Strona WWW


GRUPA V

"MUSZELKI"


          Nauczycielki: Barbara Ćwikła,

Hanna Świerczyńska


W „Muszelkach” dzieci są bardzo wesołe, bo bardzo lubią swoje przedszkole.

Prace plastyczne piękne robimy i na zajęciach dobrze się bawimy.

Poleceń pani zawsze słuchamy, gdyż do dorosłych szacunek mamy,

A po zajęciach chętnie sprzątamy, bo pani Zosi tak pomagamy.

Chętnie uczymy się wierszy, piosenek i ogrywania zabawnych scenek.

Zawsze chętnie sobie pomagamy – panie są z nas dumne, że się tak staramy.


 

Drodzy Rodzice, w razie jakichkolwiek wątpliwości lub pytań prosimy o kontakt mailowy. Czekamy na wiadomości pod adresem:

 

basia-cwikla@wp.pl    i

                                agataswierczynska@o2.pl

 

Postaramy się na bieżąco udzielać odpowiedzi.

 

Serdecznie pozdrawiamy dzieci oraz rodziców.

Pani Basia, Pani Hania, Pani Zosia.

 

Temat tygodnia: Wielkanoc 


 

Propozycje zabaw na czwartek 09. 04. 2020 r.

 

WIELKANOCNE ZABAWY RUCHOWE

 

 

1. Wyścig z jajem

Potrzebna będzie łyżka - drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.


2. Kolorowe zajączki

Przygotowujemy karty (do pobrania poniżej) i za pomocą taśmy mocujemy je do podłogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejności. Pierwsza opcja: wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło. Druga opcja: prosimy, żeby skoczyło na kolor, który zaczyna się na określoną głoskę. Trzecia opcja: dziecko ma za zadanie skoczyć na dane kolory oprócz jednego przez nas wybranego. Czwarta opcja: mówimy w jednym ciągu kolory kart po których ma skakać dziecko, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski. Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci .

 

Zajączki do skakania do pobrania

https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClTHBUSURmakpfRGs/view

 

3. Zbijające jajko

Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dzieci rzucają tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.


4. Zajączkowa przeprawa

Informujemy dziecko, że musimy pomóc Zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Pokazujemy, w jaki sposób poruszać się do przodu siedząc na gazecie, a na jego kolanach kładziemy zajączka. Dziecko musi przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, żeby zajączek nie spadł.

https://www.youtube.com/watch?v=Eivj-83L_Tw

 

  

WSPÓLNE CZYTANIE Z MAMĄ LUB TATĄ

 

UTRWALANIE POZNANYCH LITER 

 

Poproś mamę lub tatę, aby wspólnie z tobą przeczytali podany niżej tekst.

Załącznik 1

Podziel na głoski następujące wyrazy: 

-    jajko 

-    zając 

-    baranek 

-    pisanka 

-    bazie 


Policz z ilu głosek zbudowane są te wyrazy: 

-    kura 

-    babka 

-    palma 

-    owies 

-    woda

 

Co słyszysz na początku wyrazu WIADRO? - dziecko podaje „W” i zapisuje literę na kartce itd. z każdym wyrazem: 

-     indyk 

-     kura 

-     farby 

-     cytryna 

-     mazurek 

-     koszyk

 

Dopasuj ze sobą sylaby tak, aby powstały wyrazy związane z Wielkanocą. Poproś mamę lub tatę o pomoc. 

Załącznik 2



Propozycje działań na środę 08 kwietnia:


  • Słuchanie opowiadania;
  • Praca z obrazkiem „Wielkanocny stół”;
  • Czytanie tekstu „Pisanki”;
  • Ćwiczenia w czytaniu i liczeniu.

 

1.     Słuchanie opowiadania

Agnieszka Galica  

                             „Bajka o pisankach”

Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.

Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.

− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!

A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.

− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.

− Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.

Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.

Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.

A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

Ile jajek zniosła kura?

Dlaczego jajka uciekły?

Co się przydarzyło każdemu jajku?


