Strona WWW


Drodzy Rodzice

Witamy serdecznie!

W tej zakładce znajdą państwo propozycje zabaw i ciekawe informacje 

od LOGOPEDY i PEDAGOGA pracujących w naszym przedszkolu.


LOGOPEDA

ALEKSANDRA MATYSIAK - TURLEJSKA 

Jeśli macie do mnie pytania, to piszcie proszę: matysiak.turlejska@gmail.com, a ja odpowiem na nie w każdy wtorek 15 - 17.

        Zaproponowane przeze mnie ćwiczenia mogą być wykorzystane przez Rodziców wszystkich dzieci. Ćwiczenia indywidualne dla dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne będę wysyłać chętnym Rodzicom na maila. 

 

 

9.04.2020r,


Dzień dobry, dzisiejsza zabawa, którą zaproponuję to połączenie ćwiczeń słuchowych i ruchowych. Czytamy dziecku wierszyk o żabkach, a dziecko słucha i ilustruje go ruchem.


Żabki

Po zielonej łące

żabki sobie skaczą

i głośno kumkają,

gdy boćka zobaczą:

Kum, kum// kum, kum// kum, kum*

Leci bociek leci-

na łące panika,

żabki uciekają

każda w wodzie znika:

Kum, kum// kum, kum// kum, kum*

Bociek już odleciał,

zaświeciło słońce,

żabki wyszły z wody,

bawią się na łące:

Kum, kum//, kum, kum// kum, kum*

Skaczą i śpiewają,

i tańczą radośnie,

kumkają o boćku

i o pięknej wiośnie:

Kum, kum// kum, kum// kum, kum*

*dzieci naśladują kumkanie żab


Wierszyk pochodzi z książki E. M. Skorek 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych 

Możemy również zatańczyć do treści piosenki o żabkach:

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

Życzę miłej zabawy


8.04.2020r.

Dzień dobry, na dziś przygotowałam dla naszych przedszkolaków ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami dla rączek.

Śmieszmy smok, który ziaje ogniem:

Do tego ćwiczenia będziemy potrzebować: rolkę po papierze toaletowym, klej, bibułę lub kartkę papieru. Bibułę lub kartkę papieru tniemy na paseczki o grubości około 1 cm i wklejamy w środek rolki po papierze toaletowym. Wystające kawałki bibuły lub papieru delikatnie wkładamy do środka rolki, nabieramy powietrze nosem, przykładamy rolkę do ust i wypuszczamy mocno powietrze wydmuchując papier ze środka rolki, powtarzamy ćwiczenie kilka razy. Zwracamy uwagę, by wklejonych pasków nie było za dużo, żeby dziecku nie było ciężko wydmuchać je ze środka.

https://drive.google.com/open?id=1jpnzBL5sEe10q8vf5KjZlgcW_MgX1NOP

https://drive.google.com/open?id=1kN1NLXo4E5e_dIyhhcHyRfmCBLj0db-x

Możemy stworzyć smokową mamę i dziecko

https://drive.google.com/open?id=10pQx22ULdtB11aC_0_R5OddKsX-Pa_HD

Ciekawy pomysł na ćwiczenie oddechowe znajdziecie Państwo pod poniższym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=jLI4j4TYXBU


7. 04 2020r.

Dzień dobry we wtorek.

Dziś proponuję Państwu zabawy w rozwijanie słownika biernego i czynnego dziecka. Najlepszym sposobem na poszerzanie zasobu słów przedszkolaka jest czytanie mu jego ulubionych książeczek. Dodatkowym „skutkiem ubocznym” J czytania dziecku jest ćwiczenie jego uwagi słuchowej. Po przeczytaniu książeczki, czy jej fragmentu, możemy porozmawiać z dzieckiem o przeczytanym tekście. Będziemy mieć obraz tego, ile dziecko z wysłuchanego tekstu zapamiętało i zrozumiało. Zadajemy dziecku pytania pomocnicze, jeśli zauważymy, że ma problem z odpowiedzeniem na pytanie. Możemy pokusić się o wspólne wymyślenie dalszego ciągu przeczytanej historyjki.

Dobrym sposobem na rozwijanie zasobu słownictwa u naszych dzieci jest wymienianie rzeczy z konkretnych kategorii tematycznych. Możemy wymieniać np. rodzaje mebli, instrumentów, owoców, warzyw, kolorów, pojazdów, ubrań, kwiatów, słodyczy i wiele innych kategorii na jakie tylko z dzieckiem wpadniecie. Z młodszymi dziećmi możemy początkowo nazywać rzeczy znajdujące się w naszym otoczeniu, np., będąc w kuchni wymieniamy rzeczy, z których możemy się napić, zjeść. Możemy wymieniać wszystkie rzeczy, które znajdują się np. w łazience. Możemy wymieniać rzeczy, których mama potrzebuje piekąc ciasto. Z pewnością dziecko pozna kilka nowych słów.

