Strona WWW

GRUPA III
"Piraci"

Nauczycielki: Ewa Komorek, Hanna Marcinkowska

 

       

DRODZY RODZICE !

 

     W zaistniałej sytuacji ,w trosce o dobro Waszych jak i naszych dzieci, chciałybyśmy Państwa serdecznie zachęcić do działań z dziećmi w Waszych domach. Będziemy udostępniać Państwu za pośrednictwem strony internetowej materiały do pracy z dziećmi ,propozycje działań, zadań do wykonania w domu, piosenek do słuchania i śpiewania, wierszyków do uczenia się, kart pracy do druku i wykonania przez dzieci.

                                                                                 Życzymy dobrej zabawy.


 

W razie jakichkolwiek pytań  lub wątpliwości proszę o wiadomość na emaila: haniamalgosia@wp.pl

Odpowiem w każdy wtorek od 16 do 20

Z poważaniem Hanna Marcinkowska


W razie pytań proszę pisać na emaila: ewakomorek4@wp.pl

Odpowiem w każdy czwartek od godziny 17.

 

                                                       Z poważaniem  Ewa Komorek.


 

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

 

CZWARTEK 9. 04

Temat : ŚWIĄTECZNY STÓŁ

1.„Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzanie słownika, podawanie nazw potraw widocznych na wielkanocnym stole. Rodzic przynosi i pokazuje,zdjęcia różnych stołów nakrytych do śniadania i obiadu. Dzieci podają nazwy potraw widoczne na zdjęciach. Mają za zadanie wybrać ten stół, który jest nakryty do śniadania wielkanocnego. Dzieci opisują produkty ze stołu wielkanocnego. Podają nazwy niektórych z nich: babka, mazurek, jajka, biała kiełbasa, szynka.

• zdjęcia stołów nakrytych na różne okoliczności (w tym na śniadanie wielkanocne)

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.polskatradycja.pl%2Ftemplates%2Fyootheme%2Fcache%2Fkolacja-wigilijna-4efd116a.jpeg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.polskatradycja.pl%2Ffolklor%2Fswieta%2Fzimowe%2F27-przy-wigilijnym-stole.html&tbnid=DGxE2Uzd-8X-rM&vet=12ahUKEwixtLDZ39HoAhWDcZoKHX4tAE0QMygAegUIARDqAQ..i&docid=6ywQLtCzcThbiM&w=850&h=425&q=%20sto%C5%82y%20z%20potrawami%20na%20bo%C5%BCe%20narodzenie&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwixtLDZ39HoAhWDcZoKHX4tAE0QMygAegUIARDqAQ

 

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwiano.eu%2Fimages%2Fpictures%2F0005400%2F0005388.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwiano.eu%2Farticle%2F965&tbnid=9CWu_6lXOnbI-M&vet=12ahUKEwiH2dX639HoAhXXfpoKHYKqApkQMyhAegUIARCSAQ..i&docid=Rl6-78I4WRVinM&w=580&h=387&q=sto%C5%82y%20z%20potrawami%20na%20wielkanoc&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwiH2dX639HoAhXXfpoKHYKqApkQMyhAegUIARCSAQ#h=387&imgdii=Evoosexfbjm5LM:&vet=12ahUKEwiH2dX639HoAhXXfpoKHYKqApkQMyhAegUIARCSAQ..i&w=580

2.Wielkanocny stół,  Ewa Skarżyńska – Rodzic czyta dziecku wiersz i zadaje pytania: Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem? Jak spędzają te święta?

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych,

 lukrowana baba rozpycha się na nim,

a przy babie – mazurek w owoce przybrany.

 Palmy pachną jak łąka w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata. I my.

Wiosna na nas zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!

3.Koszyki – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, odwzorowywanie.

