np. cztery misie { lalki}. Wręczamy dziecku np. trzy piłeczki i mówimy: Daj każdemu misiowi po jednej.

Dziecko rozdaje i rozkłada ręce mówiąc: Już nie ma.

Pytamy: za mało?

Podsuwamy kilka piłeczek. Weź, mają dostać po jednej.

Dziecko zapewne weźmie jedną piłeczkę i położy obok misia, dla którego zabrakło.

Teraz jest tyle samo misiów i piłeczek.

Wystarczy ten fakt podkreślić i pokazać pary. Tu i tu tyle samo.

Inne pary to np. lalki i kubeczki, garaże i autka, łyżki i miseczki.

Zabawa w kupowanie czyli jeden za jednego.

- Pięciolatki  już wiele razy były w sklepie. Są w stanie zrozumieć sens wymiany: pieniążek za przedmiot.

Ta seria ćwiczeń- zabaw ma im w tym pomóc.

Zabawa odbywa się na dywanie: dziecko ma klocki do budowania, mama ma ziarna fasolki do wymiany. Jedna fasolka to jeden pieniążek.

Proponujemy dziecku: Ty masz sklep z klockami, ja będę kupowała. Fasolki to pieniądze, za jeden klocek, jedna fasolka.

Proszę o jeden klocek. Dziecko stawia klocek a mama kładzie na nim fasolkę.

Pokazujemy taką parę i stwierdzamy: jeden za jeden.

Takie kupowanie nie może trwać za długo. Wystarczy kupić kilka klocków do zbudowania wieży lub bramy.

                        Owocnej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=JlXSMBAFt-A

super zabawy w liczeniu.

 

CZWARTEK 08.04.

TEMAT DNIA: PTAKI WIOSNY OZNAKI

 

1. Zabawa odprężająca.

„Bąbelkowy obraz” – zabawa z folią.

cel: obniżenie nadmiernego napięcia mięśniowego, wzmacnianie koordynacji oko-ręka i usprawnianie małej motoryki.

Dziecko siedzi na dywanie trzymając folię bąbelkową. Naciska bąbelki kolejno każdym palcem jednej ręki, potem drugiej i oburącz. Robi to w zaproponowanym rytmie, lub w rytmie zaproponowanego wierszyka. Folia może leżeć na twardym podłożu lub być trzymana w ręku.

 

2. Słuchanie wiersza pt.: „Nadchodzi wiosna”  Dorota Kossakowska.

Wiosna zaprasza promieniem słońca,

przylaszczką i przebiśniegiem.

Czas się pożegnać z mrozem i chłodem,

oraz puszystym śniegiem.

Zaraz powrócą ptaki z daleka,

zabiorą się do pracy.

Szpaki zrobią w budkach porządek,

bocian swe gniazdo zobaczy.

Przyniesie gałązki nowe do gniazda,

poprawi to co zniszczone.

A kiedy gniazdo będzie gotowe,

zaprosi tam swoją żonę.

Wspólnie pisklęta swe wychowają,

nauczą je latać wspaniale.

A kiedy lato się skończy wyruszą w ciepłe kraje.

 

3.Wypowiedzi dziecka na temat wiersza (pomocnicze pytania)

- Jakie ptaki przylatują do nas wiosną?

- Co robią szpaki i bociany?

- Kogo wychowują ptaki?

- Kiedy wyruszą ptaki w ciepłe kraje?

 

4. Szczegółowe omówienie ich budowy  (pomocna może być ilustracja  z książki „Pięciolatek   Razem poznajemy świat” str. 31) – 2 nogi, 2 skrzydła, tułów, głowa, dziób, pazury, ciało pokryte

 piórami.

 

5. Wspólne wykonanie pracy z plasteliny pt. „Mój ptak”

 Pomoc Rodzica w lepieniu z plasteliny dowolnego ptaka. Z piór można wykonać skrzydła, z pestki ze słonecznika dziób, a z patyków nogi. Gotowa pracę umieszczamy na podkładce. Przypominamy również dziecku o zasadach, których należy przestrzegać podczas pracy

 

6.„Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna.

cel: utrwalenie wiadomości dotyczących ptaków i wiosny, kształcenie logicznego myślenia, odróżnianie wiadomości prawdziwych od fałszywych i weryfikowanie ich

 

Rodzic czyta zdania, z którymi dziecko może się zgodzić lub nie.

Prawda - dziecko unosi głowę w górę i w dół.