Starszym dzieciom proponuję ćwiczenie w poszukiwanie słów zaczynających się tą samą głoską, np. szukamy zwierząt zaczynających się głoską /k/.

Życzę miłej zabawy, pozdrawiam


6. 04. 2020r.

 

Dzień dobry, proponuję Państwu na dziś ćwiczenia buzi i języczka przeplatane ćwiczeniami oddechowymi. Zapraszam.

 

„Poszukiwanie wiosny”

 

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (naśladujemy odgłosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskamy – uderzamy szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawiamy kle kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiamy prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizujemy wargi ruchem okrężnym, ust szeroko). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wdech nosem, usta zamknięte, wydech ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się szeroko). Na skraju polany zakwitły wiosenne zawilce i sasnki. Pachniało wiosną (oddychamy głęboko wciągając powietrze nosem, usta zamknięte, wydech ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty i kichnął (wciągamy powietrze nosem i kichamy apsik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewamy, przeciągamy cię). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (kląskamy uderzając szerokim językiem o podniebienie).

 

Opowiadanie pochodzi z książki R. Sprawki i J. Graban Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat.

 

3. 04. 2020r.

Dzień dobry, dziś proponuję Państwu ćwiczenia artykulacyjne z samogłoskami.

„Na zakupach”

Samogłoska „A” wybrała się na zakupy. Najpierw jechała autobusem po równej asfaltowej drodze (długie wymawianie samogłoski aaaaaa). Następnie wysiadła i maszerowała (wymawiamy rytmicznie a  a  a  a  a). Po chwili przystanął przy niej samochód, którym jechała koleżanka samogłoski „A” - samogłoska „O” z mamą. „A” pojechała razem z nimi (wymawiamy aaaaoooo płynnie przechodząc z a do o). Dojechały do sklepu, obok którego znajdował się duży plac zabaw. Koleżanki poszły się pobawić. Jeździły na koniku (powtarzają rytmicznie a  a  a  o  o  o). Konik biegł najpierw powoli, potem coraz szybciej (zwiększamy tempo wymawiania samogłosek). W pewnym momencie głoska „A” dostrzegła swoich przyjaciół stojących obok ślizgawki (wymawiamy wyraźnie i, e, u). Wszyscy byli zadowoleni ze spotkania, słychać było radosny śmiech (wymawiamy w różnej tonacji hi  ha  he  hu). Razem poszli na zjeżdżalnię (wymawiamy wyraźnie a o e u i).

Opowiadanie pochodzi z książki R. Sprawki i J. Graban pt. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat   

Polecam krótki filmik o samogłoskach:

https://www.youtube.com/watch?v=rySMPDtjGgI

Możemy z dzieckiem pobawić się w nieme wypowiadanie samogłosek. Układamy usta do poszczególnych samogłosek (nie wydajemy dźwięku), a dziecko odgaduje, jaką samogłoskę wymawiamy. Zamieniamy się rolami. Dziecko układa buzię do samogłoski, my odgadujemy samogłoskę.

 Pozdrawiam i życzę wesołej zabawy z samogłoskami 

 

02.04.2020r.

Kolejny dzień witamy wierszykiem z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi

W mieście

Na ulicy hałas, szum,

jadą auta brum brum brum.

Zegar z wieży – bim, bom , bam,

zaraz czas pokaże nam.

Pies na smyczy głośno szczeka,

„Mamo, mamo – tramwaj czeka”.

Wóz strażacki tam w oddali,

ijo, ijo – dom się pali!

Już karetka jedzie z dala, 

eo eo – do szpitala. 

Tupią nogi – tup, tup, tup,

A w kałużach woda – chlup!

Pan policjant woła – stop!

Kot na płotek skacze – hop!

Czy to wszystko mi się śni?

Trąbi auto – bi bi bi.

Wierszyk pochodzi z książeczki J. Jackowskiej, I. Rutkowskiej – Błachowiak pt. Dudni, stuka, czy puka? 

Po przeczytaniu wierszyka warto porozmawiać z dzieckiem na temat odgłosów, które słyszymy w mieście. Nazywamy: warkot samochodów, pociągu, klaksony samochodowe, dźwięki karetki pogotowia, straży pożarnej, policji itp. Dziecko wydaje odgłosy, które słyszy w mieście. Możemy sprawić, żeby w domu zapanowała cisza i razem z dzieckiem wsłuchać się w dźwięki otoczenia. Przekonać się, jakie odgłosy wydaje nasze miasto J. 

Na koniec proponuję filmik prezentujący dźwięki wydawane przez różne pojazdy.

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M

Miłej zabawy z dźwiękami z miasta


01.04.2020r.

Dzień dobry, na dziś przygotowałam dla dzieciaków proste propozycje ćwiczeń grafomotorycznych. Ćwiczenie rączek ma duży wpływ na rozwój mowy dzieci, ponieważ ośrodki w mózgu odpowiadające za ruchy ręki są położone blisko ośrodków odpowiedzialnych za mowę.

Proponuję stworzyć własne karty do ćwiczeń grafomotorycznych. Potrzebujemy do tego kartki papieru, kredek, mazaków J.