2.     Praca z obrazkiem „Wielkanocny stół”

Karta pracy nr 1


3.     Czytanie tekstu „Pisanki”

Karta pracy nr 2


4.     Ćwiczenia w czytaniu i liczeniu

Karta pracy nr 3

Rozwiązanie zadania nr 1: BARANEK

Karta pracy nr 4

Rozwiązanie zadania nr 1

1.     Ma-ma  A-dy  ro-bi  pal- mę  (8);

2.     A-da  po-ma-ga  ma-mie  (7);

3.     Kle-i  wstąż-kę  i kwia-ty  (7);

4.     A-dam  ma-lu-je  jaj-ka  (7);

5.     Ro-bi  ko-lo-ro-we  pi-san-ki  (9).

 

Propozycje zabaw na wtorek 07. 04. 2020 r.

  

1. Zabawa na powitanie pt. „ Powitanka ”. 

    ZAŁĄCZNIK

2. Posłuchaj piosenkę pt. „ Znaki Wielkanocy ” i odpowiedz na pytania.

3. Rozmowa kierowana na temat:  Co wiesz o zwyczajach i tradycjach wielkanocnych?

4. Analiza i synteza wybranych słów.

5. Praca plastyczna - do wyboru macie dziś dwie prace plastyczne. Sprawdźcie jakie produkty macie w domu i wykonajcie z pomocą rodziców tę, która podoba Wam się najbardziej.

Wykonaj zadania na podstawie prezentacji.

Prezentacja 

https://www.canva.com/design/DAD4m4ARaa8/tysKTaO8pXEwbSunazd4Gw/view?utm_content=DAD4m4ARaa8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton 


Propozycje działań na poniedziałek 06 kwietnia:

  

  • Słuchanie opowiadania;
  • Wyszukiwanie różnic miedzy dwoma obrazkami;
  • Utrwalenie cyfr, ćwiczenia w liczeniu;
  • Ćwiczenia grafomotoryczne;
  • Wielkanocne porządki.

 1.    Słuchanie opowiadania. 

       Agnieszka Galica 

                   „Bajeczka wielkanocna” 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. 

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? 

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: 

− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. 

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. 

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. 

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. 

− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. 

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. 

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. 

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. 

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. 

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. 

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. 

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. 

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. 

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. 

- Co to? Co to? – pytał Zajączek. 

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. 

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. 

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: 

W Wielkanocny poranek 

Dzwoni dzwonkiem Baranek, 

A Kurczątko z Zającem 

Podskakują na łące. 

Wielkanocne Kotki, 

Robiąc miny słodkie, 

Już wyjrzały z pączka, 

Siedzą na gałązkach. 

Kiedy będzie Wielkanoc 

Wierzbę pytają.

 

Po wysłuchaniu opowiadania można zadać dzieciom pytania: 

  • Kogo naj­pierw obudziło słońce?
  • Kto był drugi? Kto – trzeci?
  • Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
  • Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?
  • Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?
  •  

 2.    Wyszukiwanie różnic między obrazkami. 

Karta pracy nr1


 3.    Ćwiczenia w liczeniu. 

Karta pracy nr 2


 4.    Ćwiczenia grafomotoryczne. 

Karta pracy nr 3


 5.    Wielkanocne porządki. 

W ramach świątecznych prac porządkowych warto zaangażować dziecko do pomocy. Dzieci z natury chcą być przydatne i pomocne. Dlatego najlepiej włączyć je w uczestnictwo w przygotowaniach. Można w tym celu zrobić listę prac do wykonania i potraktować zadania jako świetną zabawę np. 

