Strona WWW

Gr. IV 

"Sówki"

 

Nauczycielki: Paulina Skowronek

                    Joanna Grabowska

 

 

W naszym przedszkolu w grupie „Sówki” są grzeczni, miłe i mądre główki. 

My w naszej grupie się nie nudzimy, bo są tu lalki, wózki, klocki i można się bawić, aż do nocki. 

Są też konkursy i zabawy, oraz do parku wielkie wyprawy. 

A nasze Panie uczą nas wiele jak być kolegą i przyjacielem. 

Chętnie nam pomagają i mądre rzeczy do głów wkładają.

Chociaż jeszcze z nas maluchy Panie mówią o nas zuchy. 

Pracy się nie wystrzegamy na zajęcia w Klubie Twórczego Przedszkolaka uczęszczamy – 

tam wesoło, śmiech i ruch klej i nożyczki idą w ruch.

Przed nami jeszcze długa droga, ale w przedszkolu zwarta z nas załoga, 

jak nie damy rady  sami to nam pomoże  nie jedna Pani.

Na naszej stronce umiejętności swe prezentujemy i wszystkim za odwiedziny dziękujemy.

 

 

Drodzy Rodzice!

 

W związku z zaistniałą sytuacją, od kilku dni zamieszczamy dla Państwa   dzieci na stronie internetowej naszego przedszkola propozycje zabaw, zadań i ćwiczeń do wykonania przez dziecko w domu. Jeśli będziecie mieli Państwo do nas jakieś pytania, to prosimy o kontakt mailowy:

 

paulina.skowronek12@gmail.com  odpowiem w każdy poniedziałek w godz. 11 – 13

 

asiag@poczta.onet.eu odpowiem w każdy poniedziałek w  godz.21 -  22

 

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy Państwu i dzieciom dużo zdrowia !

 

Pani Asia, pani Paulinka, pani Donatka

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc

 

 

Propozycje zabaw i zadań dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 9 kwietnia  2020r. – czwartek

„Wielkanocne zadania do wykonania”. Powodzenia!

Zadanie 1:   Usiądź i uważnie posłuchaj  wierszy o świętach Wielkanocnych, one wytworzą nastrój miłego, radosnego oczekiwania na święta:

WIELKANOC

„…Przyszła wiosna, dobra wiosna,

A z nią pora wielkanocna…

Święta, święta wielkanocne!

Jak wesoło, jak radośnie!

Już słoneczko mocno grzeje,

Miły wiatr dookoła wieje…”

 

„…Wstało dzisiaj słonko

z buzią uśmiechniętą.

Wielkanoc, Wielkanoc

przyszło wielkie święto!

Fiołki zakwitają,

słychać świergot ptaków.

Na  świątecznym stole

wiele dziś przysmaków.

Jest też śmigus – dyngus

znana oblewanka.

Wszystkim jest wesoło,

od samego ranka!...”

Zadanie 2: Posłuchaj uważnie i rozwiąż „Wielkanocne zagadki”:

  1. Koty i psy ich nie znoszą, nie znoszą ich szczury, znoszą je przeróżne ptaki, a najczęściej kury. To …. (jajka).
  2. W jaki to dzień raz do roku wolno, a nawet wypada, bratu siostrę polać wodą, a sąsiadowi sąsiada. To …. (śmigus – dyngus w wielkanocny poniedziałek).
  3. Zakręcone ma rogi, futro zakręcone, cukrowego wkładamy co roku do święconek. To …. (baranek).
  4. Powiedzcie co to za koszyczek, w którym jest to, co ja wyliczę: jajeczka farbą malowane, sól, chleb, kiełbasa i baranek. To …. ( koszyczek wielkanocny).     
  5. Gdy skorupka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda jak żółta puszysta kuleczka. To …. (kurczak).  

Zadanie 3: Przeczytaj dla rodziców:

To wiosna. Tam kura i kogut. A tu  baranek. A tam na stole pisanki i palma. I babka wielkanocna. Bo to Wielkanoc.