Moje propozycje znajdziecie Państwo klikając w linki:

To propozycja dla najmłodszych:

https://drive.google.com/open?id=18la1C_B5iZlYsZ4y5hjV4w8kwGIC1eKb

Trochę trudniejsze wersje:

https://drive.google.com/open?id=1OhxYPIe5TcGTpJHzZWYc452TPuydPL0M

https://drive.google.com/open?id=187h4YfBMzN1812VzBE9dLMyxX0QCjILT

Początkowo dziecko rysuje paluszkiem po śladzie, następnie może przesuwać po liniach np. resorakiem, może pokonywać tor ulubionymi figurkami. Na koniec możemy wspólnie z dzieckiem wykleić plasteliną wcześniej stworzone tory.


31.03.2020r.

Witajcie drodzy Rodzice, dziś pobawimy się w zgadywanie zagadek J

Czarno-biały fraczek.

Buciki czerwone.

Umykają żaby,

gdy idzie w ich stronę. (bocian)

Gdy powiesisz za oknem

kawałek słoniny,

to ona przyleci

zaraz w odwiedziny. (sikorka)

Nigdy o nocleg nie prosi,

Bo dom swój ze sobą nosi. (ślimak)

Siedzisz na niej,

choć nie ławka.

Bujasz się, bo to…….. (huśtawka)

Przez całą zimę

słodko sobie śpi.

A słodko dlatego,

że miód mu się śni. (niedźwiedź)

Chodzi po pniu w lecie.

Puka dziobem w korę.

Może bada drzewo?

Może jest doktorem? (dzięcioł)

Wszystkie zagadki pochodzą z książki A. Sosny pt. Wymawiamy poprawnie głoski.

Możemy się z dzieckiem pobawić w układanie zagadek, np. Znajduje się w twoim pokoju, układasz się w nim do snu. (łóżko) Ten przedmiot jest w łazience, myjesz nim zęby. (pasta)

Dla młodszych dzieci proponuję układanie zagadek z wykorzystaniem wyrażeń dźwiękonaśladowczych, np. Jakie zwierzę robi wrrrrr ?(pies - warczy) Jakie zwierzę robi auuuu? (wilk) Co robi cyk cyk? (zegar) Co robi kap kap? (woda) itp. Zadajemy sobie zagadki na zmianę.

Pozdrawiam i życzę zdrowia 


30.03.2020r.

Dzień dobry, kolejny tydzień rozpoczniemy ćwiczeniami usprawniającymi aparat mowy.

Opowiadanie o misiu

Miś budzi się, przeciąga i ziewa (ziewamy szeroko otwierając buzię). Maszeruje na poszukiwanie miodu (wyciągamy język na brodę i do nosa, buzia szeroko otwarta). Rozgląda się na prawo i lewo (buzia szeroko, końcówka języka dotyka kącików warg, na zmianę prawego, lewego). Próbuje wyczuć, gdzie jest miód (wdech nosem- buzia zamknięta, wydech ustami). Zobaczył dziuplę, z której wypływa miód. Ślinka napływa mu do pyszczka (robimy szeroki uśmiech, zęby zwieramy i przełykamy ślinę). Włożył łapkę do dziupli i oblizuje ją (udajemy oblizywanie dłoni). Ubrudził sobie pyszczek (buzia szeroko, oblizujemy górną i dolną wargę). Miód był pyszny (mlaskanie). Miś głaszcze się po brzuszku, zasypia, chrapie (naśladujemy chrapanie).

Opowiadanie pochodzi z książki D. Krupy, J. Pszczółki pt. Zabawy logopedyczne na cztery pory roku.

Ćwiczenie uwagi słuchowej (nawiązujemy do historyjki o misiu), zdajemy dziecku pytania:

Kto występuje w historyjce?(miś)

Czego poszukuje miś? (miodu)

W jaki sposób miś próbuje wyczuć miodek? (wącha noskiem)

Gdzie odnalazł miód? (w dziupli)

Co się stało z pyszczkiem misia? (ubrudził sobie)

Zachęcamy dziecko, i pomagamy mu udzielać odpowiedzi całym zdaniem.


27. 03. 2020r.

Dzień dobry, dziś proponuję Państwu zabawę w zgadywankę: Co znajduje się w worku? Dodatkowo pobawimy się w dzielenie wyrazów na sylaby.

Do tej zabawy wykorzystujemy materiałowy worek lub jeśli go nie posiadamy, może być poszewka na poduszkę. Wkładamy do worka różne przedmioty. Muszą to być rzeczy dziecku znane, np. łyżka, książka, pasta do zębów, długopis, kredka, zabawki. Prosimy, aby dziecko włożyło rękę do środka i wybrało jedną rzecz. Następnie dotykając, rozpoznało, co to jest i nazwało. Po wyjęciu, możemy poprosić dziecko, by podzieliło na sylaby każdą z rzeczy. (ły–żka, kre-dka, lal-ka, ksią-żka, dłu-go-pis, pa-sta, klo-cek). Pomagamy sobie klaszcząc w dłonie. Możemy razem z dzieckiem policzyć, z ilu sylab składa się każdy wyraz. Aby do zabawy wprowadzić trochę ruchu, możemy dzielić wyrazy na sylaby podskakując przy każdej sylabie.