Odkurzanie – kilkulatek z powodzeniem może podjąć próbę poodkurzania własnego pokoju. Prawdziwa zabawa rozpocznie się jednak dopiero wtedy, kiedy damy dziecku do dyspozycji wszystkie posiadane przez nas końcówki do odkurzacza. Ta z włoskami świetnie nada się do kanapy, ta wąska zmieści się w szparze pomiędzy szafą a ścianą, a ta największa poradzi sobie z dywanem. Być może malec zaskoczy nas w kwestii zastosowania poszczególnych końcówek; 

Segregacja prania – to zadanie idealne dla małego pomocnika. Prosząc malca o pomoc przy segregowaniu prania fundujemy mu lekcję rozróżniania kolorów, ubrań mamy/taty/siostry/brata, tych bardzo brudnych i tych wymagających jedynie odświeżenia, itd. Wyprane ubrania można wykorzystać do ćwiczenia porównywania wielkości koszulek, a także łączenia w pary skarpetek. 

Wyrzucanie – nie chodzi tu jedynie o zebranie walających się po kątach pustych opakowań i papierków po cukierkach. Przed świętami warto zorganizować rodzinne wietrzenie szaf i półek. Każdy z domowników musi zrobić przegląd swoich rzeczy, spośród których wybiera te nadające się do wyrzucenia lub oddania. Będą to ubrania, które już są za małe, zabawki, które już się znudziły lub popsuły, przeczytane gazety, wszelkiego rodzaju bibeloty. Dajemy dziecku możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, aby czuło się ważne i pomocne. 

W czasie prac domowych zadbaj o miłą atmosferę. Włącz płytę z ulubionymi piosenkami – uwzględnij propozycje dziecka, nawet jeśli wasze gusta muzyczne są skrajnie odmienne. Ulubione piosenki sprawią, że sprzątanie stanie się wręcz przyjemnością.


Propozycje zabaw na piątek 03. 04. 2020 r.


 1. Zagadki:

-  Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć - kotek ci powie. (mleko)

-  Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)

-  Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje. (krowa)

-  Cztery kopytka, rogi i bródka... Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)

 

2. Burza mózgów:

Co to jest mleko? - dzieci podają propozycje, wspólne formułowanie definicji.

 

3. Wiersz - Tylko nic nie mówcie krowie Haliny Szayerowej

Nabiał - produkt, smaczny, zdrowy

Dostajemy go od krowy

Tylko nic nie mówcie krowie

Jak się krowa o tym dowie,

To się jej przewróci w głowie

I gotowa narozrabiać

I przestanie nabiał dawać,

Czyli: mleko, masło , sery i śmietanę na desery!

 

4. Magiczne rysunki czyli malowanie na mleku.

Potrzebować będziemy :

* talerz

* mleko

* farby lub barwnik spożywczy

* patyczek do uszu , wykałaczkę

*     płyn do mycia naczyń

*     Do talerza wlewamy trochę mleka, następnie rozrobiony wcześniej barwnik lub rozwodnioną farbę. Najlepszy efekt otrzymamy powoli wlewając różne kolory, można użyć do tego zakraplacza. Wykałaczką możemy delikatnie rysować i łączyć kolory.

*     Dla lepszego efektu, możemy zamoczyć patyczek w płynie do mycia naczyń i delikatnie dotykać powstałego malowidła. Farby tworzą niesamowite malowidła i sprawiają wrażenie ruchomych obrazów.

*     Jak to działa?

Farby czy barwniki spożywcze mają mniejszą gęstość niż mleko, więc pozostają zawieszone pomiędzy molekułami tłuszczu. Płyn do mycia naczyń rozbija molekuły tłuszczu i pozwala barwnikom rozprzestrzenić się w mleku.


5. Zapoznanie ze znakiem minus.

https://www.youtube.com/watch?v=jMTvTBAOIH8&t=101s


6. Zadania matematyczne na odejmowanie.

KARTA PRACY

 

Propozycje działań na czwartek 02.kwietnia:

 

  • Poznanie litery G,g jak „gęś”;
  • Utrwalanie wyglądu nowej litery;
  • Wypełnianie konturów nowej litery;
  • Utrwalenie informacji o zwierzętach wiejskich;
  • Wykonanie pracy plastyczno-technicznej.