Fałsz - dziecko kręci głową raz w prawą raz w lewą stronę.

 Przykładowe pytania:

- Zimą są z nami bociany i jaskółki?

- Wiosną powinniśmy dokarmiać ptaki?

- Na zimę przylatują gile i jemiołuszki?

- Słowo wrona składa się z 6 sylab?

-  Sikorki mają żółto upierzony brzuszek?

- Budki lęgowe powinny być umieszczane jak najbliżej ziemi?

- Przysmakiem bociana jest słoninka?

 

7.Zadanie w książce „Razem poznajemy świat” str.32

Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem. Dziecko prosi Rodzica o przeczytanie polecenie zadania.

 

ŚRODA 7.04.2021R

 

TEMAT: WIOSENNE PRZYSŁOWIA

 

Przypomnienie piosenki „Marcowa pogoda”

https://www.youtube.com/watch?v=plrPdc5K4FQ

 

Marcowa pogoda

raz słońce, raz woda 2x

W małej brudnej kupce śniegu

Rośnie kilka przebiśniegów.

Zima w góry już ucieka

Wiosna w przedpokoju czeka.

 

A na świętego Grzegorza

Zima idzie do morza.

 

Marcowa pogoda,

Raz słońce raz woda 2x

 

Marzec o jest miesiąc taki

W którym przylatują ptaki.

Bocian już do gniazda leci

obserwują boćka dzieci.

 

Gdy na Józefa pięknie

Zima niedługo pęknie.

 

Marcowa pogoda

raz słońce raz woda 2x

 

Słonko grzeje bardzo mocno

Już na drzewach pączki rosną.

A gdy w marcu ciągle pada

To rolnikom wtedy biada.

 

Gdy zegarki przestawimy

dłuższym dniem się nacieszymy.

 

Śpiewanie piosenki ze szczególnym zwróceniem uwagi na przysłowia. Podczas śpiewania gdy pojawi się przysłowie dziecko gra na dowolnym instrumencie ( łyżki, pokrywki itp.)

 

Rodzic wyjaśni dzieciom wybrane przysłowia:

  • „W marcu jak w garncu”

  • „A na świętego Grzegorza zima już idzie do morza”

  • „Jedna jaskółka wiosny nie czyni”

  • „Kiedy się jaskółka zniża-deszcz się zbliża”

     

Zabawa matematyczna „Zawieszamy budki lęgowe”

- porównywanie położenia przedmiotów w przestrzeni,

- posługiwanie się określeniami: wysoko, nisko, wyżej, niżej

- stosowanie liczebników porządkowych

Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami pt „Wędrówka obłoków”

 

Pomoce: sylwety chmurek – biała , niebieska, przedmioty w domu do porównania wysokości.

 

Był sobie niebieski obłoczek. Sunął wolno po niebie i oglądał się dookoła.

-Ach jak tu pięknie. Jakie wspaniałe widoki. Mogę sobie patrzeć i patrzeć na ziemię. Widzę wszystko doskonale. Nagle usłyszał czyjś głos:

Witaj niebieski obłoczku.

Obłoczek rozglądał się wokół, ale nikogo nie widział.

-Nie widzę cię. Kim jesteś i skąd mnie wołasz?

-Jestem białym obłoczkiem i znajduje się niżej niż ty.

- Niżej niż ja?. A co to znaczy?

- To znaczy że jestem pod tobą.

Niebieski obłoczek spojrzał w dół.

- Ach witaj biały obłoczku! Teraz już cię widzę. A dlaczego jesteś tak nisko?

- Bo ja nie lubię być wysoko. Wolę być trochę niżej.

- Ależ biały obłoczku, stąd są lepsze widoki. Widać wszystko i wszystkich. Widzę nawet dzieci w przedszkolu.

- No coś ty, widzisz nawet dzieci?

- Jasne, wejdź wyżej, to zobaczysz, co teraz dzieci robią. Biały obłoczek przesunął się wyżej. Teraz był już obok niebieskiego.

- Ach, jak tu wysoko. Ale rzeczywiście wszystko widać.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

- Kto spacerował po niebie?

-Z kim rozmawiał niebieski obłoczek?

- Który obłoczek był wyżej a który był niżej? Niżej?

- Co to znaczy być niżej od czegoś?

- Dlaczego biały obłoczek wolał być

- Jak niebieski obłoczek zachęcił biały do wejścia wyżej?

-Co widziały obłoczki będąc razem wysoko?