 KARTA

4.„Wielkanocne kwiaty” – rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów. Rodzic zadaje dziecku pytania: Co oprócz potraw może się znaleźć na świątecznym stole? Jakie kwiaty kojarzą się dzieciom z Wielkanocą?  Pokazuje dzieciom zdjęcia hiacyntów, gwiazdy betlejemskiej (poinsencji), krokusa, tulipanów, chryzantem, maków, narcyzów, forsycji. Dzieci wybierają spośród nich kwiaty kojarzące się z Wielkanocą i mówią, z czym im się kojarzą pozostałe kwiaty.

• zdjęcia kwiatów

5.„Kurka wielkanocna na świąteczny stół” – praca plastyczna

 https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ


ŚRODA 08.04.


TEMAT: CO KRYJE SIĘ W ŚWIĘCONCE.

 

1. „Co włożysz do koszyczka?”. Omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty’’. Rodzic rozmawia z dzieckiem jak obchodzi się Wielką Sobotę  i co zabiera się do kościoła ?

2.Zabawa ruchowa –  „Nasze koszyczki” .Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje większą ilość papierowych kolorowych jajek co najmniej w trzech kolorach. Dziecko porusza się po dywanie trzymając jajka w ręce .Na przerwę w muzyce dziecko układa z jajek kółeczka każde w innym kolorze. Przelicza jajka gdzie jest więcej?  ,gdzie mniej?, a gdzie tyle samo?.

3.Zabawa plastyczna do wyboru. Rodzic z dzieckiem może wykonać ze skarpetki

zajączka lub z rolki po papierze toaletowym kurczaczka.

4.KARTA PRACY

ILUSTRACJA1

ILUSTRACJA2

ILUSTRACJA3

 

Wtorek:  07.04.2020

 

Temat: ALE JAJA

 

1.„Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja. Rodzic pyta dzieci, z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy im się Wielkanoc, i przypomina, czego symbolem jest jajko. Pokazuje dzieciom różnego rodzaju jajka: kraszanki (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki, wydmuszki itp.(mogą być zdjęcia). Dzieci porównują jajka, wskazują podobieństwa i różnice między nimi.

 • różnego rodzaju jajka dekoracyjne lub ich zdjęcia (kraszanki, pisanki, wydmuszki)

2 „Jak barwimy jajka?” – Rodzic pyta dziecko, czy zna  sposoby barwienia jajek. Na ziemi rozsypuje papierowe sylwety jajek w  różnych kolorach oraz zdjęcia , rysunki, ilustracje roślin. Dzieci mają dobrać zdjęcia do jaj , aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki.

-żółty – suche łupinki cebuli

-czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli

-różowy – sok z buraka

-pomarańczowy – marchew, dynia

– brązowy – łupiny orzecha

 – niebieski – owoce tarniny

 – fioletowy – płatki ciemnej malwy

 – zielony – trawa, pokrzywa

- czarny – wygotowane olchowe szyszki

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi0.wp.com%2Fmotywatordietetyczny.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F04%2Fzupa-2.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fmotywatordietetyczny.pl%2F2019%2F04%2Fjak-naturalnie-ufarbowac-jajka-wielkanocne-kolor-czerwony-fioletowy-zielony-rozowy-zolty%2F&tbnid=RjniZqOvG_UdBM&vet=12ahUKEwipv7vqydHoAhXIzSoKHVStAIMQMygxegQIARB0..i&docid=oR3t396EhGsXLM&w=1280&h=720&q=plastyka%20i%20technika%20barwienie%20jajek&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwipv7vqydHoAhXIzSoKHVStAIMQMygxegQIARB0

3.„Pisanka z układanki” – praca plastyczna. Rodzic rysuje na dużym brystolu ogromną pisankę. Dzieli ją na drobne fragmenty – puzzle, które wycinają dzieci. Każde dziecko dostaje jeden element układanki, który dowolnie ozdabia. Po ozdobieniu dzieci dopasowują do siebie fragmenty układanki, tworząc puzzle, które przyklejają na duży brystol. (Jak jest rodzeńswo można wspólnie jezeli nie ma to każdy kawałek innego dnia kolorować, bedzie lepszy efekt ;)

 • brystol, kredki, nożyczki, kleje

4.„Przysłowia i powiedzenia” – Rodzic wyjaśnia  dziecku powiedzenia i przysłowia związane z jajkami:

–  Jajko mądrzejsze od kury.

