Strona WWW

GRUPA VII
"Żeglarze"

Nauczycielki: Teresa Domalewska, Joanna Janiak

 

My jesteśmy małe ludki,  nas się nie trzymają  smutki. 

Cała grupa bardzo zgrana, wymyślamy gry i zabawy od samego rana. 

W grupie dominują chłopcy choć w sali porządek nie jest im obcy…

Za to dziewczynki wciąż pomagają i u Pani Basi plusy zbierają. 

Na zajęciach u Pani Teresy gimnastyka - głowy i języka, a Pni Asia to już plastyka. 

Wiedzę swą o świecie ciągle poszerzamy  muzea, teatry, kina wciąż odwiedzamy. 

Nasze motto wszystkim znane  niestety przez niektórych wciąż przyswajane…

 

„…My jesteśmy strażnikami

Śmiecić nikomu nie damy

Dbajcie wszyscy o przyrodę 

I o ziemię i o wodę 

A gdy będzie czysto wszędzie 

Ziemia lżej oddychać będzie…” 

Cała grupa już od lat walczy w LOP-ie o nasz czysty świat. 

 

Drodzy Rodzice!

       Jeśli macie do nas pytania, to piszcie proszę,  będziemy odpowiadać na wasze maile.

Teresa Domalewska teresa.domalewska@gmail.com  - odpowiem w poniedziałek 18 - 20

Joanna Janiak asiajaniak3@wp.pl  - odpowiem we wtorek 17 - 19

 

 

 

CZEKAMY NA WIELKANOC

 

 

09.04.2020  

 

”JAKIE POTRAWY POSTAWIMY NA ŚWIĄTECZNYM STOLE”

 

CELE: Wdrażanie do podtrzymania tradycji świątecznych; utrwalenie nazw tradycyjnych potraw świątecznych.

1. Zabawa – „Ciepło-zimno”-zabawa integracyjna. Żeglarzu jak masz rodzeństwo możecie pobawić się razem jeżeli nie masz to z mamą lub tatą. Chowamy zajączka, baranka, lub pisankę w jakimś miejscu w pokoju. Gdy jesteśmy daleko od schowanego przedmiotu mówimy zimno, gdy się zbliżamy mówimy- cieplej, gdy jesteśmy tuż tuż- gorąco. Można wymyślić jakąś nagrodę jak dziecko odgadnie.

 

 2. „Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole?”- szukanie odpowiedzi na pytania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza D. Gellner „Obudziły się pisanki”

 

Obudziły się pisanki

Wielkanocnym rankiem

I wołają

Patrzcie – tu na stole

Same niespodzianki!

Bazie srebrno – białe

I baranek mały.

Ten baranek ma talerzyk

Skubie z niego owies świeży

A baby pękate

W cukrowych fartuchach

Śmieją się wesoło

Od ucha do ucha.


3. Rodzicu zadaj dziecku pytania: Co na wielkanocnym stole zobaczyły pisanki? Przypomnij sobie, jakie jeszcze rzeczy możemy postawić na stole.

 

4. Stół wielkanocny- karta pracy -na następnej stronie. Przed wykonaniem zadania prosimy aby dziecko opisało, co jest na ilustracji. Mogą podać także nazwy poszczególnych figur geometrycznych.

KARTA PRACY

 

5. Zaśpiewaj piosenkę „Wełniany baranek”

( zabaw się przy niej, utrwalisz sobie piosenkę i udoskonalisz umiejętności koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

link do piosenki: Otwórz link tutaj (naciśnij prawym przyciskiem myszy i wybierz „otwórz link”)

 

6. A teraz pomóż trochę rodzicom w przedświątecznym sprzątaniu. Idź do swojego pokoju i popatrz czy wszystko jest na swoim miejscu. Jeżeli nie to bierz się do roboty Żeglarzu. Mama włączy Tobie piosenkę będzie Ci weselej podczas sprzątania.

 

link do piosenki: Otwórz link tutaj (naciśnij prawym przyciskiem myszy i wybierz „otwórz link”).

 

Miłej zabawy i pracy.



Środa 08.04.


Święta coraz bliżej.

 

  

Dzisiaj zaczniemy od świątecznej piosenki. 

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

„ Co włożymy do koszyka wielkanocnego”- rozmowa w dziećmi na podstawie ich doświadczeń. 