 

Zabawa ruchowa „ Wysoko- nisko”

Dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, na hasło Wysoko dziecko staje na palcach, na komendę nisko dziecko robi przysiad.

 

Co robią dzieci?- praca z książką cz3 str 33- dziecko porównuje wysokość drzew oraz dopasowuje do nich odpowiedniej wysokości drabiny, aby zawiesić budki lęgowe.

 

Kto jest wyższy a kto niższy- porównywanie wysokości.

Rodzic mówi że jest wyższy od dziecka ale co powie dziecko, kiedy rodzic przyklęknie na kolano.

- Co jest wyższe od nas?- dziecko szuka rzeczy wyższych i staje obok.

-Co jest niższe od nas?- dziecko staje obok rzeczy niższych.

Możemy porównywać wiele przedmiotów, które znajdują się w domu.


Budki lęgowe i wróble”- ćwiczenie z książki cz3 str 30- utrwalenie pojęcia „para”, doskonalenie przeliczania w zakresie 7.

Dziecko liczy budki i wróble. Sprawdza czy wszystkie ptaki znajdą dom na wiosnę. W każdej budce mogą zamieszkać 2 wróble.

 

6. 04. 2021r.

 

Temat dnia: Witamy ptaki

 

https://www.youtube.com/watch?v=Azr2pqqxGro&ab_channel=MAMISIA

1. ,, Ptasia narada,,- opowiadanie dla dzieci. Zachęcanie dzieci do zadawania pytań, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.

2. Obserwowanie ptaków w najbliższym otoczeniu, zwracanie uwagi na gwar I śpiew ptaków.

3. ,,Ptasie sprawki,,- opowiadanie dla dzieci.

- Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki I trawka się zazieleniła. Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.

Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł I zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki, a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę I ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak I bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa I że wszędzie jest wielki nieporządek.

A wróble na to:

- no w czym tu nasza wina?

- w czym, w czym, w czym?

Jaskółka na to- pit, pit, pit- jak odlatywałśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz?

Pit, pit, pit- pyta jaskółka.

Tit, tit, tit- drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit,tit,tit muszę budzić listek za listkiem- rzekł szpak.

- Kle, kle, kle- wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle- powiedział bociek.

Apotem wszystkie dodały rozgniewane:

- ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały, przez zimę wszystko zjadły I zmarnowały.

Wróble na to chórem:

- w czym tu nasza wina? W czym?

Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz I śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!

Ptaki zaczęły się kłócić I nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania która wracała właśnie ze szkoły I usłyszała sprzeczki ptaków.

Wróble tu niczemu nie są winne- powiedziała.

Pit, pit, pit- a gdzie jest zboże?- spytała jaskółka.

- zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.

- kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liścmi?

- liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie I zawrzyjcie zgodę, a ja I moi koledzy nakarmimy was I pomożemy zbudować gniazda.

Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna I przybiły do drzewa.

Bocianowi uzbierały gałązek I siana, a on uwił sobie gniazdo na dachu.

Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.

Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

4. Wywiad Krasnala Tadzia z bocianem:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw&t=2s&ab_channel=Kana%C5%82dladzieci-Lulek.tv

5. Piosenka o bocianie:

https://www.youtube.com/watch?v=kk5oMrOkffc&ab_channel=kidimax


Temat kompleksowy : Wielkanoc

 

PIĄTEK 02.04.

WIELKANOC

  

I. Masażyk relaksacyjny „Sen kurki” ( zabawa w parach)

Cel: zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej ciała, redukowanie napięcia mięśniowego, doskonalenie zmysłu dotyku i słuchu.

Stara kurka mocno śpi o jajeczkach sobie śni:

Śniła jej się pisaneczka cała w kolorowych kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)I

w wesołe gwiazdeczki (rysujemy gwiazdki i uśmiech)

Na jednej malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

Na drugiej, żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Nagle słychać krzyk w kurniku Kogut pieje: - ku-ku-ry-ku! ( ostukujemy paluszkami plecy)

Stara kurka się zbudziła Raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy)

 

II. Rozwiązywanie zagadek:

Kura je zniosła,

mama przyniosła,

ugotowała i dzieciom podała. /jajko/

 

Choć zniosła ją bura kurka,

wygląda tak, jak laurka.

Tkwi w wielkanocnym koszyku,

święconce dodając szyku. pisanka/

 

III. „Wielkanocne jajka” – kończenie zdań

cel: utrwalenie nazw i sposobu wykonania jajek wielkanocnych, zachęcenie do wypowiadania się na określony temat.