Zadanie 4: Podziel na sylaby – wyklaskując w ręce, a następnie podziel na głoski – pokazując kolejne palce wyrazy związane ze świętami. Policz ile jest sylab i głosek w wyrazach. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku, a jaką głoskę słyszysz na końcu każdego wyrazu. Oto wyrazy:

palma, baba, mazurek, pisanka, baranek

Zadanie 5:  Poproś rodziców, by dali ci kartkę wielkanocną, taką świąteczną pocztówkę. Jeśli nie macie w domu świątecznej pocztówki, może to być pocztówka o innej tematyce. Weź nożyczki, potnij pocztówkę na 6 (albo więcej części) , w ten sposób powstały puzzle. Zamieszaj elementy i ułóż je w całość. Gdy schowasz puzzle do koperty, będziesz mógł je układać wiele razy. Wersja trudniejsza – potnij dwie lub trzy pocztówki i  wymieszaj razem wszystkie elementy, następnie ułóż je w całość.

Zadanie 6: „Pisanki, kraszanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek” .  Posłuchaj: najbardziej popularnym symbolem Wielkanocy jest jajko, oznaka rodzącego się życia. Jajka są nie tylko składnikiem wielu świątecznych potraw, ale także stanowią element dekoracyjny. Ozdabiane są różnymi technikami. Zwyczaj ten znany jest od starożytności. Narodził się dawno temu w Persji. W zależności od techniki zdobienia malowane jajka mają różne nazwy.  Kraszanki – to jajka zabarwione na jeden kolor. Są gotowane w różnych barwnikach np. w łupinach cebuli (barwią jajko na kolor brązowy, w soku z buraka (barwią jajko na kolor różowy). Natomiast pisanki mają różnobarwne ozdoby. Na skorupce rysuje się wzory roztopionym woskiem za pomocą np. igły albo szpilki., a następnie zanurza się jajko w barwniku. Z kolei oklejanki – to  jajka ozdobione np. przyklejonym papierem czy materiałem. „Sówko”   poproś rodziców, aby ugotowali ci jedno albo dwa jajka  na twardo, albo przygotowali  ci wydmuszkę lub kilka wydmuszek. Przygotuj też flamastry, markery wodoodporne, jeśli macie, albo kolorowe farby i pędzel, kolorowy papier samoprzylepny, kolorową bibułkę, nożyczki i  klej. Za pomocą zgromadzonych materiałów ozdób jajka lub wydmuszki najpiękniej jak potrafisz. Na pewno ci się uda! Powodzenia i Wesołych Świąt!


Zadania 08.04 środa

  

Zadanie 1 Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania. 

Autor: Urszula Pukała
„Legenda o białym baranku”

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
  

– Kto gościł w wielkanocnym koszyku? 

– O co pokłóciły się zwierzątka? 

– Jaki kolor miały pisanki?

  

Zadanie 2 „Co włożymy do koszyczka?” . Dziecko wymienia co zazwyczaj wkładacie do koszyczka wielkanocnego. Wymienia pierwszą głoskę. Stara się podzielić wyraz na głoski. Może zapisać wyrazy na kartce lub ułożyć z liter wyciętych z gazet lub gotowych zestawów jeśli macie taki w domu.

 

Zadanie 3 „Koszyczek wielkanocny” -kolorowanka. Wybierzcie jedną z podanych kolorowanek koszyków wielkanocnych i pokolorujcie. 

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk03yOoy0g7sBdnL07VjMwC05OOQcmw:1586254476146&q=kolorowanka+koszyk+wielkanocny&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj4mMu0itboAhXN-yoKHRl1BNYQsAR6BAgKEAE&biw=2400&bih=121

  

Zadanie dla chętnych 

Wykonaj koszyczek wielkanocny z podanego linku https://czasdzieci.pl/inspiracje/id,4373f3d.html  

 


Propozycje zabaw i zadań dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 7 kwietnia  2020r. –wtorek

 

„Wielkanocne zabawy”

 

Zadanie 1: Zajączek i jajko to symbole słonecznych i pachnących Świąt Wielkanocnych, posłuchaj piosenki o świętach:Święta z jajkiem i zającem”. Oto link do piosenki: 

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg 

A oto słowa naszej piosenki: 

Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu. 