–  Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.

–  Od jajka do jabłka(od zakąski az do deseru, od poczatku do końca)

–  Jajko Kolumba(określenie prostego rozwiązania pozornie trudnego zagadnienia )

–  Kura znosząca złote jajka.

5. Koszyczki – ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych

KARTA

6. Kolorowanka

https://drukowanka.pl/kolorowanka/jajko-wielkanocne/

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/pisanka-0



PONIEDZIAŁEK  06 .04.

TEMAT: WIELKANOC ZA PASEM 

 

1. „Moje Święta’’-rozmowa na temat WIielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przygotowań do świąt Wielkanocnych ,potraw i zwyczajów związanych z tymi świętami.

2. „Palmy Wielkanocne’’-omawianie wyglądu palm ,oraz tradycji ludowych związanych

 z Ich święceniem .Rodzic przekazuje dziecku ciekawostki;

-Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do

Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

Niedziela Palmowa  była nazywana  „Kwietną” lub „Wierzbową” ,bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano ,gałązkami wierzby ,przystrajano je kwiatami, bukszpanem,

wstążkami .

-Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse mają one kilka metrów wysokości.

-Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem(tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).

-Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

3.Słuchanie wiersza Bożeny Formy „Wielkanoc” .Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

Święta za pasem,

Do pracy się bierzmy,

Mazurki i baby

Smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki,

Razem dziś robimy,

Wszystkie kolorowe,

Bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

Baranka ,zajączka,

Z posianej rzeżuchy

Będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

Bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

4.Zabawa ruchowa „Kura i kurczęta” dziecko biega na paluszkach i wydaje głos pi, pi pi.

Kiedy mama kura zawoła ko, ko, ko przybiega do mamy.

5.Nauka piosenki „Bajkowe pisanki”.

Do zajączka przyszła kurka:

-Ko, ko, ko ,ko-zagdakała

-Z koszem jajek na pisanki

Mama kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

-A to ci dopiero jajka !

Namaluję na nich tęczę

I na każdym będzie bajka.

Ref. Bajkowe pisanki ,bajkowe.

Rozdamy je z dobrym słowem.

Świątecznym życzeniem,

Wiosennym marzeniem,

Bajkowe pisanki ,bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

Że wiosna za oknem.

Że w dyngus ktoś zmoknie.

Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha ,kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

Kosz bajkowych ma pisanek.

Ref. Bajkowe pisanki,bajkowe…

https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

6.KARTA PRACY


Temat tygodnia: ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU.

  

Piątek 04.04.

 

Temat: PO CO HODUJEMY KROWY ?

  

1.Co daje krowa? Rozmowa z dzieckiem na podstawie obrazka(pdf). 

Co wytwarzamy z mleka? 

2.Przyrządzanie masła w słoiku. Rodzic wlewa tłustą śmietanę(30%)do małego słoika zakręca dziecko potrząsa słoikiem intensywnie przez kilka minut ,aż powstanie domowe masło. 

3.Zabawa plastyczna „Tęcza z mleka”, zabarwienie mleka różnymi barwnikami spożywczymi. Dziecko miesza  substancje wykałaczkami tworząc różne wzory. 

4.Zabawa ruchowa przy piosence „Stary Donald farmę miał”link do piosenki patrz poniedziałek. 

5.Karty pracy. Przeliczanie ,utrwalenie grafemów, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo- ruchowej.

OBRAZEK

KARTA PRACY

Czwartek:  02.04.2020


Temat: SKĄD SIĘ BIERZE WEŁNA?