Pokażmy dziecku co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyku np. na podstawie ilustracji 

http://regiodom.pl/portal/wnetrze/dekoracje-i-akcesoria/7-pokarmow-do-swieconki-wielkanocnej-symbolika 

lub sami w domu przygotujmy koszyczek z:-  malowanymi jajkami ( jeśli ich nie mamy może do być zachęta do pracy i przygotowanie się do malowania )– symbol odradzającego się życia, 

- chleb – który ma zapewnić ludziom pomyślność, 

- sól- ma chronić przed złem, 

-  wielkanocna babka – symbol umiejętności , 

-  kiełbaska - ma zapewnić zdrowie.

  

Zabawa ruchowa: 

Przygotowujemy: dowolny sznurek i ilustracje z narysowanymi produktami potrzebnymi do święconki ( dziecko może pokolorować lub narysować samodzielnie potrzebne produkty) np.: pisanki, chleb, sól, kiełbasa,wielkanocna baba, baranek itp. Ilustracje leżą na podłodze, a ze sznurka układamy kształt koła na środku pokoju. Dziecko biega po dywanie na sygnał  słowny rodzica np. „Pisanki”- dziecko zatrzymuje się wyklaskuje sylabami wyraz PI- SAN- KI i skacząc na jednej nodze udaje się po obrazek, aby włożyć go do sznurkowego koła. Podobnie na sygnał chleb – po wyklaskaniu, skacze po ilustrację obunóż, kiełbasa – czworakuje, wielkanocna baba:  kładzie ręce na biodra i przemieszczanie się obrotami, sól- idzie tyłem. Dobrej zabawy.

  

Wielkanocny koszyczek: 

Narysuj  koszyk po śladzie. Wytnij przedstawione rzeczy i te które się święci na Wielkanoc umieść w koszyku. Narysuj w ramce na dole kartki tyle kresek ile jest produktów w koszyczku.

 

KARTA 1. 

KARTA 2



Wtorek 07.04.2020

 

          Drodzy Rodzice w tym trudnym dla nas okresie przedświątecznym zachęcam Państwa abyście porozmawiali z dziećmi nie na podstawie wierszy, opowiadań czy piosenek ale tak od serca, z własnego doświadczenia i swojej bogatej wiedzy o tym, jak wyglądają przygotowania do Świat Wielkanocnych:robi się porządki, sieje się rzeżuchę, przystraja mieszkanie, robi zakupy, przygotowuje potrawy, piecze mazurki i baby, robi kraszanki i pisanki, święci pokarmy. Rodzicu powiedz swojemu dziecku jakie tradycje się łączą z tymi świętami( święcenie jajek, post, dzielenie się jajkiem podczas śniadania Wielkanocnego i o lanym poniedziałku. Nie dane nam będzie poświęcić koszyczka wielkanocnego ale możemy opowiedzieć co wkładamy do koszyczka (malowane jajka- kraszanki i pisanki, chleb, sól,chrzan,wędlinka, wielkanocna babka, baranek wielkanocny z czerwona chorągiewką . Pobyt w domu daje możliwości częstych rozmów z dziećmi, a tym samym wzbogacania ich słownika.

          Pamiętajmy jednak o tym, że podstawową aktywnością dzieci jest zabawa. A więc za bawmy się przy piosence „Wełniany baranek”

 

link do piosenki: Otwórz link tutaj (naciśnij prawym przyciskiem myszy i wybierz „otwórz link”)

 

Ten mały nasz baranek

wszyściutko ma wełniane       dziecko porusza się po obwodzie pokoju

Lali la, lali la, lali la x2            zatrzymuje się i macha rękami

 

Wełniane ma trzewiczki

wełniane rękawiczki                porusza się w lewo po obwodzie pokoju

lali la, lali la, lali la x2              zatrzymuje się i macha rękami

 

Co tu robisz baranku?