 

Jednym kolorem barwione to ...... – (kraszanki).

Gdy napiszesz na nich wzory będą to .... – (pisanki).

Wzory drapane to są ............. – (drapanki).

Gdy coś nakleisz to ........... – (oklejanki).

 

IV. Zrób zadanie w książce „Razem poznajemy świat „str 41.

Opowiedz, czym można ozdobić jajka na Wielkanoc, a potem różnymi kolorami kredek kreśl po linii aby dowiedzieć się jak wyglądają kolorowe pisanki.

 

V. Wykonanie własnej kolorowej pisanki.

Wykonaj dowolna techniką kolorowe jajka : owijając je kolorową bibułą, naklejając naklejki, rysując pisakami dowolne wzory lub malując je farbkami. Dobrej zabawy w gronie rodzinnym.

 

Pogodnych, spokojnych Świąt Wielkanocnych,
zdrowia, pomyślności i wiosennego nastroju.

Czwartek 1.04

Temat dnia: Zasiali górale owies

,,W którym produkcie ukryło się zboże?’’- rodzic przygotowuje obrazki różnych produktów spożywczych, dziecko spośród obrazków wybiera te które zawierają zboże.

,,Co jest potrzebne roślinom do życia?’’- dziecko próbuje odpowiedzieć na zadane pytanie

 ( podłoże -ziemia, słońce, woda)

,,Zakładamy hodowlę owsa’’ – rodzic przygotowuje : doniczkę, nasiona owsa, ziemię. Dziecko przy pomocy rodzica nasypuje ziemię do doniczki po czym wsypuje nasiona, podlewa i kładzie na parapecie w nasłonecznionym miejscu. Przez kolejne dni obserwuje swoją hodowlę i za pomocą rysunków odzwierciedla zachodzące zmiany.

Słuchanie fragmentu bajki pt : ,,O kurce Złotopiórce i kogutku Szałaputku’’ E. Szelburg- Zarembiny, cel: zwrócenie uwagi na to, iż nie należy być skąpym i łakomym, należy dzielić się z innymi a posiłki spożywać powoli dokładnie żując pokarm.

Za siedmioma łąkami, za siedmioma polami był sobie dziad i baba. Dziad miał kogutka

Szałaputka, a baba miała kurkę Złotopiórkę.

Kogutek Szałaputek co rano piał ku–ku–ry–ku! A kurka Złotopiórka co rano znosiła śliczne,

duże, białe jajko.

Wieczorem kogutek Szałaputek i Kurka Złotopiórka chodzili razem na spacer.

Spacerowali sobie drogą, noga za nogą...

Czasem szli łąką albo lasem. A raz poszli w pole.

Na polu kogutek Szałaputek i kurka Złotopiórka znaleźli kłosek pszenicy.

— Ku–ku–ry–ku! — mówi kogutek Szałaputek. — Najemy się porządnie pszenicznych ziarnek.

— Ko–ko–ko! — mówi kurka Złotopiórka. — Zanieśmy te ziarnka do domu. Dziad zmiele

je na pszenną mąkę, a baba z tej mąki upiecze pszenną bułkę.

— Ki–ki–ry–ku! — krzyknął skąpy i łakomy kogutek. — Nie nośmy nic dziadowi i babie.

Sami zjedzmy!

I zaczął łapczywie dziobaċ ziarnka.

Widzi to kurka Złotopiórka i przestrzega kogutka Szałaputka:

— Uważnie łykaj.

Bo kogutek Szałaputek łyk–łyk! po dwa ziarnka na jeden raz łyka.

— Po jednym ziarnku łykaj, po jednym! — przestrzega mądra kurka Złotopiórka.

A kogutek Szałaputek nie słucha — po dwa łyka.

— Po jednym! — krzyczy kurka.

Po dwa łyka kogutek.

— Po jednym! — kurka prosi.

Kogutek swoje.

Łyk–głdyk! — zakrztusił się.

Masz ci los!

Upadł kogutek Szałaputek jak długi. Upadł koło drogi, zamknął oczy, podkurczył nogi. Ani

tchnie.

Niewiele myśląc biegnie kurka Złotopiórka do morza po ratunek.

— O mój Boże! Morze, morze, daj wody!

— Komu wody?

— Kogucikowi Szałaputkowi, bo kogutek Szałaputek jak nieżywy, wpadł w pokrzywy, ani

tchnie!