 

 1.    Poznanie litery G,g jak gęś. 

Link do zapoznania dzieci z nową literą znajdziecie Państwo tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=zZITH4qXsSw&t=4s 

 

2.    Utrwalanie wyglądu nowej litery. 

Dzieci czytają sylaby z nowo poznaną literą, rozwiązują rebusy obrazkowo-literowe i czytają krótki tekst. Następnie piszą literę G,g po śladzie. 

Karta pracy nr1


3.    Wypełnianie konturów litery G,g. 

Dzieci mogą wypełnić litery na różne sposoby np.: 

  • Pokolorować;
  • Pomalować farbami;
  • Wykleić kolorowym papierem lub kawałkami gazety;
  • Wykleić plasteliną;
  • Posmarować klejem i wysypać kaszą manną, makiem, kaszą jaglaną, płatkami kukurydzianymi lub innym dowolnym materiałem sypkim. 

Karta pracy nr 2


4.    Utrwalenie informacji o zwierzętach wiejskich. 

W pierwszym zadaniu dzieci dopasowują zwierzęta dorosłe i ich dzieci. W drugim zadaniu dziecko czyta zdania (jeżeli dziecko nie radzi sobie z czytaniem to zdania czyta osoba dorosła) i udziela poprawnych odpowiedzi zaznaczając krzyżykiem odpowiednie pole. Na zakończenie rysujemy dwie świnki tak, aby wyglądały identycznie jak pierwsza. 

Karta pracy nr 3


5.    Wykonanie pracy plastyczno-technicznej 

Zadanie polega na wycięciu modeli zwierząt i ozdobieniu ich według własnego pomysłu. Dla chętnych: można także wykonać makietę gospodarstwa wiejskiego, na którym umieścimy wycięte zwierzęta. Liczymy na ciekawe pomysły i wykazanie się inwencją twórczą. 

Karta pracy nr 4


Propozycje zabaw  na środę 01 . 04. 2020 r.

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku.

1.       Opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń logopedycznych do opowiadania pt. Dzień dobry zwierzątka.

            Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

            Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!

            Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

            Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).           

            Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

            W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

            Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

2.   Zabawa dydaktyczna Gdzie mieszkają zwierzęta i jak nazywają się ich dzieci?.

3.   Zabawa matematyczna  - liczenie w zakresie 10.

-      Policz, ile zwierząt ma każdy z rolników?

-      O ile mniej zwierząt ma rolnik w kapeluszu?

-      O ile więcej zwierząt ma rolnik bez kapelusza.

4.  Praca plastyczna „Świnka - Balbinka.

Jeśli nie macie  różowego papieru, to pokolorujcie na różowy kolor białe wycięte koła. Praca   wykonana z gazet też będzie dobra.

Powyższe zadania proszę wykonywać zgodnie z zamieszczoną poniżej prezentacją.

Prezentacja:

https://view.genial.ly/5e7b8aafabac3b0e39b13004/presentation-wiejskie-podworko?fbclid=IwAR0PkhWsCZ3vY9gWFAXnNZU4zOH4ajzzZohs5nm1RmsNVaQ2z8mDrIiIFZc

 

2. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem worków na  śmieci:

 Zające – dzieci  wykonują skoki obunóż w workach z zachowaniem ostrożności;

Siłacze – dzieci w parach w siadzie skrzyżnym naprzeciw siebie trzymają w dłoniach worki – liny; przeciąganie liny z zachowaniem ostrożności;

Wycieranie ręcznikiem – siad skrzyżny, worek z tyłu za plecami, dzieci przesuwają worki poziomo i skośnie tak jak przy wycieraniu ręcznikiem;

Skoki – dzieci wykonują dowolne skoki  przez worek – przodem, bokiem, tyłem;

Ukłony – dzieci w siadzie klęcznym trzymają worek za końce oburącz, wzniesione w górę,

wykonują głęboki skłon tułowia w przód do „ukłonu japońskiego” i wyprost;

Odpoczynek – dzieci leżą na plecach z workiem trzymanym w dłoniach, ramiona wyprostowane, podnoszenie się do pozycji siadu;

Taniec zygzak - dzieci poruszają się zgodnie ze słowami piosenki, którą można znaleźć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs


Propozycje działań na wtorek 31 marca

 

  • Słuchanie opowiadania;
  • Omówienie historyjki obrazkowej „Od jajka do kury”;
  • Analiza dźwiękowa nazw zwierząt wiejskich w oparciu    o obrazek;
  • Słuchanie głosów zwierząt;

 1.    Opowiadanie „Najpiękniejsze…” Grzegorza Kasdepke.

„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda?

Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miło­ścią na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!

– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziew­czynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze.

Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

– Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony                                      w niebieskie paski.

– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki.

Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.

I rzeczywiście.

Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.

– Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.

– Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie:

– Mamo! Już jestem!

Po wysłuchaniu opowiadania, dzieci mogą odpowiedzieć na pytania:

O jakich kurczakach marzyły kury?

Co kury zrobiły z jaj­kami?

Jakiego koloru były małe kurczaczki?

Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj?


2.    Historyjka obrazkowa „Od jajka do kury”

Karta pracy nr 1

Po obejrzeniu historyjki dzieci numerują obrazki według właściwej kolejności. Mogą również opowiedzieć własnymi słowami co dzieje się na każdym z obrazków.


3.    Analiza dźwiękowa nazw zwierząt

Karta pracy nr 2

Dzieci nazywają zwierzęta przedstawione na obrazku i wymieniają  po kolei głoski w nazwach zwierząt:

Koń                k-o-ń

Krowa            k-r-o-w-a

Indyk              i-n-d-y-k

Kot                 k-o-t

Baran             b-a-r-a-n

Owca              o-w-c-a

Kogut             k-o-g-u-t

Kura               k-u-r-a

(wyrazy pies i bocian możemy pominąć bo mogą być dla niektórych dzieci za trudne: Pies pi-e-s,   Bocian  b-o-ci-a-n).

W pustych okienkach rysują tyle kropek, ile było głosek w nazwie zwierzęcia.


4.    Słuchanie głosów zwierząt

Głosy zwierząt znajdziecie Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

W trakcie pierwszego słuchania dzieci próbują odgadnąć jakie zwierzę wydaje określony dźwięk (bez zaglądania na obrazy). Powtórne słuchanie może odbywać się razem z patrzeniem na zwierzęta. 

 

Propozycje zabaw - 30. 03. 2020

 

  1. Zaśpiewaj z nami piosenkę pt. Znów przyszła Wiosna, którą znajdziesz tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&fbclid=IwAR2OQf2zpjuxcxuxd5IvS3a59Jkz7TMw-hH4gfYjVdr-70qwhOb9-UroISI

 

2.   Przyłącz się do zabawy dydaktycznej Muzyka wokół nas z wykorzystaniem różnych materiałów i przedmiotów z najbliższego otoczenia (kartka papieru, worek na śmieci, celofan, bibuła, plastikowe butelki,talerz, itp.) Pobaw się  zgromadzonymi materiałami i spróbuj wydobyć z nich różne dźwięki.

 

Załącznik: utwór muzyczny „Walc meksykański”

 

3.    Przyłącz się do zabawy rytmicznej pt. Wiosenny deszczyk- do utworu: Walc meksykański.

Zagraj na dowolnie wybranym przedmiocie  rytm „Walca meksykańskiego”.

 

4.   Wykonaj prace plastyczną  Pani Wiosna- twarz 3 D

Taka praca jest bardzo efektowna, a jej wykonanie wcale nie jest trudne. Podczas tworzenia dzieci ćwiczą m.in. motorykę małą oraz rozwijają kreatywność.

Do wykonania tej pracy plastycznej potrzebujesz:

blok z kolorowymi kartkami, nożyczki, klej, flamastry.

Wykonanie twarzy 3 D z kartki na pierwszy rzut oka wydaję się trudne, ale wcale takie nie jest.