Chłodno dzisiaj od ranka           idzie do środka wysoko unosząc ręce

chmurki w niebie jak pianka      powrót na miejsce

lali la, lali la, lali la                    zatrzymuje się i macha rękami

 

Wełniane masz trzewiczki

wełniane rękawiczki                porusza się w prawo po obwodzie pokoju

Lali la, lali la lali la x2             zatrzymuje się i macha rękami

Ten mały nasz baranek

wszyściutko ma wełniane        poruszają się w lewo po obwodzie pokoju

lali la, lali la, lali la                   jw

 

W kołnierzu futra pełnym

ma łebek cały z wełny             poruszają się w prawo jw

lali la, lali la, lali la                  jw

 

Ślicznie ci jest baranku

w tym wełnianym ubranku       dziecko idzie do środka jw

ślicznie ci jest baranku              powrót na miejsce

lali la, lali la, lali la x2               jw

 

W kołnierzu futra pełnym         porusza się w lewo jw

masz łebek cały z wełny

lali la, lali la, lali la

 

A teraz wykonamy prace plastyczną: potrzebny będzie nam szablon baranka, wełna albo wata, klej, nożyczki,kredki. Wytnij baranka i do dzieła Buzię możesz pokolorować kredkami.

BARANEK

 

Miłej zabawy.

 

 

Słuchanie opowiadania ilustrowanego przez nauczyciela pt. Bajeczka wielkanocna A. Galicy.

2. Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

3. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca zasugeruje je zagadkami, np.:
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

4. Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po całej sali skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.

5. Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
· Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
· Jajka – symbol życia
· Szynka – symbol zdrowia,
· Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
· Sól – odstraszenie od zła,
· Słodycze.

6. Praca przy stolikach – Pięciolatek. Bawię się i uczę cz. 4.
· Uzupełnianie wielkanocnego koszyka – święconki.

7. Śpiewanie wielkanocnej piosenki.

Opowiadanie Bajeczka wielkanocna A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

 

Dzień 06.04. PONIEDZIAŁEK

 

Agnieszka Galica "Pisankowa bajeczka"

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.

Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
- Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i... wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
- Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.
                                                        

Pytania do opowiadania:

- Ile było jajek?

- Dlaczego jajka uciekły z kurnika? - Kto chciał je zjeść? Kto pomalował jajka?- Jak zostały wymalowane pisanki? Kto wykluł się z ostatniego jajka? Która z kolei pisanka jest czerwona , zielona itp.?

Jeśli dziecko jest chętne może narysować obrazek do opowiadania ( pisanki : biedronka, tygrys, żabka oraz kurczaczka)

 Proponujemy już wysiać na wacie , lub w ziemi nasionka rzeżuchy. Dziecko będzie mogło przez cały tydzień obserwować jej wzrost oraz dbać o nią – podlewając . Na Wielkanoc będzie ozdobą stołu i zdrową przekąską.

A teraz trochę się pobawmy i pośmiejmy.

Wyścig z jajem
 Potrzebować będziemy łyżkę - drewnianą lub zwykłą oraz jajko. Abby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne,gotowane lub z kinder - niespodzianki! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Możemy mierzyć czas każdemu uczestnikowi zabawy, zorganizować wyścig, zaproponować różne utrudnienia  w poruszaniu się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Dobrej zabawy w domku i do jura. Pozdrawiamy wszystkich „Żeglarzy” i ich Rodziców, którzy się z nami bawią.

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU


 

Dzień 03.04. PIĄTEK

 

 Dzień  dobry „ Żeglarze” czy wraz z Rodzicami jesteście gotowi do pracy poprzez zabawę . Pozdrawiamy Was i życzymy spokojnego weekendu tylko w domu  pani: Asia , Tereska i Basia.

  

Zaczynamy od przeczytania  naszych napisów zwierząt z wiejskiego podwórka i ułożeniu pod nimi obrazków . Które dziecko miało trudność w narysowaniu zwierzątka może skorzystać z tej strony i tylko pokolorować. 

https://www.bing.com/images/search?  

Teraz trochę poćwiczymy – bo ruch to zdrowie nawet w domu. 

Skoki mniejsze i większe 

* Skoki przez drabinkę - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków, biegu z ominięciem przeszkody, przeskakiwaniu na jednej nodze itp. 

* Spacerek - Puść dziecku muzykę i rzucaj jemu polecenia np.: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluch udaje, że podnosi coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyk podbiega i łapie niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dziecko musi podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu. 

„Czyj to głos?”  - będziemy rozpoznawali zwierzęta po wydawanych przez nich odgłosach. 

https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA 

Czy wszystkie zwierzęta udało wam się odgadnąć – moje gratulacje! 

Możecie naśladować odgłosy zwierząt razem z nimi. 

Odgadujcie również gdzie schowały się zwierzęta z wiejskiego podwórka. 