Kolejna propozycja zabawy z sylabami to: Podziel, co powiem. Zabawa polega na dzieleniu na sylaby wybranych wyrazów. Zadajecie Państwo dziecku wyraz, który dziecko musi podzielić na sylaby. Zaczynamy zabawę od wyrazów dwusylabowych (woda, koza, wata, puma, lato, lody, nogi, chłopiec, wazon), jeśli dziecko radzi sobie z nimi, przechodzimy do trzysylabowych (samochód, samolot, latawiec, cebula, piosenka). Stosujemy zasadę stopniowania trudności. Podobnie jak w zabawie wcześniejszej, możemy dołączyć podskoki przy każdej sylabie. Ważne jest, aby zamieniać się z dzieckiem rolami. Zadajecie sobie wyrazy na zmianę.

Życzę wesołej zabawy z sylabkami

26.03.2020r.

Dzień dobry, dziś proponuję Państwu ćwiczenia oddechowe:

  • na pewno każdy z Państwa posiada w domu coś lekkiego, może to być np. kulka zrobiona z waty, ćwiczenie polega na przysunięciu otwartej dłoni, na której jest kulka, do ust i delikatne dmuchnięcie na kulkę (zwracamy uwagę, by powietrze było wdychane przez nos, buzia zamknięta, wydech ustami), ćwiczenie powtarzamy kilka razy;
  • zawiązujemy na dość długiej nitce (około 40 cm) np. guziczek, nitkę podnosimy tak, by guziczek był na wysokości ust w pewnej odległości i dmuchamy na niego (pamiętamy o zasadzie – wdech nosem – buzia zamknięta, wydech ustami); 

Polcam filmiki z ćwiczeniami oddechowymi:

https://www.youtube.com/watch?v=CstdDmYcEMY

https://www.youtube.com/watch?v=jLI4j4TYXBU&app=desktop


25. 03. 2020r.

Drodzy rodzice, dziś proponuję ćwiczenia słuchowe, zabawy z rymami.

Pokazujemy dzieciom poniższe zdjęcie i szukamy par rymujących się obrazków 

 

logopedia

Kliknij na miniaturkę, aby powiększyć zdjęcie. Kliknij "zamknij", aby wyjść.

Obrazki pochodzą z książki pt. Wspomaganie rozwoju mowy i przygotowanie do nauki czytania i pisania.

W kolejnej części ćwiczenia wymyślamy inne rymy do słów: chmura (kura), serek (rowerek), słoń (koń), noc (koc), pisanki (sanki), miś (dziś), lupa (zupa). Pozwalamy dzieciom wymyślać rymy ze słowami utworzonymi przez dziecko, niekoniecznie mające jakieś znaczenie. Zależy nam, by dziecko usłyszało podobne brzmienie wymyślonych słów.

Poniższe pary rymów wykorzystują rodzice, których dzieci ćwiczą utrwalanie artykulacji głosek /sz/, /ż/rz/:

żyrafa : szafa

gruszka : poduszka

bambosze : nosze

poduszka : puszka

szelki : muszelki

leniuszek : kłębuszek

paluszki : maluszki

szminka : szynka

wieża : leżak

Podczas powtarzania, zwracamy uwagę na prawidłową realizację głosek /sz/, /ż//rz/.

Wesołej zabawy z rymami 

 

24. 03. 2020r.

Dzień dobry, moje propozycje zabaw na dziś 

  1. Ćwiczenia bogacące słownik czynny i bierny dzieci – rzucamy piłeczką i z każdym rzutem wymieniamy na zmianę z dzieckiem:
  • nazwy zwierząt (kot, pies, słoń, kaczka, tygrys, nosorożec, wilk, owca, lis, kura, wiewiórka, wąż, żyrafa, żółw, lew, małpa);
  • nazwy warzyw (marchewka, pietruszka, kapusta, sałata, ziemniak, por, kalafior, brokuł, cebula, cukinia, rzodkiewka);
  • nazwy owoców (jabłko, gruszka, pomarańcza, banan, śliwka, wiśnia, czereśnia, mandarynka, brzoskwinia, kiwi, jagoda, malina, truskawka, winogrona);
  • nazwy kolorów (niebieski, czerwony, różowy, żółty, pomarańczowy, zielony, brązowy, biały, szary, fioletowy, czarny).

 

  1. Ćwiczenia pamięci – wycinamy z dzieckiem kółeczka, które kolorujemy na podstawowe kolory. Układamy w rzędzie, zakrywamy kartką i staramy się zapamiętać ciąg kolorów.

Zaczynamy od zestawu łatwiejszego, gdy widzimy, że dziecko radzi sobie z zapamiętaniem, dokładamy kolory.