Przygotowałam dla Ciebie instrukcję wykonania:

    1.     Kartkę A 4 składamy na pół i przecinamy wzdłuż zaznaczonej linii.

    2.     Bierzemy jedną część kartki i zaginamy jej boki.

    3.     Zagięte krawędzie smarujemy klejem.

    4.     Przyklejamy na kartkę A 4, tak aby twarz była wypukła (patrz zdjęcie).

    5.     Bierzemy drugą połowę kartki i wycinamy dwa paski. Szerszy na szyję i cieńszy na nos.

    6.     Cienki pasek składamy na pół i sklejamy jego końce. Palcami zaginamy „czubek nosa”.

    7.     Przyklejamy nos i szyję.

    8.     Z pozostałej kartki wycinamy dwa małe półkola i przyklejamy je po dwóch stronach twarzy. W ten sposób powstaną uszy.

 

Załącznik

 

 Propozycje działań na piątek

27 marca 2020r.

 

  • Obejrzenie filmu „Zwiastuny wiosny”;
  • Rozwiązywanie zagadek tekstowych;
  • Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy.


Film do obejrzenia wspólnie z dziećmi znajdziecie Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Można zapytać swoje dziecko, czego się dowiedziało z tego filmu.

Zagadki do rozwiązania zawierają treści, zawarte w obejrzanym filmie


Jak się nazywa ta pora roku.
Co ścieli dywan zielony wokół? (Wiosna)


Kiedy wiosna nastaje 

rośnie na łące.

Do słońca fioletową główkę

wystawia radośnie. (Krokus)


Zobaczysz je wiosną,                                                                                                              

gdy na wierzbach rosną.                                                                         

Srebrne futra mają.                                                                                                           

Jak się nazywają? (Bazie kotki)


Powrócił do nas z dalekiej strony,                                                                           

ma długie nogi i dziób czerwony.                                                                       

Dzieci się śmiały, gdy go witały,                                                                            

żabki płakały przez dzionek cały. (Bocian)


Zgrabne domki w sadzie mają,

miód w tych domkach wyrabiają. (Pszczoła)


Przez śnieg się odważnie przebijam.                                                                  

Mróz nawet mnie nie powstrzyma.                                                                          

Mam listki zielone, tak jak wiosna,                                                                          

a dzwonek bielutki jak zima. (Przebiśnieg)


Gniazdo z błota lepi,

pod dachu okapem.

Przylatuje wiosną,

aby uciec latem. (Jaskółka)


KARTA PRACY1

KARTA PRACY2 


Karty pracy posłużą do:

  • ozwijania sprawności manualnej;
  • oskonalenia analizy słuchowej wyrazów;
  • utrwalenia znajomości liczb.

 

Propozycje zabaw - 26. 03. 2020


 1.     Inspiracje słowno - muzyczne

Zaśpiewaj z nami piosenkę pt. „Znów przyszła wiosna” sł. M. Kluza, muz. M. Kluza. 

Namaluj Panią Wiosnę.

Nazwij zwierzęta, które powitały Wiosnę.

Skacz jak Pani Wiosna i zatańcz do piosenki tak jak lubisz.

Piosenka pochodzi z płyty "Wiosenne Nutki”

Znajdziecie ją tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&fbclid=IwAR2OQf2zpjuxcxuxd5IvS3a59Jkz7TMw-hH4gfYjVdr-70qwhOb9-UroISI

 

 2.     Wiosna  Gra planszowa

Gra może służyćdo nauki:

   •     przeliczania w zakresie 1-6

   •     orientacji w przestrzeni

   •     oznak wiosny

1. Gracze zaczynają z dowolnego pola i poruszają się na przemian zgodnie z ruchem wskazówek zegara o tyle pól, ile wypadnie na kostce.

2. Celem każdego gracza jest zebranie tylu różnych oznak wiosny, ile liter jest w słowie WIOSNA.

3. Wejście na pole z obrazkiem pozwala graczowi zabrać odpowiadający rysunkowi napis.

4. Gdy nie ma już wolnych napisów gracz nie bierze nic.

5. Gracze stojący na jednym polu mogą wymieniać się napisami.

Gra wymaga dodatkowo:

Pionki: 1 szt dla każdego gracza.