Ref.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne. 

Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią. 

Ref.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.

 

Zadanie 2: Spróbuj zaśpiewać wielkanocną piosenkę, śpiewając refren klaszcz w ręce.

 

Zadanie 3:  Ilustruj ruchem  słowa piosenki: skacz jak zajączek, przykucnij, znów kicaj jak zając,  rozkładaj prezenty, maszeruj, naśladuj śmigus – dyngus czyli  wielkanocną tradycję polewania się wodą.

 

Zadanie 4: Usiądź i uważnie posłuchaj  bajeczki „Wielkanoc u języczka”, to zabawa rozwijająca aparat mowy. Gdy rodzic będzie Ci czytał, ty wykonuj ćwiczenia usprawniające twoje narządy mowy.  Gotowi? To zaczynamy: zbliża się Wielkanoc, trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dziecko robi z języka „miskę” – przód i boki języka unosi tak, aby na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (dziecko wysuwa język z buzi, a potem go chowa). Następnie rozbija jajka (dziecko otwiera szeroko buzię i kilkakrotnie uderza czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza i mocno uciera (dziecko obraca językiem w buzi w prawo i w lewo). Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą. (dziecko przesuwa czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył, na boki).  Następnie posypuje ciasto rodzynkami i orzechami (dziecko dotyka językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole).  I wielkanocne ciasto gotowe! Pan Języczek kroi ciasto i próbuje. Jest pyszne! Mniam! (dziecko oblizuje wargi).

 

Zadanie 5: „Wielkanocne zwyczaje”- rozmowa z rodzicami. Porozmawiaj z rodzicami o wielkanocnych zwyczajach takich jak: święcenie palm wielkanocnych, malowanie jajek – pisanki wielkanocne, święcenie pokarmów – święconka. Może rodzice opowiedzą ci,  jak obchodzili święta kiedy sami byli małymi dziećmi, może pamiętają jakieś zabawne lub ciekawe wydarzenia związane ze świętami.

 

Zadanie 6:  KARTA PRACY

Weź kredki świecowe, ołówkowe albo mazaki i pokoloruj obrazek najładniej jak umiesz.

 

  1. Utrwalenie słów znanej dzieciom piosenki i naśladowanie ruchem jej treści.
  2. Wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu - uważne wysłuchanie treści bajki.
  3. Gimnastyka narządów mowy.
  4. Utrwalenie i wzbogacenie wiadomości na temat tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi.

 

Zadania 06.04 poniedziałek


  1. Zabawy ruchowe:

- „Skaczące żabki” - skaczcie jak żabki, starajcie się robić to jak najwyżej i jak najdalej.

- „Jajko na łyżce” - dziecko dostaje łyżkę i małą piłkę/kartkę zgniecioną w kulkę/klocek – zależy od dostępności. Przedmiot ten symbolizuje jajko. Zadaniem dziecka jest przeniesienie przez cały pokój jajka na łyżce, tak żeby nie spadło.

- „Ćwicz jak mówię” - rodzic rzuca dziecku piłkę i mówi: „Rzuć kucając”. Dziecko wykonuje polecenie i mówi w jaki sposób rodzic ma rzucić piłkę. Rodzic pomaga formułować dziecku polecenia zawierające dwie czynności. Np.: rzuć biegając, rzuć skacząc, rzuć stojąc itp.

- „Kaczuchy” włączcie nagranie piosenki Kaczuchy https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94 . Dzieci tańczą naśladując kaczuszki.

  1. Przeczytajcie opowiadanie „Bajeczka wielkanocna” i odpowiedzcie na pytania:
OPOWIADANIE

- Kogo najpierw obudziło słońce?

- Kto był drugi? Kto trzeci?

- Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

- Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?

- Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych?