1.„Skąd się bierze wełnę?” – podawanie nazw i porównywanie wełnianych produktów, określanie i opisywanie wełny po dotyku. Rodzic przynosi wełniany sweter i włóczkę z wełny. Pyta dziecko, jak powstały te dwa produkty, skąd się bierze wełnę. Dziecko szuka wśród własnych ubrań, innych produktów z wełny, określają razem i opisują wełnę po dotyku. Rodzic pokazuje zdjęcia owcy i barana, pyta, czym się różnią, a jakie są między nimi podobieństwa.

• sweter, włóczka z wełny, ilustracje

https://pixabay.com/pl/photos/baran-natura-zwierz%C4%99-%C5%82%C4%85ka-przyroda-4693755/

https://sites.google.com/a/sp1czersk.edu.pl/zwierzeta-8/zwierzeta-na/owa

2.„Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dziecko buduje ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkłada kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dziecko wkłada „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).

• klocki, kulki z waty, pęsety

3."Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką. Dzieci wyjmują z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Rodzic rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dzieci umieszczają w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.

• klamerki do bielizny

4.„Owieczka” – praca plastyczna.Dzieci przyklejają watę w odpowiednie miejsca. Kolorują pozostałe części.

• wata lub płatki bawełniane, kredki

https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/owca.pdf

5.Gdzie jest owca?-zabawa ruchowa . Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnależć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwieku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po mieszkaniu ). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.

6. Zwierzaczki- doskonalenie sprawności grafomotorycznej, percepcji wzrokowej, dekodowanie. 

Karta pracy 1

Karta pracy 2


ŚRODA 01.O4.


 Temat: CZY ŚWINIA TO BRUDNE ZWIERZĘ?

 

1. „Świnki w bajkach”. Drogi rodzicu poproś dziecko o wymienienie znanych bajek, w których

Występują świnie.(Babe -świnka z klasą ,Kubuś Puchatek, Trzy małe świnki, Świnka Pepa).Jeżeli macie którąś z tych bajek możecie przeczytać lub obejrzeć. Poniżej przesyłam link do bajki  „Trzy świnki ‘’.

https://www.youtube.com/watch?v=T-6FrRPGTdw

 Porozmawiaj z dzieckiem czym różniły się świnki z bajek od prawdziwych świń? Gdzie mieszkały trzy małe świnki ?,Gdzie mieszkają prawdziwe świnie ?

2.Praca plastyczna  „Brudna świnka”. Wydrukujcie kontur świni(pdf)na różowej kartce kto nie ma to na białej, dziecko niech pokoloruje różową kredką. Następnie dziecko ozdabia świnkę palcami przy użyciu kremu czekoladowego i płatków owsianych ,jeżeli ktoś nie ma to może być plastelina lub farba.

3. „Szukanie ogonków”-zabawa manualna. Rodzic wrzuca do naczynia z ziarnami kaszy ,lub ryżu kawałki zwiniętych drucików kreatywnych lub wełny .Przygotowuje sylwety świnek Dziecko szuka w ziarnie ogonków i przykleja je do sylwet świnki.

4.Zabawa ruchowa rodzic podaje nazwę zwierzęcia hodowlanego ,lub pokazuje obrazek dziecko naśladuje głosem i ruchem.

5.Karty pracy:

KARTA PRACY 1

KARTA PRACY 2

Wtorek:  31.03.2020

Temat: SKĄD SIĘ BIORĄ JAJKA?

 

1.„Ptaki i ich jaja” – Rodzic  zadaje dziecku  pytania: Jakie zwierzęta znoszą jajka? Czy są to tylko ptaki?  Pokazuje zdjęcia jaj różnych ptaków (jaja kurze, przepiórcze, strusie) i wprowadza wyrazy do czytania globalnego: PRZEPIÓRKA, STRUŚ, KURA. Dziecko dopasowuje zdjęcia jaj do ptaków. Na koniec porównuje wielkość i kolory jaj.  Pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie pokazuje zdjęcia kury i koguta,  szukaja między nimi różnice i podobieństwa. Na koniec rodzic przekazuje kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.