Możemy zapamiętywać na zmianę z dzieckiem. Bawić się, kto zapamięta więcej kolorów. Możemy rozwinąć zabawę zgadując figury geometryczne, ich kształty i kolory.

 

  1. Na koniec proponuję piosenkę, szczególnie dla dzieci młodszych (te, które chodzą na zajęcia, znają J) Słuchamy, pokazujemy, włączamy śpiew. Na koniec możemy zapytać, jakie czynności wykonywaliśmy podczas słuchania piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=CoYm282H0Rs

Piosenka pochodzi z kanału Pani Logopedyczna. Polecam.

23. 03. 2020r.

        Proponuję Państwu ćwiczenia usprawniające aparat mowy. Aby ćwiczenia się dziecku nie nudziły, opowiadamy historyjkę o wiewiórce, która robi porządki w domu J, wplatamy w opowiadaną historyjkę ćwiczenia usprawniające aparat mowy.

        Wiewióreczka Kitka obudziła się wcześnie rano (przeciągamy się, ziewamy, szeroko otwieramy buzię, powtarzamy kilka razy). Postanowiła zrobić w swoim mieszkaniu wiosenne porządki. Otworzyła okno (otwieramy buzię) i wyjrzała, czy nie pada deszcz (język do nosa, na brodę, do jednego policzka, do drugiego – buzia szeroko otwarta – powtarzamy kilka razy). Piękna pogoda zachęciła ją do porządków. Odpięła wszystkie firanki (końcówką języka dotykamy każdego zęba, język nie ślizga się na zębach, tylko za każdym razem odrywa się od ząbka), i wstawiła je do pralki (firanki się piorą – język wypycha na zmianę jeden i drugi policzek). Postanowiła wytrzepać dywan (dotykamy/uderzamy końcówką języka o wałek dziąsłowy – powtarzamy 10 razy – liczymy razem z dzieckiem) i omieść sufit i ściany z pajęczyn (przesuwamy językiem po podniebieniu twardym i wewnętrznej stronie policzków – buzia szeroko otwarta). Wyjęła firanki z pralki i musiała je zawiesić (końcówką języka dotykamy każdego zęba, język nie ślizga się na zębach, tylko za każdym razem odrywa się od ząbka). Bardzo ją zmęczyły te porządki, zaczęła ziewać (ziewamy), poszła umyć zęby (myjemy ząbki językiem), puściła kilka buziaków do swojej sąsiadki (cmokamy) i zapadła w głęboki sen (chrapiemy).


Ćwiczenia oddechowe, polecam do wyboru:

  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie przez słomkę do kubeczka z wodą – burza w szklance wody (zwracamy uwagę, by dziecko nie trzymało słomki zębami, słomkę okalają tylko usta);
  • zasysanie papierków i przenoszenie ich z talerzyka na talerzyk (można zrobić zawody, pamiętamy o zasadzie, że słomkę trzymają tylko usta);
  • dmuchanie na piłeczkę styropianową, piłeczkę zrobioną z waty (można zrobić bramkę i do niej próbować dmuchnąć piłeczkę).


Ćwiczenia słuchowe:

  • Co słyszę? – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (strona z odgłosami: https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8);
  • poszukiwanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika;
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu (Ile słyszysz wyrazów w zdaniu? Tomek kopie piłkę.-3)
  • dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt, przedmiotów z najbliższego otoczenia dziecka;
  • wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych;
  • Co słyszysz na początku, na końcu, w środku wyrazu? (np. nagłos: kot (k), owoc (o), wygłos: rak (k), kos (s), śródgłos: bok (o), rak (a) - to ćwiczenie proponuję dzieciom starszym).

Pozdrawiam i życzę zdrowia

 

 

PEDAGOG

EWA ROGALSKA


 

3. 04 (PIĄTEK) 

ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ DLA MŁODSZYCH DZIECI

 

Grupa Żabki i Żeglarze 

 

ETAP I – utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała

- wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich. Odbywa się to zwykle w czasie pielęgnacji dziecka, przy uczeniu go czynności samoobsługowych, np. podaj mi rękę, dotknij ucha, unieś ramiona, zegnij kolana, itp.

 

  • obrysowywanie (na papierze) części ciała w połączeniu z ich nazywaniem;
  • zwracanie się do dziecka w ciągu dnia z częstym stosowaniem określeń „lewo”, „prawo”: podaj mi prawą rękę, lewą nogę, zawiąż kokardkę na lewej sznurówce, itp.
  • Stawianie zadań wymagających orientacji w kierunkach występujących w otaczającej dziecko przestrzeni, np.: skręcamy w bok, jedziemy do przodu, podaj zabawkę, która leży na półce, połóż łyżeczkę obok filiżanki, pokaż piłkę, która leży pod stołem.

- orientację w przestrzeni ułatwiają zabawy takie jak: zabawa w „ciepło i zimno”, szczególnie, gdy będziemy w niej używać określeń: idź do przodu, w prawo, prosto i dalej prosto, itp.