  1. Zabawa językowa „Symbole Wielkiej Nocy”

Rodzic podaje dziecku wyrazy. Zadaniem dziecka jest wymienić głoskę na jaką zaczyna się wyraz podany przez rodzica i zapisać ją na kartce. Głoski utworzą hasło.

-Wyrazy podawane przez rodzica: piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas. Jakie hasło powstało? (pisanka)

-Wyrazy podawane przez rodzica: bułka, apaszka, rower, agrafka, narcyz, ekierka, kolano. Jakie powstało hasło? (baranek)

- Wyrazy podawane przez rodzica: plastelina, agrest, lama, ekran, miska, kura, arbuz. Jakie hasło powstało? (palemka)

Możecie bawić się dalej układając wyrazy do wymyślonych haseł :)


  1. Wykonaj kartę pracy
KARTA PRACY

Zadania 03.04.

Piątek

 

  1. Na dobry początek trochę się pobawcie.

- Przywitajcie się różnymi częściami ciała: brzuchami, plecami, pośladkami, biodrami, barkami, łokciami, kolanami, nosami.

- „Przepychanka” – rodzic z dzieckiem lub rodzeństwo siedzi tyłem do siebie i opierają się o siebie plecami. Na sygnał odpychają się nogami i próbują przepchnąć druga osobę z pary.

- „ Paczka” – dziecko lub rodzic siedzi skulone na podłodze, rękami obejmuje kolana. Druga osoba próbuje „rozwiązać paczkę” – ciągnie za ręce, nogi. Później następuje zamiana ról. (Zachowajcie ostrożność przy tej zabawie).

 

  1. Rozwiąż zagadkę.

Na patyku zębów rządek,

znają je na pewno dzieci.

Służą do równania grządek

i do wysprzątania śmieci. (grabie)

 

  1. Wprowadzenie litery G, g.

*Wydrukujcie lub narysujcie obrazek grabi. Zadaj dziecku następujące pytania:

- na jaką głoskę zaczyna się wyraz grabie?

- jakie przedmioty znasz jeszcze na głoskę g? ( wymieńcie jak najwięcej)

- poszukajcie wyrazów, w których głoska g występuje w środku albo na końcu wyrazu.

* Zaprezentuj literkę G, g dziecku. Plansza z literą.

* Pod obrazkiem przedstawiającym grabie zapiszcie ich nazwę. Najlepiej każdą literę na osobnej kartce. 

* Podzielcie wyraz grabie na sylaby i głoski.

*Policzcie ile sylab i głosek ma wyraz grabie.

Podskoczcie tyle razy ile sylab jest w wyrazie, zróbcie tyle przysiadów ile głosek jest w wyrazie.

* Określcie czy głoska g jest spółgłoską czy samogłoską.

* Wymieńcie i policzcie spółgłoski i samogłoski znajdujące się w wyrazie grabie.

Zróbcie tyle pajacyków ile jest spółgłosek w wyrazie i tle skłonów ile jest samogłosek w wyrazie.

* Przyjrzyjcie się literce G, g. Co Wam przypomina jej kształt?

* Zwróćcie uwagę w jaki sposób piszemy literę G, g; od którego miejsca       zaczynamy. Obejrzyjcie schemat pisania litery.

* Napiszcie literę dużą i małą palcem w powietrzu a później na dywanie/podłodze.

* Ułóżcie ze skakanki/sznurka/nitki/wstążki kształt litery G, g.

* Poszukajcie w gazetach, książkach literki G, g.

* Rodzicu napisz markerem na kartce dużą i małą literę G, g –tak żeby  litery zajęły całą kartkę. Zadaniem dziecka jest wylepić z plasteliny te literki, można też pomalować je farbami albo wykleić wydzieranką z kolorowego papieru lub gazety. Powieście tą kartkę wraz z rysunkiem grabi w pokoju dziecka w widocznym miejscu, tak żeby dziecko mogło na nią codziennie patrzeć.

     

  1. Powycinajcie z gazety albo napiszcie literki na kartce. Ważne żeby każda literka była osobno. Możecie też wykorzystać gotowe zestawy liter – jeśli takie macie w domu. Ułóżcie z liter jak najwięcej słów związanych z wiosną, mile widziane będą wyrazy z literką G, g.