Kostki: 1 zwykła

Żetony/Karty: tak, dołączone do gry

Do pobrania za darmo (432 KB):

Gra na chomikuj.pl | Gra na DropBox | Gra na GoogleDrive |


 Zadania na środę 25 marca 2020r.

 

  • Słuchanie i omówienie opowiadania;
  • Rozwiązywanie zadań obliczeniowych.

 

Słuchanie opowiadania

 

E. Krawczyk "Jak bałwanek witał wiosnę" 

Celem tego działania jest :

➢      rozpoznawanie charakterystycznych oznak wiosny;

➢      doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu;

➢      rozwijanie percepcji słuchowej.

 

         Pewnego dnia dzieci ulepiły kilka bałwanków. Były bardzo różne, duże, małe, grube, chude, na głowach miały garnki, stare kapelusze, czapki i szaliki. Wśród nich był szczególny bałwanek, ubrany w stary kapelusz i wełniany szalik. Stał na podwórku, zwrócony głową w stronę lasu. Słyszał, jak dzieci opowiadały o zbliżającej się wiośnie i bardzo chciał ją spotkać. Postanowił więc wyruszyć jej naprzeciw. Nad ranem przez nikogo nie zauważony, poszedł cichutko do lasu. Przyglądał się wszystkiemu bacznie, ale nic szczególnego nie zauważył. Wszędzie było dużo śniegu, a w powietrzu unosił się lekki mrozik. Kiedy tak chodził po lesie, nie zauważył, że słonko już wstało i ogrzewało go coraz mocniej. Nagle spostrzegł, że spod śniegu wystaje coś. Schylił się i łapką odgarnął delikatnie śniegową pierzynkę.

- Och! - wykrzyknął przejęty.

- To są na pewno kwiatki, o których opowiadały dzieci.

Wokół bałwanka wyglądały spod śniegu pierwsze wiosenne kwiaty.

Bałwanek uradowany pomyślał: "Tutaj na pewno już była wiosna, muszę iść szybciej, bo bardzo chciałbym się z nią przywitać". Kiedy doszedł do rzeki, poczuł, że kapelusz coraz bardziej opada mu na czoło. Poprawił go i rozejrzał się dookoła. Ze zdumieniem spostrzegł, że woda w rzece niosła duże i małe kawałki kry. Wtem obok bałwanka na gałęzi krzaczka przysiadł śliczny ptaszek.

- Jaki jesteś ładny ptaszku - powiedział. - Nigdy cię nie widziałem.

- Nie mogłeś mnie wcześniej zobaczyć. Jestem szczygłem i dopiero dzisiaj przyleciałem z daleka. Tutaj przyszła wiosna i jest coraz cieplej. Będę mógł zbudować sobie gniazdo - powiedział ptaszek.

- Przyszła wiosna? Gdzie jest? Chciałbym ją przywitać - zawołał z entuzjazmem bałwanek.

- Jak to gdzie? - powiedział zdziwiony szczygieł. Rozejrzyj się wokoło.

Bałwanek został sam i dopiero teraz poczuł się dziwnie. Kapelusz coraz bardziej spadał mu na oczy. Spostrzegł również, że bardzo schudł. Zaniepokoił się tym trochę, ale postanowił iść dalej.               Po chwili do bałwanka podbiegła wiewiórka i zajączek.

- Uciekaj bałwanku, do rzeki, skacz na krę, popłyniesz na niej do krainy śniegów.

- Inne bałwanki już to dawno zrobiły - poradziły mu zwierzątka.

- Jak to? - zapytał zdziwiony. Spojrzał na siebie i zobaczył, że bardzo zmalał, kapelusz spadł już z jego śniegowej główki. Pozostał mu jedynie szaliczek, który zrobił się nieco za długi.

- Bałwanku uciekaj! - zawołała wiewiórka.

 

- Przecież możesz się roztopić - dodał zajączek.