  Teraz nagroda. Poproście Rodziców aby podgrzali wam kubek mleka . Dodajcie najpierw do niego tylko łyżeczkę kakao – SMACZNE – no właśnie  chyba NIE to dodajcie więcej kakao i SMACZNEGO. Mleko jest bardzo zdrowe dla waszych ząbków i kości. 

Dla chętnych „Żeglarzy” : 

KARTA PRACY 1 

KARTA PRACY 2 

KARTA PRACY 3



02. 04 Czwartek

 

Witajcie Żeglarze: dzisiaj porozmawiajcie z rodzicami o jajkach i zróbcie pastę jajeczną na śniadanie, na pewno będzie pyszna. Smacznego. Pamiętacie jak przy okazji różnych piosenek i zabaw utrwalaliśmy stronę lewą i prawą. Pochwalcie się rodzicom czy pamiętacie bawiąc się z rodzicem. Powodzenia.

TEMAT DNIA: CZYJE TO JAJKO? 

CELE OGÓLNE: rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic między jajkami ptaków w gospodarstwie wiejskim, wyrabianie nawyku dokładnego mycia rak przed przygotowaniem i zjadaniem posiłków.

  

  1. Czy umiesz tak jak ja?-zabawa z elementem równowagi 

Rodzic pokazuje a dziecko go naśladuje ( proszę zwrócić uwagę na stronę Lewą i Prawą) 

Rodzic mówi : Czy umiesz tak jak ja: stać na lewej nodze? Stać na prawej nodze? Narysować stopą jajko na podłodze (prawą i lewą)podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią (Li P), zrobić 3 kroki w P stronę i w L stronę, zrób dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami, obróć się szybko i stań na P nodze, powtórz to i stań na L nodze.

 

  1. Rozwiąż zagadkę: 

Chociaż nóg nie ma, lecz podskakuje 

Kiedy się w garnku woda gotuje. 

Twardą skorupką z wierzchu okryte 

będzie śniadanie to znakomite

 

  1. Czyje to jajko- rozmowa na temat wielkości jajek na podstawie doświadczeń dzieci i rozmowy na podstawie obrazka. 

-czy wiesz jaki ptak zniósł te jajka? 

-jak myślisz którego ptaka jajko jest najmniejsze (największe? 

-do czego potrzebne są jajka? 

Link do obrazka: http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=90&id=9 

  1. Zróbmy pastę !- wspólne wykonanie pasty jajecznej. 

Przed przystąpieniem do pracy idziemy do łazienki, dziecko dokładnie myje ręce mydłem. W czasie mycia rąk mówimy rymowankę: 

Nasze ręce są dziś brudne. 

Są na nich jakieś plamy brudne. 

Woda po nich pięknie spływa 

Brzydkie plamy zmywa. 

Dziecko przed sobą ma talerz,serwetki, chleb, ugotowane 2 jajka, widelec, majonez, przyprawy wg uznania. .Dziecko rozgniata widelcem dokładnie jajka, dodaje majonez ,przyprawy i miesza dokładnie składniki.  Następnie smaruje chleb pastą jajeczną. Po zjedzeniu kanapek dziecko sprząta po posiłku, wyciera stół. 

SMACZNEGO.

 

  1. Masaż relaksacyjny- dziecko siedzi za rodzicem. Rodzic czyta wierszyk mówiąc i pokazując, jakie ruchy ma wykonać dziecko na plecach rodzica. 

A to co? A to co? 

Jajko drogą szło.( dziecko stuka palcami od dołu pleców ku górze) 

Napotkało„patelnię”- (na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem) 

I udaje jajecznicę. ( wykonuje ruch gładzący od czubka głowy ku górze)

 

01.04 Środa


Witajcie Żeglarze

 

Pamiętacie, że dzisiaj bardzo ważny „śmieszny dzień” Prima aprilis . Robimy mamie, tacie, bratu, siostrze jakiegoś psikusa i koniecznie krzyczymy „Prima aprilis bo się pomylisz !”. Bawcie się dobrze. Swoimi pomysłami podzielcie się z nami. 

Dzień zaczynamy od globalnego czytania.

Rodzice proszę przygotujcie napisy ( piszemy litery drukowane , każdy napis na oddzielnej kartce)

KURA, PIES, KOT, KROWA, INDYK

Rodzic pokazuje napis i odczytuje go. Gdy pokazuje po raz drugi dziecko próbuje odczytać go samo. Ćwiczymy codziennie . Do napisów dziecko może zrobić obrazki i odpowiadać ilustracjami.