 

  • dla 6-7 latka można zastosować zabawę zegarową, która polega na układaniu ręki prawej i lewej na określonych cyfrach na tarczy zegara, narysowanej na planszy papieru. Następnie dziecko przemieszcza ręce zgodnie z instrukcją, np. połóż lewą rękę na cyfrze 7, a prawą na cyfrze 3, przenieś lewą na 1, prawą na 9, itp.

ETAP II – ćwiczenia orientacji w schemacie ciała u osoby znajdującej się naprzeciwko

- osoba stojąca naprzeciw dziecka wykonuje określone ruchy, np. podnosi prawą rękę, stoi na prawej nodze, dotyka lewą ręką prawego ucha, itp. Dziecko naśladuje dokładnie czynności wykonywane przez osobę stojącą twarzą do dziecka. Zadaniem dziecka jest dokładne naśladowanie ruchów (powstaje układ odbicia zwierciadlanego). Dziecko może również naśladować ułożenie kończyn osoby narysowanej na obrazku, np. obie ręce opuszczone w dół, lewa ręka wyciągnięta w bok, prawa ręka dotyka lewego oka, itp.

- ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami za pomocą terminów: na prawo, na lewo, na górze, na dole, nad, pod, obok, poniżej, powyżej, między, wśród, itp.

 

  • bierzemy dwa przedmioty (miś, lalka), kładziemy je w wybranych miejscach i prosimy dziecko, aby określiło, gdzie leży lalka w stosunku do misia. Liczbę przedmiotów należy stopniowo zwiększać.

- określanie przez dziecko wzajemnych relacji między przedmiotami na wydzielonej i ograniczonej płaszczyźnie, np. blat stołu, tablica, dywan, itp. Rozmiary przestrzeni stopniowo zmniejszamy, dochodząc do kartki odpowiadającej wielkości zeszytu.

 

  • układanie tematycznych obrazków z luźnych elementów („Miasto”, „Praca w ogrodzie”, „Wakacje nad morzem”) na tablicy korkowej, blacie stołu, itp.
  • układanie różnego typu klocków, składanek, puzzli:

- na podstawie wzoru,

- z pamięci, po krótkiej ekspozycji wzoru,

- wg instrukcji słownej, bez wzoru.

(o stopniu trudności decyduje w układankach: liczba części, sposób pocięcia obrazka, koloryt obrazka, treść obrazka i sposób jej przedstawienia).

 

 

2. 04 (CZWARTEK)

ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ DLA MŁODSZYCH DZIECI

 

Grupa Rybki i Piraci

ETAP I – utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała

 

- wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich. Odbywa się to zwykle w czasie pielęgnacji dziecka, przy uczeniu go czynności samoobsługowych, np. podaj mi rękę, dotknij ucha, unieś ramiona, zegnij kolana, itp.

 

  • obrysowywanie (na papierze) części ciała w połączeniu z ich nazywaniem;
  • zwracanie się do dziecka w ciągu dnia z częstym stosowaniem określeń „lewo”, „prawo”: podaj mi prawą rękę, lewą nogę, zawiąż kokardkę na lewej sznurówce, itp.
  • Stawianie zadań wymagających orientacji w kierunkach występujących w otaczającej dziecko przestrzeni, np.: skręcamy w bok, jedziemy do przodu, podaj zabawkę, która leży na półce, połóż łyżeczkę obok filiżanki, pokaż piłkę, która leży pod stołem.

- orientację w przestrzeni ułatwiają zabawy takie jak: zabawa w „ciepło i zimno”, szczególnie, gdy będziemy w niej używać określeń: idź do przodu, w prawo, prosto i dalej prosto, itp.

 

  • dla 6-7 latka można zastosować zabawę zegarową, która polega na układaniu ręki prawej i lewej na określonych cyfrach na tarczy zegara, narysowanej na planszy papieru. Następnie dziecko przemieszcza ręce zgodnie z instrukcją, np. połóż lewą rękę na cyfrze 7, a prawą na cyfrze 3, przenieś lewą na 1, prawą na 9, itp.

  

ETAP II – ćwiczenia orientacji w schemacie ciała u osoby znajdującej się naprzeciwko

- osoba stojąca naprzeciw dziecka wykonuje określone ruchy, np. podnosi prawą rękę, stoi na prawej nodze, dotyka lewą ręką prawego ucha, itp. Dziecko naśladuje dokładnie czynności wykonywane przez osobę stojącą twarzą do dziecka. Zadaniem dziecka jest dokładne naśladowanie ruchów (powstaje układ odbicia zwierciadlanego). Dziecko może również naśladować ułożenie kończyn osoby narysowanej na obrazku, np. obie ręce opuszczone w dół, lewa ręka wyciągnięta w bok, prawa ręka dotyka lewego oka, itp.

- ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami za pomocą terminów: na prawo, na lewo, na górze, na dole, nad, pod, obok, poniżej, powyżej, między, wśród, itp.