- Jesteś chyba ostatnim bałwankiem, który pozostał do przyjścia wiosny. Dlaczego czekałeś tak długo i nie odpłynąłeś z innymi bałwankami?

- Chciałem przywitać się z wiosną, czy to udało mi się?

- Ależ oczywiście! - zawołał zajączek z wiewiórką, patrząc na niego z podziwem.

 

Po przeczytaniu opowiadania dzieci mogą odpowiedzieć na pytania:

 

➢      Gdzie poszedł bałwanek ulepiony przez dzieci?

➢      Kogo bałwanek chciał przywitać?

➢      Co zauważył bałwanek w lesie?

➢      Jakie zwierzęta spotkał bałwanek?

➢      O czym rozmawiał bałwanek ze zwierzętami?

➢      Po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna? 

 

Rozwiązywanie zadań

KARTA PRACY 1

KARTA PRACY 2

Celem tego działania jest:

 

  • doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 10;
  • utrwalenie wyglądu poznanych liczb;
  • kształtowanie umiejętności zapisywania działań.

Propozycje zabaw - 24. 03. 2020

 

  1. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dziecka i wspólne czytanie opowiastek słowno - obrazkowych z rodzicem. 

      Poczytajcie razem. Mama wyrazy, dziecko - obrazki. 

     KARTA PRACY

2.  Zabawy z literkami. Potrzebne będą słomki do napojów, plastelina oraz kartki ze starych gazet i czasopism. 

 Słomki

Do tej zabawy potrzebne będą: słomki do napojów, plastelina. Zasada jest prosta - dzieci układają różne litery ze słomek. Mogą też  pociąć słomki na małe kawałki i wkładać je w „plastelinowe placuszki” tak, aby powstały trójwymiarowe litery. 

 Sokole oko

Wyszukiwanie w tekście ze starych gazet i czasopism litery „M” i „m” i zamalowywanie jej kredką w ulubionym kolorze. 

Plastelinowa litera

Wypełnienie konturów litery „M” kolorową plasteliną.

LITERKA


Zadania na poniedziałek 

23 marca 2020r.

  

➢   Słuchanie i omówienie opowiadania; 

➢   Rozwiązywanie zadań tekstowych; 

➢   Kolorowanie ptaków (jaskółka, bocian, wilga).

 

 

Słuchanie opowiadania

 

H. Zdzitowieckiej "Gdzie budować gniazdo?"

 

Celem tego działania jest : 

➢    utrwalenie nazw ptaków;

➢    poznanie różnych sposobów budowania gniazda przez ptaki;

➢    doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu;

➢    rozwijanie percepcji słuchowej.

 

- Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci - powiedział dzięcioł.

- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca, oburzył się skowronek.

- O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się  w gąszczu. 

- Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka.

- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. - Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni - zaćwierkał stary wróbel.  

- Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. 

- Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana.W gałęziach, które poznosił do gniazda miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi konta. 

Po przeczytaniu opowiadania dzieci mogą odpowiedzieć na pytania:

- Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu?

- O jakich gniazdach opowiadały ptaki?

- Dlaczego każdy ptak chciał mieć inne gniazdo?

  

Wiosenne zagadki matematyczne - rozwiązywanie zadań tekstowych 

Celem tego działania jest: 

➢    przeliczanie elementów;

➢    utrwalanie umiejętności dodawania. 

Dzieci mogą dodawać na palcach lub na przedmiotach (kredki, łyżki, klocki itp.). Można także utrwalać z dziećmi poznane liczby - napisać na kartkach ich symbole, a także znaki: +, =. 

1. Wysoko na niebie fruwały 3 skowronki. Razem ze skowronkami wesoło   śpiewały 4 słowiki. Ile ptaszków śpiewało na cześć wiosny?

2. Nad łąką zaroiło się od barwnych motylków. 5 motyli fruwało nad wodą, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile razem motyli witało wiosnę?

3. Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile kwiatów zakwitło?

4. Na łakę przyleciały 3 bociany, a potem jeszcze 4. Ile bocianów przyleciało na wiosenną łąkę?

KARTA PRACY