 Teraz pośpiewajmy i poruszajmy się jak zwierzątka w piosence ;

https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

świnki – chodzimy na czworaka 

wrona- biegamy na palcach i machamy wyprostowanymi rękoma

kaczuszka – chodzimy po dywanie bez kapci na zewnętrznej stronie stóp

pieski- chodzimy na czworakach


D. Niemiec  „Dzień na wsi”

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…

dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jak śniadanie.

Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,

o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.

Dać jeść i pić bez wyjątku

wszystkim w całym obrządku.

Owce wypuścić na hale,

to dla nich miejsce wspaniałe.

Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,

to znaczy że zwierzętom smakuje śniadanie.

Konie są w stajni bardzo szczęśliwe

gdy im porządnie rozczeszesz grzywę,

gdy je dokładnie wyszczotkuję,

parskają głośno, mówiąc”dziękuję”.

W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.

Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.

Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,

sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

Pytania do wiersz:

- O jakim miejscu była mowa w wierszu?

- O kogo trzeba dbać w gospodarstwie?

- Jak opiekujemy się zwierzętami w gospodarstwie?

- Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta?

- Czy praca na wsi jest lekka i przyjemna?

- w czym wy moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?

Rodzicu :Pamiętamy aby dziecko odpowiadało całym zdaniem; wyjaśniamy nowy wyraz - „hale”.

 Ostatnie zadanie :

Dzisiaj będziemy robić zwierzątka z kół o różnej wielkości. Ja proponuję zrobić świnkę albo kaczuszkę . ( Rodzicu pozwól dziecku wycinać koła samodzielnie – to dobry trening dla ręki i oka).

KACZUSZKA  - potrzebujemy 1 duże koło (brzuszek),  2 mniejsze skrzydło i głowa, i kilka mniejszych na ogonek lub czuprynkę – te koła są w kolorze żółtym ( może to być kartka pokolorowana przez dziecko lub gazeta) oraz 5 małych kółek zw kolorze czerwonym na dziób i łapki

 PIES – 1 duże na tułów, 1 mniejsze na głowę, oraz kilka małych na łapki,  uszy, ogon . Nos i oczy można zrobi np. z ziarenka pieprzu. Do dzieła nasi „Żeglarze”.

Przed wyklejaniem pracy potrenujmy jeszcze matematycznie.

Poprośmy dziecko aby przeliczyło np. :  Ile jest dużych kół? Ile średnich?  Ile małych? Których kół jest najmniej ?, A których najwięcej?

A oto propozycja wykonanych już zwierząt z wiejskiego podwórka:

ILUSTRACJE


WTOREK 31.03.2020

 

 

TEMAT DNIA:” GDZIE MIESZKAJĄ KROWA, KOŃ,ŚWINIA, KURA”

 

CELE OGÓLNE:poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie, doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.

 

  1. Kogo mogę spotkać na wsi?- opowieść ruchowa. Rodzic czyta dziecku opowiadanie, a dziecko wykonuje ruchy odpowiednio do słuchanej treści:( wcześniej należy zasugerować dziecku aby zapamiętało do jakich pomieszczeń wchodził gospodarz)

 Jest ranek.  Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje; kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika gdacząc;ko, ko, ko, ko...Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka. Pora zadbać o swoje zwierzęta- myśli gospodarz i mocno stawiając kroki, idzie w strone stajni, bo tam czekają na niego 2 głodne konie. Daje im wodę i siano. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie:iha haha iha haha. Teraz trzeba wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi, przywiązuje krowom postronki i wyprowadza je na łąkę. Tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Czas wrócić do domu. Zagląda do chlewika i liczy świnie-wszystko się zgadza, są 3 świnki. Wszedł do kurnika, na grzędach siedziały kury, ostrożnie zebrał jajka i wrócił do domu, aby zjeść śniadanie- będzie jajecznica. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

 

  1. K jak kura, K jak kaczka, K jak koń-praca z kartą pracy.

Rodzicu powiedz dziecku co to jest głoska (każde słowo, które wypowiadamy, składa się z głosek) Wspólnie możecie przegłoskować swoje imiona .Następnie rodzic wymienia nazwy  różnych przedmiotów w pokoju- najpierw sam mówi głoskę, na który się ten przedmiot zaczyna, potem prosi o to dziecko.