Morze dało wody kogucikowi Szałaputkowi.

Kogutek Szałaputek napił się. Łyk-głdyk! przełknął dwa ziarnka, co mu w gardle uwięzły,

i zdrów, żywy wyskoczył z pokrzywy.

— Ku–ku–ry–ku! — zapiał kogutek Szałaputek dobrej kurce Złotopiórce.

— Ki–ki–ry–ku! — zapiał dziadowi i babie.

— Na zdrowie! — odpowiedzieli mu dziad, baba i kurka Złotopiórka.

Rozmowa na temat bajki:

- Kto żył za siedmioma łąkami i za siedmioma polami?

- Co miał dziad i baba?

- Jak kogutek Szałaputek wraz kurką Złotopiórka spędzali wolny czas?

- Co znaleźli na polu?

- Co postanowił zrobić z ziarnami pszenicy kogutek Szałaputek, a co kurka Złotopiórka?

- Co przydarzyło się kogutkowi Szałaputkowi podczas jedzenia?

- Kto pomógł kogucikowi?

- Czy należy tak postępować jak kogutek Szałaputek i dlaczego?

   


ŚRODA 31.03.2021

 

TEMAT DNIA : WIELKANOCNE RACHUNKI.

 

 Na dobry początek dnia wyrecytuj wiersz D. Kossakowskiej  „Wielkanoc”

 Temat: Taniec kurcząt w skorupkach- improwizacja taneczna do utworu Modesta Musorgskiego----zapoznanie dziecka z utworem muzyki poważnej

-rozwijanie wyobraźni muzycznej i wyzwalanie chęci wyrażenia uczuć i myśli za pomocą ruchu

https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw  zapraszamy dziecko do tańca ( może tańczyć jak na filmiku) lub według własnej inwencji twórczej.

Wielkanocne rachunki- zabawa matematyczna

• Poznanie możliwości liczenia na zbiorach zastępczych,

 • Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 9, dodawania i odejmowania,

 Pomoce: ilustracja w książce „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3, s.44, sylwety pisanek, kredki, stół wielkanocny, obrazki przedstawiające symbole świąteczne,  dowolna muzyka , instrument (może być pokrywka)

Przebieg: Zagadka:

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!

Podzielimy się jajeczkiem,

bo dziś przecież... /Wielkanoc/

Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.

 Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek.

 Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań ze słowami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie słów w zdaniu.

 „Pisanki”- zabawa matematyczna. Liczenie i ustalanie, ile jest razem ( potrzebne nam będą kolorowe pisanki może dziecko wyciąć z kolorowego papieru lub wycinanki

– rodzic umieszcza sylwety pisanek na tablicy a dziecko układa na dywanie i przelicza

-ukladamy 3 pisanki i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem?

- układamy 5 pisanek i dokładamy jeszcze 2. Policz ile jest razem?

- układamy 6 pisanek i i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem? Itd.

 „Symbole Wielkiej Nocy” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3, s.44. Dziecko nazywają elementy w ramkach i liczy ile jest ich razem w każdej z nich. W polu po prawej stronie rysują odpowiednią liczbę kółek.

 Zabawa ruchowa „Kura i kurczątka” Dziecko chodzi, biega na paluszkach przy dźwiękach instrumentu lub muzyki Jest kurczątkiem , które chodzi po podwórku i woła pi, pi, pi. Gdy usłyszy  jakiś instrument ucieka do rodziców, gdyż grozi mu niebezpieczeństwo, skrada się lis. Mama kura woła: ko, ko, ko... Dźwięki muzyki zachęcają kurczęta do ponownego wyjścia na spacer po podwórku.


Wtorek 30.03. 

Temat dnia: Na wielkanocnym stole

  

Wykonaj zadania przygotowane przez Rodziców:

1. Ułóż obrazek z pociętych elementów ( pocięta na 5 elementów widokówka o tematyce świątecznej)

2. Dokończ zdanie „Jak zbliżają się Święta Wielkanocne to…..

3. Wybierz spośród wielu przedmiotów zgromadzonych na dywanie, te które powinny znajdować się na świątecznym stole.

4.Wysłuchaj wiersza i powiedź „ Co jest jeszcze potrzebne oprócz drożdży, aby upiec babkę wielkanocną?”