• zdjęcia jaj różnych ptaków (jaja kurze, przepiórcze, strusie), zdjęcia kury i koguta

http://wrodzinie.pl/kurze-czy-przepiorcze-ktore-jajko-wybrac/

https://potreningu.pl/articles/2848/kurze-przepiorcze-czy-strusie-ktore-jajo-wybrac

2. „Skąd się biorą jajka?” – zapoznanie z cyklem życia kury, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rytmy.

• KP3.32a

3. „Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna, wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Mama lub tata  przygotowuje stempel z korka. Dziecko macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę.

• stempel z korka, żółta farba, kredki, kartki

4.„Jaja” – poszerzanie wiedzy o jajkach. Dzieci przyglądają się jajom lub pudełkom po jajkach Szukaja na nich numerów. Zauważa,  że numery na jajkach się powtarzają. Rodzic wyjaśnia znaczenie tych liczb: 3 – chów klatkowy, 2 – chów ściółkowy, 1 – chów na wolnym wybiegu, 0 – chów ekologiczny.

• umyte jajka lub pudełka po jajkach

5. Wiejskie podwórko -utrwalenie stosunków przestrzennych, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej. (Literki, cyferki  można wycinać z gazet)

 • KP3.32b

 6.„Z czego składa się jajo?” – Rodzic  pyta dziecko, z czego składa się jajko. Dziecko rozbija jajko i wyszczególnia białko i żółtko.

Wykonanie wspólnie eksperymentu :

Zanurzenie jajka w occie na 1 dzień.

Rodzic pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).  Podświetla jajko, dziecko może dostrzec białko i żółtko. Na koniec  rodzic zrzuca jajko z wysokości, dzieci sprawdzają ponownie, czy zmienił się jego skład.

• jajo umieszczone w occie dzień wcześniej

https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg


Poniedziałek 30.03.

Temat: ZWIERZĘTA WIEJSKIE.

1.Wiersz „Na wiejskim podwórku” Stanisława Kraszewskiego.

Na podwórku dumne matki prowadziły swoje dziatki :

Krowa –łaciate cielątko

Koza- rogate koźlątko ,

Owca –kudłate jagniątko,

Świnka- różowe prosiątko,

Kurka-pierzaste kurczątko,

Gąska-puchate gąsiątko,

Kaczka-płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka ,który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły ,że aż dzieci pogubiły.

Krowa –łaciate cielątko,

Koza –rogate koźlątko,

Owca –kudłate jagniątko,

Świnka –różowe prosiątko,

Kurka –pierzaste kurczątko,

Gąska-puchate gąsiątko,

Kaczka-płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki .

Lamentują biedne mamy : „ Co my teraz robić mamy?.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki ,odnalazły swoje matki:

Krowę –łaciate cielątko ,

Kozę –rogate koźlątko,

Owcę-kudłate jagniątko,

Świnkę-różowe prosiątko,

Kurkę-pierzaste kurczątko,

Gąskę-puchate gąsiątko,

Kaczkę-płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

Co wydarzyło się w wierszu? Kto spowodował kłopoty?

Co zrobił gospodarz?

Następnie rodzic czyta jeszcze raz wiersz z włączeniem się dziecka. Rodzic czyta krowa-łaciate …itd. a dzieci dopełniają zdanie nazwą młodego zwierzęcia.

2.Zabawa ruchowa „Zwierzęta”-rodzic podaje nazwę danego zwierzęcia .Dziecko porusza się naśladując chód i odgłos wydawany przez to zwierzę .

3.Zabawa ruchowa do piosenki   „Stary Donald farmę miał”.

https://drive.google.com/open?id=1ixFx_QvVsXTRwL3aQ31Jj976I9FOX6lI

KARTA PRACY 1

KARTA PRACY 2



TEMAT TYGODNIA : PORZĄDKI W OGRODZIE.