Link do kolorowanek:

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/

Pokoloruj zwierzęta , których nazwy zaczynają się na głoskę K-klasyfikowanie zwierząt ze względu na głoskę

Karta Pracy- to są dwa gospodarstwa. Na górze mieszkają, tylko te zwierzęta, których nazwy zaczynają się na głoskę K. Umieść pokolorowane obrazki zwierząt. W gospodarstwie na dole mieszkają pozostałe zwierzęta domowe, które znajdziesz w załączniku nr1 ( też je pokoloruj i umieść w gospodarstwie na dole) Rodzicu policz z dzieckiem zwierzęta :

-ile jest zwierząt zaczynających się na głoskę K?

-ile jest zwierząt w drugim gospodarstwie?

-ile jest wszystkich zwierząt razem?

-o ile jest mniej lub więcej w danym gospodarstwie?

-czy znasz jeszcze inne zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku,których nazwy zaczynają się na głoskę K.

KARTA PRACY

 Śpiewaj i baw się przy piosence „Stary Donald Farmę miał” - link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

 

Poniedziałek 30.03.20

  Dzień dobry „Żeglarze” zaczynamy kolejny tydzień wspólnej zabawy. W tym tygodniu poznamy mieszkańców wsi, dowiemy się jak wyglądają i nazywają się pojazdy potrzebne w polu.


Proszę przyjrzyj się dokładnie obrazkowi i odpowiedź na pytania:

OBRAZEK

1. Gdzie znajdujemy się na obrazku?

2. Po czym poznałeś/aś , że to wieś ?

3. Jak nazywa się człowiek, który pracuje w polu?

4 Jak nazywają się duże pojazdy na polu? (Jeśli dziecko nie wie, podajemy jego nazwę i mówimy do jakich prac jest potrzebny)

5. Jak nazywają się mniejsze pojazdy? ( Ile ich jest -policz proszę? Jakiego są  koloru?)

6. Jakie zwierzęta można zobaczyć na wiejskim podwórku?

7. Ile jest – krów, owiec, bocianów? ( lub np. których zwierząt jest najwięcej, najmniej?)

8. Pytanie zamykające wypowiedz: Dlaczego praca rolnika potrzebna jest innym ludziom?

Pamiętajmy aby nasz przedszkolak odpowiadał całym zdaniem.

Teraz chwila odpoczynku : Posłuchajcie i spróbujcie też zaśpiewać – to dobre ćwiczenie języka.

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

Możemy się także trochę poruszać. Proponuję zabawę  „Na wiejskim podwórku”. Drogi rodzicu przygotuj instrument np. garnek i drewnianą łyżkę. Rodzic uderza łyżką w dno garnka w różnym tempie (wolno dziecko maszeruje lub szybko – biegnie) na sygnał słowny np.:

 Kaczuszka – dziecko chodzi po dywanie bez kapci na zewnętrznej stronie stóp.

Kurczątko – biega na palcach.

Koń – biega z wysoko uniesionymi kolanami

Pies – chodzi na czworakach itp.

 

A teraz popracuje rączka .

 

Rodzic może narysować na kartce lub poprosić dziecko aby wycięło nożyczkami np. z kolorowego papieru lub gazety dwa koła 1duże i 1małe( poproszę aby dorosły narysował kontury koła do wycięcia tylko wtedy gdy dziecko o to poprosi)

 

Duże koło rysujemy lub naklejamy z prawej strony kartki, małe z lewej strony kartki. Prosimy małego plastyka aby dorysował brakujące części pojazdu rolnika TRAKTORA. Można spoglądać na wcześniejszy obrazek. Kto chce niech go pokoloruje , a swoją pracą pochwali się na grupie „Żeglarze” na Facebook’u a my chętnie je obejrzymy.

UDANEJ ZABAWY DO JUTRA.

 

Piątek 27.03.2020r

W związku z aktualną sytuacją temat ten jest szczególnie ważny i może zachęcimy dzieci do zjadania surówek, warzyw i owoców( wiemy ze z tym są problemy u większości dzieci}

 

TEMAT: JA NIE CHORUJE!

 

Cele ogólne: uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie.

 

"JA NIE CHORUJĘ"-rozmowa na temat sposobów zapobiegania chorobom na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Hanny Łochockiej „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie i porozmawiaj z nim na temat treści opowiadania

Opowiadanie znajduje się w Załączniku nr 1.

-Co dolegało Elemelkowi?