KARTA PRACY 1

PLANSZA Z LITERĄ G

LITERA G

 

Powodzenia! 


Propozycje zabaw i zadań dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 2 kwietnia  2020r. –czwartek

 

„Wiosna w lesie”. Powodzenia!

 

Zadanie 1: Zaśpiewaj naszą piosenkę „Maszerują dzieci drogą”. Stań na podłodze, wyprostuj się. Śpiewając maszeruj  po pokoju wysoko podnosząc kolana do góry, ilustruj ruchem rąk i ciała treść piosenki:

 

Piosenka „Maszerują dzieci drogą”

Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy.

Lewą nogą, prawą nogą raz, dwa, trzy.

A na górze słonko świeci i uśmiecha się do dzieci.

Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, trzy.

Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy.

Lewą nogą, prawą nogą raz, dwa, trzy.

Naprzód zuchy, naprzód śmiało.

Będzie przygód tu niemało.

Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, trzy.

 

Zadanie 2:   Usiądź i posłuchaj uważnie wiersza „W zielonym lesie” autor W. Badalska:

 

Wiersz „W zielonym lesie”

W zielonym lesie, w cienistym borze stu lokatorów naliczyć możesz.

W gałęziach mieszka kukułka – wróżka,

wiewiórka – skoczka na chyżych nóżkach,

dzięcioł – poważny lekarz borowy,

posępny puchacz i płowe sowy.

Wilga złocista jak promyk słonka,

Barwny motylek, mała biedronka.

Dudek z wesołym czubkiem na głowie,

buczące trzmiele i mrówek mrowie.

Wilk i zajączek. Ogromny dzik.

I lisek rudy, sprytny jak nikt.

Płochliwa sarna. Rogaty jeleń,

I innych leśnych mieszkańców wiele…

Wyliczaj dalej, jeśli możesz:

kto jeszcze mieszka w zielonym borze?

 

Rozmowa na temat treści wiersza. Opowiedz, o czym jest wiersz? Kto w nim występował? Jakie jeszcze zwierzęta mieszkają w lesie?

 

Zadanie 3: Zabawa ruchowa „Zwierzęta w lesie”. Naśladuj ruchem ciała oraz głosem zwierzęta leśne: biegaj jak sarenka, jak lis, wilk, dzik, skacz jak wiewiórka, zając, lataj jak leśne ptaki, naśladuj głos sowy, stukanie dzięcioła itd.

 

Zadanie 4: Podziel na sylaby (wyklaskując w ręce), a potem podziel na głoski (pokazując kolejne palce) wyrazy: las, wilk, lis, motyl, dudek, wilga, sarna. Policz, ile jest sylab i głosek w wyrazach.

 

Zadanie nr 5: Przeczytaj  dla rodziców:

 

To las. Tam wilki, lisy i sarny. A tam ptak dudek. A to co? To motyl lata! Bo to wiosna!

 

Zadanie nr 6: karty pracy.

 

Przygotuj nożyczki, klej i kredki. Pokoloruj wszystkie zwierzęta kredkami. Wytnij je nożyczkami dokładnie i starannie. Na karcie pracy „Las”, przyklej wszystkie zwierzęta, które mieszkają w lesie, Na karcie pracy „Sawanna” przyklej wszystkie zwierzęta, które mieszkają na sawannie. Powodzenia! Na pewno Ci się uda!

 

Drodzy rodzice! Cele dzisiejszych zabaw i  zadań to:

 

  1. Utrwalenie słów znanej dzieciom piosenki i naśladowanie ruchem jej treści.
  2. Uważne wysłuchanie treści wiersza, dziecko powinno umieć opowiedzieć, jakie zwierzęta mieszkają w lesie.
  3. Podział wyrazów na głoski i sylaby, przeliczanie głosek i sylab.
  4. Utrwalenie poznanych liter, doskonalenie umiejętności czytania.