 

PIĄTEK 27.03.

 

Temat: Zazieleniło się.

 

1. „Gramy w zielone’’ –gromadzimy zielone przedmioty jakie macie w domu .Zaczynamy zabawę:

Grasz w zielone ?

Gram!

Masz zielone?

Mam!

Każda z osób pokazuje zielony przedmiot.

Pytamy dziecko :Z jakim kolorem kojarzy Ci się wiosna ?Co zieleni się wiosną?

2. „Zielone zagadki warzywne’’:

Zielone łódeczki ,w nich małe kuleczki

Gdy się ugotują, każdemu smakują. (groch)

Każdy odgadnie tę zagadkę,

Ma biały korzeń i zieloną natkę.(pietruszka)

Z soczystych liści złożona

okrągła głowa zielona.         (kapusta)

Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

A zimą w beczce leży kiszony.(ogórek)

Dlaczego zielone warzywa są zdrowe? Jakie jeszcze znasz warzywa zielone ?   

3.Praca plastyczna –wykorzystaj zielone kredki, farby, zielony, papier, plastelinę to co

masz w domu i stwórz „Zielony obrazek”.

4.Dokończ kolorować koraliki według wzoru.

 

 KARTA PRACY


Czwartek:  26.03.2020

 

Temat: SADZIMY I SIEJEMY

1.Wysłuchanie wiersza Małgorzaty Nawrockiej Świt w ogrodzie.

Pospałyby grządki pod kołdrą wilgoci…

Nic z tego! Już wietrzyk swawolny im psoci:

Rozbujał trawniki, siadł na tulipanie,

Zadzwonił konwalią na wczesne śniadanie…

Wietrzyku urwisie! Daj pospać!

A nie dam… Słoneczne całusy każdemu dziś sprzedam!

Prostujcie kołnierze, wygładźcie sukienki,

Panowie – krokusy, sasanki – panienki!

Szafirku, zmruż oczy, bo słońce w nie świeci!

Pierwiosnku, pod listkiem nie chowaj swych dzieci.

Już wiosna! Już wiosna, obudźcie się, kwiaty!

Niech tęczą rozbłysną uśpione rabaty!

Kto wystąpił w utworze? Co robił wiatr? Dlaczego wiatr budził roślinki do życia? Co oprócz narzędzi ogrodniczych jest potrzebne, by wyhodować (zbudzić) roślinkę? Jak przydaje się wiatr w rozwoju roślin? Jakie kwiatki zbudził wiatr?

2. Poszerzanie wiedzy przyrodniczej, omówienie wyników kart pracy, eksperymentów i obserwacji, umiejętność logicznego myślenia, budowanie wypowiedzi.

KARTA PRACY1

KARTA PRACY2

3. Hodowla w domu – dzieci razem z rodzicem hodują fasolkę, sieją  trawę lub owies itp w plastikowych pojemnikach (np. dużych plastikowych kubeczkach po jogurtach). Ozdabiają pojemniki, np. naklejają na nie buzie i oczy. Wsypują do środka ziemię i nasiona, regularnie podlewają. Gdy trawa wyrośnie, mogą ją od czasu do czasu przycinać. Obserwuja wzrost fasolki i wyciagaja odpowiednie wnioski.  (ziarna fasoli, słoik, woda, gaza lub kawałek lnianej szmatki, gumka recepturka, plastikowe pojemniki, nasiona trawy, owsa, ziemia, kartki, kleje, kredki )

https://www.youtube.com/watch?v=ht2GrMC2Lmw

4. Kolorowanka dla chętnych

(kolorowanka)

 

Środa 25.03.

Temat: CEBULE I CEBULKI.

 

1.Nauka piosenki „Mam fryzurę na cebulę”.

Mam fryzurę na cebulę,

Przestraszyłam Panią Ulę,

Pewnie  zaraz wszystkim powie,

Co ja dzisiaj mam na głowie.