-Co poradziły mu poszczególne postacie?

-Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady?

-Co zrobił by poczuć się zupełnie zdrowo?

Dziecko wykonuje ćwiczenia Elemelka: skrzydła w bok i mach ogonem( dziecko wyciąga ręce w bok, ruszając miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę, dwa podskoki w prawą stronę i do lasu -frr!.A żwawo ( ruszają rękami i przemieszczają się po pokoju)

Warzywa i owoce-praca z karta pracy- przed wykonaniem pracy porozmawiaj z dzieckiem o tym, że jedzenie owoców i warzyw jest niezbędne do prawidłowego rozwoju- dzięki prawidłowej diecie jesteśmy odporniejsi na choroby

Karta pracy znajduje się w Załączniku nr 2.

Po skreśleniu niepasujących elementów przelicz z dzieckiem ile jest owoców czy warzyw w każdym szeregu, porównaj w którym jest mniej, w którym więcej lub tyle samo. Niech wymienią warzywa i owoce.

 ( dzieci nie mają naklejek więc niech uzupełnią tabelki rysując pomidory- mała strzałka małe pomidory w kolorze zielonym i czerwonym, duża strzałka duże pomidory zielony i czerwony

A teraz rodzicu poćwicz z dzieckiem: macie w domu plastikową butelkę więc wykorzystamy ją do ćwiczeń ogólnorozwojowych

  1. dziecko maszeruje po pokoju do rytmu granego przez rodzica np. na garnku, pokrywce itp. .Dziecko ma w ręku plastikową butelkę , uderza w nią jedną dłonią. Potem zatrzymuje się i wykonuję ćwiczenia:
  • stojąc w rozkroku dziecko przekłada butelkę między nogami
  • unosi butelkę do góry, ręce wyprostowane kołyszą się na boki;
  • leży dziecko na brzuchu, nogi wyprostowane, butelkę trzymają oburącz, podnoszą głowę i ręce (nadal trzymając butelkę i nie odrywając nóg od podłogi)
  • leżą na plecach, nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robią skłon głową i podciągają kolana, dotykając butelką do głowy;
  • podskakują obunóż z butelką między kolanami;przeskakują przez butelkę w przód w tył;
  • wyciszenie- dzieci kładą się na butelce (butelka leży pod ich plecami)i turlają się wolno w przód i w tył.

Śpiewaj piosenkę: Powitanie wiosny” link podany wcześniej (patrz materiały z poniedziałku)

Pobaw się z dzieckiem przy piosence „Idzie zuch” (dzieci ją znają należy zwrócić uwagę czy dziecko rozpoznaje  prawą i lewą stronę)

https://www.youtube.com/watch?v=32ui5rhtq1I

Miłej zabawy.


Czwartek 26.03.2020


TEMAT: „ZWIASTUNY WIOSNY”


Rodzicu czytaj dziecku opowiadanie, połóż się razem z nim na dywanie i wykonujcie ruchy dostosowane do słów.

1 Kwiaty-opowieść ruchowa-kształtowanie wyobraźni i umiejętności dostosowania swoich ruchów do słów.

Dziecko słucha opowiadania, powoli wstaje( od leżenia do wstania na palcach). Wyobraź sobie że jesteś bardzo malutkim nasionkiem(dziecko skulone  leży na podłodze).Czujesz, że robi się coraz cieplej(porusza się dziecko), czujesz jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko nadal zwinięte w kłębek-powoli kuca).Czujesz jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę).Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci tez potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca ( dziecko staje na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami. Ach jaka piękna wiosna.

Na pewno masz w domu farby: namaluj obrazek do opowiadania: omów z dzieckiem treść opowieści ruchowej „Kwiaty”( co jest potrzebne do wzrostu kwiatów?, z czego wyrasta kwiatek ?itp.)


TEMAT:” ZAPRASZAMY DO NAS PTASZKI”

Doskonalenie umiejętności  rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce, rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi, skoku na jednej nodze i obunóż.

2Rozmowa na temat powracających wiosną ptaków na podstawie doświadczeń dzieci i zagadek ‘Dudkowe zgadywanie”

Otwórz Załącznik nr 1.