 

  • bierzemy dwa przedmioty (miś, lalka), kładziemy je w wybranych miejscach i prosimy dziecko, aby określiło, gdzie leży lalka w stosunku do misia. Liczbę przedmiotów należy stopniowo zwiększać.

- określanie przez dziecko wzajemnych relacji między przedmiotami na wydzielonej i ograniczonej płaszczyźnie, np. blat stołu, tablica, dywan, itp. Rozmiary przestrzeni stopniowo zmniejszamy, dochodząc do kartki odpowiadającej wielkości zeszytu.

 

  • układanie tematycznych obrazków z luźnych elementów („Miasto”, „Praca w ogrodzie”, „Wakacje nad morzem”) na tablicy korkowej, blacie stołu, itp.
  • układanie różnego typu klocków, składanek, puzzli:

- na podstawie wzoru,

- z pamięci, po krótkiej ekspozycji wzoru,

- wg instrukcji słownej, bez wzoru.

(o stopniu trudności decyduje w układankach: liczba części, sposób pocięcia obrazka, koloryt obrazka, treść obrazka i sposób jej przedstawienia).

 


1. 04 (ŚRODA) 

Ćwiczenia usprawniające manualnie i grafomotorycznie

dla dzieci z grpy: Piraci i Rybki 

1.Ćwiczenia rozmachowe (celem jest rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia) :

• zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowaniem kierunku od strony lewej do prawej, z góry na dół

Potrzebne do tego są arkusze papieru o większym formacie, jak A4. Dobrym rozwiązaniem są arkusze papieru pakowego, kartki z dużych bloków rysunkowych. Farby i większe pędzle.

2. Ćwiczenia uelastyczniające palce:

• obrysowywanie przedmiotów i szablonów

• układanie dowolne i według wzoru z patyczków, zapałek, sznurka itp

• nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory i sieci

• zwijanie sznurka lub drucików wg wzoru lub tworzenie własnych kompozycji. 

Większość materiałów, mam nadzieję, znajdziecie Państwo w domu. Ważne, żeby zachęcić dziecko do tego typu zabawy, spróbować razem coś stworzyć i co bardzo ważne nie oceniać. 

3. Ćwiczenia manualno - graficzne

• kalkowanie znaków literopodobnych

• kreślenie ślimaków i spirali na zmniejszających się formatach

• rysowanie szlaczków(po śladzie, dokańczanie zaczętego wzoru odwzorowywanie szlaczków wg wzoru)

Podane propozycje są pierwszymi, w następnych dniach prześlę kolejne.

KARTY PRACY

                                                                                   Życzę udanej zabawy!

 

 30. 03 (PONIEDZIAŁEK)


Propozycje ćwiczeń usprawniających manualnie i grafomotorycznie

dla dzieci z grup Sówki i Muszelki

1.Ćwiczenia rozmachowe (celem jest rozluźnianie napięcia mięśni ramienia

i przedramienia) :

• zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowaniem kierunku od strony lewej do prawej, z góry na dół

• zamalowywanie dużych konturów rysunków

• pogrubianie konturów dużych rysunków i form geometrycznych

• rysowanie i malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali

2. Ćwiczenia uelastyczniające palce:

• obrysowywanie przedmiotów i szablonów

• układanie dowolne i według wzoru z patyczków, zapałek, sznurka itp

• nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory i sieci

• zwijanie sznurka lub drucików wg wzoru lub tworzenie własnych kompozycji

• nawlekanie koralików, sortowanie guzików, korali, nakładanie kółek na patyk.

• przewlekanie i wiązanie tasiemek

 

3. Ćwiczenia manualno - graficzne

• kalkowanie znaków literopodobnych

• wykorzystywanie wzorników pisma

• pisanie palcem w powietrzu

• kreślenie ślimaków i spirali na zmniejszających się formatach

• rysowanie szlaczków(po śladzie, dokańczanie zaczętego wzoru, odwzorowywanie szlaczków wg wzoru)


KARTA 1

KARTA 2

KARTA 3



Polecam gorąco do przeczytania wszystkim Rodzicom

 

O lęku przeżywanym przez dzieci w czasie pandemii napisała Karolina  Bujak.

 

W okresie pandemii koronawirusa pojawia się u nas wzmożony lęk i napięcie. Nie zapominajmy jednak, że obok nas są dzieci, dla których ta sytuacja jest nie tylko stresująca, ale także niezrozumiała. Jak rozpoznać lęk u dziecka i czym się różni od strachu? - odpowiada psycholog dziecięcy i psychotraumatolog Magdalena Halicka.  


  • Przede wszystkim należy zastanowić się, czym lęk różni się od strachu. Strach jest stanem, który występuje w obliczu realnego zagrożenia
  • Lęk natomiast, pojawia się w kontekście zagrożenia irracjonalnego lub braku czynnika zagrażającego
  • Doświadczanie tych emocji, jest czymś zupełnie naturalnym. W obu przypadkach należy pamiętać, że to co dla nas dorosłych wydaje się bezpieczne i znane, nie musi takie być dla dziecka
  • Czy sytuacja pandemii w Polsce może wywołać u dziecka lęk?