 

„Ciasto drożdżowe” ( brak informacji o autorze)

Siedzą drożdże nadąsane

bo w lodówce zapomniane

a tam ciemno lodowato

czas się rozgrzać – idzie lato         

                                         razem z mlekiem się sprężyły

                                         i na zewnątrz wyskoczyły

                                         wprost do misy która stała

                                         obok z mąką i ziewała

cztery jajka krzyczą z półki

halo – weźcie nas do spółki

podskoczyły na dno wbiły

a skorupki zostawiły

                                        cukier co ma uśmiech słodki

                                        myśli – pewnie będą plotki

                                        wskoczył w misce się rozpycha

                                        zróbcie miejsce mi do licha

słońce mocno zaświeciło

ciepło miło się zrobiło

rosną drożdże wraz z kumplami

i witają stół palcami

                                    aż piekarnik się otworzył

                                    formę na półce położył

                                    moi mili – krzyczy- wchodźcie

                                    i na blasze się rozgośćcie

już się wszyscy wgramolili

jeszcze my -słyszą po chwili

to rodzynki ze słoika

pchają się do do piekarnika

                                          zatrzasnęli w końcu drzwiczki

                                       upał rozpalił policzki

                                      pięknie się zarumienili

                                      w smaczne ciasto zamienili

zrobić ciasto – prosta sprawa

a do tego jest zabawa

moja babcia tak mówiła

jak na drożdżach rośniesz miła

5. Ile produktów do upieczenia drożdżowej babki udało ci się wymienić?

6. Pokoloruj pisankę wg wzoru. Karta pracy w książce strona 42 część 3.

7. Doświadczenie.

„Drożdże i balon” - wykonaj doświadczenie.

Potrzebne będą do wykonania doświadczenia: plastikowa butelka, ciepła woda,3 łyżeczki drożdży, 2 łyżeczki cukru, balon.

Przebieg:

Drożdże, cukier wsypujemy do butelki i pomału dolewamy do nich ciepłą wodę. Na szyjkę butelki zakładamy balon i czekamy godzinę.

Obserwuj co stanie się z balonem?

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

 

5- LATKI

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT

 

 „Wielkanoc”- wprowadzenie wiersza Doroty Kossakowskiej 

Cele: • Zapoznanie dzieci z treścią wiersza, potrawami wielkanocnymi 

• Kształtowanie umiejętności wyodrębniania przedmiotów charakterystycznych dla świąt wielkanocnych, składania życzeń najbliższym,

 

Pomoce:  ilustracja w książce „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3, s.43, kredki, , koszyczek, baranek, zajączek, pisanki.

Zabawa typu „Czarodziejski woreczek” rodzic gromadzi w worku przedmioty, które kojarzą się z Wielkanocą /koszyczek, jajka, baranek, zajączek …/ dziecko wybiera w worku jeden przedmiot, rozpoznaje go po dotyku, a następnie wyjmuje z worka i pokazuje rodzicowi sprawdzając jednocześnie czy prawidłowo wykonał zadanie. Przedmioty wyjęte z worka dziecko ustawia na stoliku. Rodzic  zadaje dziecku pytanie: 

- Z czym kojarzą się wam te przedmioty? 

Suchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt.: „Wielkanoc” -rodzic czyta dziecku wiersz 

Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.

 Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.

Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła

A Hania ze swą siostrą baranka postawiła.

Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego

Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.

 Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę,

 Mama, tata i babcia robili je przez godzinę.

Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały.

Przygotowane pisanki w koszyczku układały.

 Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka.

 Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.

Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki,

 Oraz roladę z szynki - ulubioną potrawę Beatki.

Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.

Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.

  

Rozmowa na temat wiersza-rodzic zadaje dziecku pytania

- Jak wygląda wielkanocny stół?

- Jakie potrawy się na nim znajdują?

- Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?

- Jaka jest tradycja wielkanocna?

- Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?

-Próby redagowania życzeń przez dziecko. Zabawa ruchowa „

 

 „Wielkanocny koszyk” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3,s.43. Nauczyciel recytuje wiersz pt.: ”Wielkanoc” Doroty Kossakowskiej. Zadaniem dzieci jest zwrócenie uwagi na to, które przedmioty wymienione w wierszu przedstawione są na ilustracji oraz wskazanie tych, które nie pasują do świąt wielkanocnych. Następnie dzieci kolorują obrazek według kodu.

 

Zabawa „Gdzie schowało się jajko”-rodzic chowa pisankę w pokoju a dziecko szuka ( można pomagać mówiąc słowa ciepło-zimno- gorąco)