3„Stań tak jak on!-zabawa ruchowa, z Kartą Pracy- rozwijanie umiejętności utrzymania równowagi, skoku na jednej nodze i obunóż .Dziecko omawia ilustracje w Karcie Pracy podając nazwę ptaka,  naśladuj pozy ptaków,( policz ptaki, narysuj w ramce tyle kresek ile jest ptaków), dokończ rysunek wg wzoru.

Otwórz Załącznik nr 2.

Na koniec otwórz Załącznik nr 3.



Środa 25. 03. 2020

 

RODZICU PRZECZYTAJ DZIECKU ZAGADKI

Jeżeli masz obrazki kwiatów z gazet dziecko rozwiązując zagadkę niech pokaże odgadnięty kwiat

PRZEBIŚNIEG

Jaki to kwiatek?
Przez śnieg się ostrożnie przebija,
Ma liście zielone,
A dzwonki białe jak zima

TULIPAN 

Jak ten kwiat się nazywa

co słowo „PAN”w nazwie ukrywa.

 KROKUSY

Co to za kwiaty?

Żółte, białe, fioletowe

wychodzą spod sniegu

te kwiaty marcowe.

BAZIE

Mleczka nie chcą pić.

Nigdy nie biegają.

Choć mają futerka,

ogonków - nie mają.

Oj dziwne to kotki!

Wolą stać w wazonie,

niż wziąć się za psotki.

BRATKI

Kolorami tęczy

mienią się im kwiatki.

Każdy ogród piękny,

gdy kwitną w nim.../bratki

ŻONKILE

Żółciutkie jak słonko,

piękne jak motyle.

Wiosną rozkwitają

w ogrodzie..../żonkile/

SASANKI

Choć na dworze jeszcze chłodno;

takie zimne noce, ranki...

Pierwsze wiosnę lubią witać

i krokusy, i /sasanki/.

 

Po rozwiązaniu zagadek rodzicu wydrukuj dziecku z internetu kwiaty(narcyz, tulipan, żonkil)i niech dziecko pokoloruje link: 

https://www.google.com/searchq=kolorowanki+wiosennych+kwiat%C3%B3w&oq=kolorowanki+wiosennych+kwiat%C3%B3w&aqs=chrome..69i57j0l7.30498j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

 Wtorek 24. 03. 2020


RODZICU!

Zrób dziecku masaż.

 

1. Masaż relaksacyjny na plecach.

Jaka dziś pogoda?
Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.

 

2. Pobawcie się w zabawę pt. " Kolory wszystko ma ". Rodzic pokazuje pewien kolor (kolorowe kredki). Dziecko nazywa go, następnie szuka przedmiotu w tym kolorze znajdujący się w domu.

3.Weż kolorowe kredki odszukaj koło w takim samym kolorze ...rysuj po linii , możesz koło pokolorować( nie wychodź za linie )

KARTA PRACY

3.  Czytajcie z dzieckiem przynajmniej 20 minut dziennie.

 

 ZADANIA DO WYKONANIA 

Poniedziałek 23. 03. 2020

 

1. Pośpiewaj z pokazywaniem piosenkę pt. „Powitanie wiosny”. Link do piosenki:

 https://www.youtube.com/watch?v=iuHngL_yz_Q

 „Powitanie wiosny”  - Tekst piosenki

1. Długi czas wiosenko miła

gdzieś w dalekich krajach byłaś.

Dzisiaj piknie przystrojona

Wracasz tutaj do nas.

Ref. A my witamy Cię piosnką wesołą

witamy tańcem, witamy wierszami

tak się cieszymy wiosenko zielona

że długo zostaniesz tu z nami.

2.Boćki krążą nad stodołą

świergot wróbli słychać wkoło

nad polami śpiew skowronka

wreszcie przyszła wiosna.

Ref. A my witamy…….

3.Ziemia w zieleń przystrojona

przebiśniegi w lesie rosną

i przylaszczki i pierwiosnki

chcą przywitać wiosnę.

Ref A my witamy…..

 

2. Rodzicu, wyjaśnij dziecku znaczenie przysłowia: „W marcu jak w garncu”.  Wykonajcie pracę plastyczną pt. "Słońce i deszcz". Niech dziecko narysuje słońce. Niech je pokoloruje żółtą kredką. Następnie przyklejcie z płatka kosmetycznego chmurki (4), a pod chmurką krople deszczu z plasteliny (5). Policzcie ile jest chmurek i ile kropli deszczu. Czego jest mniej? Czego jest więcej? O ile mniej, o ile więcej? ( liczcie w zakresie 5).