Dla każdego z nas jest to sytuacja bardzo specyficzna i niekomfortowa. Nowe doświadczenia budzą lęk i strach, a umiejętność racjonalizacji nabywa się dopiero wraz z wiekiem. Dlatego dla najmłodszych sytuacja związana z zagrożeniem zdrowia, bądź życia, może być traumatyczna. Gdy dziecko słyszy komunikaty o kolejnych ofiarach lub o coraz większej liczbie zakażeń koronawirusem, odczuwa lęk o wyższym natężeniu niż jego rówieśnik, który ma ograniczony dostęp do mediów i informacji. Warto pamiętać też, że poza lękiem oraz strachem mogą pojawić się inne emocje np. złość, smutek, niepewność.

Jakie objawy powinny zwrócić naszą uwagę?

Trudno podać przykładową listę objawów, które powinny nas zaniepokoić. To kwestia wyjątkowo indywidualna. Jednak warto obserwować zmiany w zachowaniu dziecka i tu podzieliłabym je na 4 aspekty:

  • czy dziecko, które zwykle jest otwarte i chętne do rozmowy, nagle zamyka się w sobie, nie chce uczestniczyć w życiu rodzinnym, odmawia rozmowy
  • czy dobrze śpi, o czym śni, czy nie pojawia się moczenie nocne
  • czy nie staje się bardziej impulsywne, czy częściej krzyczy bądź płacze, złości się, jest rozdrażnione
  • czy nie zgłasza, że częściej boli je brzuch, bądź głowa, czy odmawia jedzenia albo czy nie zwiększył się jego apetyt

Kiedy zmiany, które zauważamy u dziecka, wymagają konsultacji? 

Kontakt ze specjalistą jest niezwykle ważny, gdy lęk nie zanika, a co więcej zaczyna mieć nadmierny wpływ na funkcjonowanie oraz codzienną aktywność. W sytuacjach takich, należy zgłosić się do psychologa dziecięcego lub psychiatry w celu przeprowadzenia odpowiedniej diagnozy oraz ewentualnego podjęcia leczenia.

Jakie zabawy pomagają obniżyć lęk u dziecka? Co rodzice mogą wykonać samodzielnie w domu?

Najprostszym rozwiązaniem jest rozmowa o emocjach, które dziecko odczuwa w tym okresie. Akceptacja ich oraz powiedzenie na głos “rozumiem, że czujesz...” albo “to trudne, że...”, sprawi, że maluch poczuje się bezpieczny i zrozumiany. Słowa “nie bój się” nie zadziałają jak czarodziejska różdżka i nie sprawią, że dziecko przestanie się bać. Wręcz przeciwnie, może poczuć, że jego uczucia nie są istotne. 

W chwili obecnej na rynku znajduje się cała masa ćwiczeń dla rodziców, które mogą wykorzystać w domu. Ale podstawową, którą każdy może wypróbować, to rysowanie. Najlepiej tego, co czuje dziecko. Szczególnie, jeśli ma ono trudność z określeniem własnych emocji. Pomocne jest także rysowanie konturu postaci i wspólne szukanie, gdzie schował się lęk, a później określenie, jak on może wyglądać. Taka wizualizacja pozwala oswoić się z nowym stanem.

Dlaczego czasami rozmowa nie wystarczy i niektóre dzieci mocniej odczuwają emocje? 

To bardzo złożona i indywidualna kwestia. Warto zadać sobie pytanie, czy w domu jest przyzwolenie na okazywanie przeżywanych emocji? Czy domownicy mówią to, co czują? Czy nazywają to? Czy dajemy sobie prawo do różnych uczuć? Czy rozmawiamy o nich głośno w akceptowalny sposób? Ważną rolę odgrywają tu także uwarunkowania biologiczne, czyli cechy, z którymi już się urodziliśmy. Ale najczęściej są to niestety błędy wychowawcze np. straszeniedziecka - “jak nie będzie grzeczny, to przyjdzie ciemny pan i cię zabierze” - takie zachowanie powoduje nasilenie lęków, zaburza poczucie bezpieczeństwa, a nie uczy konstruktywnych reakcji.

 

Jakie bajki terapeutyczne dla dzieci poleca Pani rodzicom?

 

Bajki terapeutyczne są specjalnym rodzajem opowiadań, których założenia opierają się na konkretnym kierunku psychoterapeutycznym. Zazwyczaj mają obniżyć poziom lęku, zredukować emocje lub wspierać w rozwoju. Jedne z bardziej uniwersalnych książek, z których korzystam w gabinecie i polecam rodzicom, są książki pana Grzegorza Kasdepke.


 

Drodzy rodzice!

Zachęcam gorąco do obejrzenia na YouTube bajek terapeutycznych. 

Należy wyszukać: Molicka Maria. Bajki terapeutyczne. Audiobook Pl

Ponieważ nie można ich kopiować i przesyłać mogę tylko podać jak je znaleźć.