KARTA PRACY 1

KARTA PRACY 2

KARTA PRACY 3


Zajęcia na 01. 04 środa

 

  1. Przeczytajcie opowiadanie „Tajemniczy lot”

Odpowiedzcie napytania:

- Czy udało Wam się zapamiętać nazwy ptaków, które przelatywały obok balkonu?

- W jakiej kolejności przylatują ptaki na wiosnę?

- Czy zapamiętaliście jak wygląda czapla, skowronek i trznadel?

- Co znaczy, że wiosna „wybucha”?

- Czy pamiętacie, które kwiaty są oznaką wiosny?

- Jaki kwiat rośnie przed domem babci?

Jeżeli dziecko ma trudności z odpowiedzią na pytania, można mu przeczytać odpowiedni fragment jeszcze raz.

  1. „Rachunki Pani Wiosny” – zagadki matematyczne.

Do zadania będą potrzebne liczmany. Mogą być nimi klocki, patyczki, nakrętki itp.

Rodzic czyta wiersz. Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu liczmanów, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza. Zwróćcie uwagę na pytania, które mówią o obliczeniach. Wtedy liczcie wspólnie ile liczmanów- kwiatów zebraliście.

 

Przyszła wiosna do lasku,

Z kluczykiem przy pasku,

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące.

 Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.

Oblicz proszę, ile kwiatów wyszło

Spod zimowych pierzynek?

 

Stąpa wiosna po łące.

Zbiera kwiaty pachnące.

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.

Powiedz, z ilu kwiatów

Zrobi wiosna bukiet pachnący?

 

Chodzi wiosna po lesie.

Promyki słońca w koszach niesie.

Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki,

Trzy dla leśnej zwierzyny.

Ile koszów przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne
    1. „Bociany” – dziecko biega po pokoju naśladując bociana. Unosi kolana wysoko, klaszcze w dłonie pod kolanami, podskakuje i krzyczy: kle, kle, kle. Na sygnał rodzica – klaśnięcie- bocian staje nieruchomo na jednej nodze.
    2. „Żabki” – dziecko porusza się po pokoju, naśladując skaczącą żabkę. Na sygnał rodzica – klaśnięcie żabka skacze wysoko i daleko.
    3. „W poszukiwaniu wiosny” – dziecko porusza się po pokoju, na sygnał rodzica np. biedronka, motylek, bąk, dziecko naśladuje wymienionego owada – porusza się tak jak on lub wydaje charakterystyczny dla niego odgłos.
    4. „Spacer między kałużami” – rodzic rozkłada na dywanie przedmioty, które będą kałużami (poduszki, kartki itp.), dziecko maszeruje z wysoko uniesionymi kolanami, tak żeby w nie wejść w nie
    5. „Kołyska” – dziecko siedzi na podłodze z podkurczonymi nogami, które mocno obejmuje ramionami. Rodzic prosi dziecko, żeby zaczęło się kołysać do przodu, do tyłu i na boki

 

Odczytajcie powstałe wyrazy z plątaninki literowej.

KARTA PRACY 1

KARTA PRACY 2 


Propozycje zabaw i zadań dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 31 marca  2020r. – wtorek

 

„Wiosenne zadania do wykonania”. Powodzenia!

 

Zadanie 1: Posłuchaj uważnie zagadki i podaj jej rozwiązanie:

Wróciła z bocianami, zakwitła sasankami, zaświeciła ze słonkiem, zaśpiewała ze skowronkiem. (wiosna)

Zadanie nr 2:  Podziel wyraz „wiosna” na sylaby, wyklaskując w ręce i podziel na głoski pokazując kolejne palce.  Policz sylaby i głoski. Powiedz jaką głoskę słychać  na początku wyrazu „wiosna”, a jaką głoskę słychać  na końcu.

 Zadanie nr 3: Przeczytaj  dla rodziców zdanie:

Wiosna? Tak! To wiosna radosna!

A teraz weź czerwoną kredkę i  podkreśl nią wszystkie samogłoski w wyrazach, które przeczytałeś.