Nie kucyki ,nie warkocze ,

Chociaż może są urocze.

To fryzura całkiem nowa,

Taka właśnie cebulowa.

Ref.: Niech się ze mnie śmieją!

        Co mi tam!

         Będę ją nosiła,

        Mówię wam ! x2

Przestraszyłam ciocię w szkole,

I tę dużą ,rudą Olę.

Lecz fryzura cebulowa

To jest przecież moda nowa.

Więc fryzurę na cebulę,

Pielęgnować będę czule.

I na pewno się ucieszę,

Gdy ktoś też się tak uczesz.

Ref.;……..

 https://www.youtube.com/watch?v=lnQlp7B_upc

 

2.Ćwiczenie z dziećmi w zakresie dodawania i odejmowania z wykorzystaniem dowolnych

Liczmanów[ kredki ,patyczki lub zakrętki od butelek}

1.Mama posadziła na grządce 3 tulipany i 4 narcyze  ile razem kwiatów

  Posadziła mama ?

2.Tata kupił w sklepie 10 cebul. Mama pokroiła do sałatki 3 cebule .Ile zostało ?

 

3. KARTA PRACY

Narysuj w koszyczku tyle kwiatków ile wskazuje cyfra. Pokoloruj koszyczki.


 Wtorek 24.03.2020

 

Temat: PRACA W OGRODZIE

 

 1.„Narzędzia ogrodnicze” – rozwiązywanie zagadek dotyczących narzędzi ogrodniczych. 

 

Przykładowe zagadki:

 

W domu czasem jest potrzebna

Metalowa albo z drewna.

Po niej strażak też się wspina,

A odpowiedź to… (drabina)

 

W ogrodzie są używane – Metalowe albo drewniane,

Szybko sprzątniesz nimi liście.

Pewnie wszyscy odgadliście. (grabie)

 

Ma ostrze i trzonek,

 Skopiesz nim zagonek. (łopata/szpadel)

 

Co to za gad tak się wije?

A jak się wody napije

i stanie się pękaty

podlewa drzewa i kwiaty? (wąż ogrodowy)

 

Nie ma kół czterech ani nawet dwóch.

Ma tylko jedno na przedzie.

 Lecz gdy za rączki mocno trzymasz,

 nawet z ciężarem pojedzie. (taczka)

 

Na patyku zębów rządek,

 znają je na pewno dzieci.

Służą do równania grządek

 i do wysprzątania śmieci. (grabie)

 

Gdy żywopłot przystrzyc trzeba,

 suchą gałąź wyciąć z drzewa,

wtedy nam potrzebne będzie

 nożycowe to narzędzie. (sekator)

 

Leci z niej woda przez sito blaszane.

Jaka to wygoda już kwiatki podlane! (konewka)


Ma to narzędzie dość długi trzonek,

by móc wygodnie kopać zagonek,

 blachę stalową płaską i gładką,

 żeby je wbijać w piach było łatwo. (łopata/szpadel)

 

 2. Doskonalenie zdolności grafomotorycznych, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie logicznego myślenia, porównywanie długości.

KARTA PRACY 1           

KARTA PRACY 2

 

Poniedziałek 23.03. 

Temat: OZNAKI WIOSNY

1. „Wiosenny spacerek”-rozmowa na temat wiersza Renaty Cinal. Rodzice czytają dziecku wiersz ,a następnie zadają pytania: Kto zaprasza dzieci na spacer ?Kto podniósł pierwszy głowę skuloną ?Jakiego koloru są kaczeńce? Co robi Pan ogrodnik w ogrodzie ? Co oznacza powrót bocianów i jaskółek ?

WIERSZ


2.Co to za Pani ? Pokoloruj obrazek.

ILUSTRACJA1


3.Co to za kwiatek? Dorysuj drugą połowę i pokoloruj.

ILUSTRACJA2