Zadanie nr 4: Wiosenne zagadki matematyczne:

Posłuchaj zadań tekstowych, przelicz elementy i dodaj je do siebie. Policz na palcach, kredkach lub klockach:

  • Wysoko na niebie fruwały  i śpiewały 3 skowronki, a razem z nimi 5 słowików.  Ile ptaszków razem śpiewało na cześć wiosny?

Do tego zadania i do pozostałych  napiszemy działania złożone z cyfr oraz znaków. Zapamiętaj te znaki.

+ to znak dodawania, dodać

= to znak równości, równa się

3 + 5 = 8

  • 4  kolorowe  motyle fruwały nad łąką, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile razem motyli witało wiosnę? Policz, a potem zapisz działanie.

4 + 3 = 7

  • Na łące zakwitło 6 białych i 4 różowe stokrotki. Ile razem kwiatów zakwitło? Policz, a potem  zapisz działanie.

6 + 4 = 10

  • Na łąkę przyleciały 2 bociany, a potem jeszcze 7. Ile razem bocianów przyleciało na wiosenną łąkę? Policz, a potem zapisz działanie.

2 + 7 = 9

Zadanie nr 5

KARTA PRACY


Drodzy rodzice! Cele dzisiejszych zabaw i  zadań to :

 

  1. Podział wyrazu na sylaby i głoski oraz prawidłowe wysłuchiwanie głosek na początku i końcu wyrazu. Poprawne rozróżnianie samogłosek i spółgłosek w wyrazach.
  2. Utrwalenie poznanych liter oraz doskonalenie umiejętności czytania wyrazów.
  3. Doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 10 podczas rozwiązywania zadań tekstowych.
  4. Kształtowanie umiejętności zapisywania działań z wykorzystaniem znaków dodawania i równości.
  5. Utrwalenie i wzbogacenie wiedzy o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie.
  6. Usystematyzowanie wiedzy dziecięcej o cechach charakterystycznych czterech pór roku.


Zadania na 30.03

poniedziałek

 

  1. Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima „Ptasie radio”

Jeśli nie macie go w swoich zbiorach znajdziecie go w linku

http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/ptasie-radio.php

2. Odpowiedz na pytania:

- jakie ptaki występowały w wierszu?

- postaraj się policzyć ile ptaków występuje w wierszu.

- wymień pierwszą głoskę z nazwy każdego ptaka

3. Uzupełnij tabelkę

TABELKA

4. Wykonaj kartę pracy

KARTA PRACY1

KARTA PRACY2

KARTA PRACY3

5. Ćwiczenia ruchowe:

- pokaż jak bocian stoi na jednej nodze

- wykonaj jaskółkę

- naśladuj lot wróbelka – machaj skrzydełkami(rączkami)

- zabawa „Ptaki w gniazdach”

Dziecko siedzi na gazecie/kartce – to gniazdo ptaszka, na sygnał np.: klaśnięcie, ptaszek wylatuje z gniazda i biega w różnych kierunkach, na hasło „Ptaszki do gniazda” dziecko zatacza koło wokół gniazda i siada na nim.

- zabawa „Latające piórko” 

potrzebne jest piórko, jeśli nie macie w domu, możecie je narysować i wyciąć albo wyrwać kształt piórka z gazety.

* Dziecko dmucha na piórko starając się jak najdłużej utrzymać je w górze.

 

* Dziecko kładzie się na podłodze i dmucha na leżące przednim piórko. Stara się przesunąć je jak najdalej.


Zadania na piątek 27.03.2020 

 

  1. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz. Pokazujcie części ciała.

Policzymy co się da:

Mam dwie rączki,

łokcie dwa,

dwa kolana,

nogi dwie,

wszystko pięknie zgadza się.

Dwoje uszu,

oczka dwa,

no i buzie też się ma.

A ponieważ buzia je,

chciałbym buzie mieć też dwie!

Poza tym pokażcie brwi, rzęsy, policzki, czoło, brodę, nadgarstki, biodra, uda, łydki, plecy, brzuch.

  1. Zaśpiewajcie z pokazywaniem piosenkę „Głowa ramiona, kolana, pięty...” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
  2. Zabawa matematyczna – liczenie na palcach.

Policzcie swoje palce.

Stwórzcie kombinacje palców tak, żeby ich wspólna liczba wynosiła 7. Poproś dziecko żeby pokazało na palcach liczbę 7. Pokaże zapewne 5 palców u jednej ręki i 2 u drugiej. Zapytaj w jaki inny sposób możemy na palcach pokazać liczbę 7. Np.: 3 palce z jednej ręki i 4 z drugiej.

Wykonajcie takie ćwiczenie z innymi liczbami. 

Wykonaj KARTĘ PRACY.


Zadania dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 26 marca  2020r. – czwartek

 

Zadanie nr 1

Zaproś mamę albo tatę, albo brata lub siostrę (jeśli masz) do wspólnej zabawy „Poszukiwanie wiosny” – gimnastyka narządów mowy. Rodzic czyta Ci tekst, a Ty we wskazanym momencie wykonujesz określone czynności. Posłuchaj: zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było głos ptaków (naśladuj głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.  Jechał na koniu  (naśladujesz kląskanie językiem). Na łące zobaczył bociany (mówisz kle, kle) i żaby (rechoczesz). Zatrzymał się na leśnej polanie (mówisz prr, prr). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechasz się). Na polanie zakwitły właśnie wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Języczek powąchał kwiaty ( wdychasz powietrze nosem mocno kilka razy). Pachniało wiosną (oddychasz głęboko, wdychasz powietrze nosem, wydychasz ustami). Wtem Języczek zauważył zaspanego jeża (ziewasz głośno i szeroko). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (naśladujesz kląskanie).

Zadanie nr 2

Pobaw się w zabawę ruchową „Kwiaty rosną, kwiaty więdną”. Przykucnij, połóż głowę na kolana,  powoli wstawaj, prostuj się do stania, stań na palcach i wyciągnij wysoko ręce w górę, rozłóż ręce na boki. I znowu powoli kucaj, połóż głowę na kolana. Powtórz zabawę 3 razy.

Zadanie nr 3

Posłuchaj wiersza „Marzec – czarodziej”:

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie, aż tu nagle hokus – pokus.  

I już pączki na patyku i już trawa na śnieżniku. Och ten Marzec Czarodziej.

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach,  po lodzie, aż  tu nagle hokus – pokus.

Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki. Och ten Marzec Czarodziej.

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach po lodzie, aż tu nagle hokus – pokus.

Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki – przedszkolaczki! Och ten Marzec Czarodziej.

Zadanie nr 4  

Wykonaj pracę plastyczną  „Marzec Czarodziej” na dużej kartce papieru. Zastanów się o czym był wiersz, dlaczego marzec był czarodziejem, co zmienił na dworze, jak zmienia się świat, gdy przychodzi wiosna i narysuj to kredkami ołówkowymi, świecowymi, flamastrami, tym  czym  najbardziej lubisz rysować. Narysuj najpiękniej jak potrafisz, starannie, nie śpiesz się.

Zadanie nr 5

Opowiedz co narysowałeś. A potem dokończ zdanie: „Zimą najbardziej lubię…, a wiosną najbardziej lubię…. Powodzenia!


Drodzy rodzice! Cele dzisiejszych zadań to :

  1. Gimnastyka narządów mowy.
  2. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania wiersza oraz odpowiadania na pytania dotyczące jego treści.
  3. Rozwianie wyobraźni i ekspresji plastycznej.
  4. Rozwijanie umiejętności obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie.

Zadania do wykonania

Środa 25.03.2020r.

 

1. Obejrzyj film i odpowiedz na pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

– Jakie mamy pory roku?

– Jaka porę roku mamy obecnie?

– Po czym poznać, że przyszła juz wiosna? Wymień oznaki wiosny.

–  Jakie zwierzęta budzą się na wiosnę z zimowego snu?

– Jakie ptaki wracaja do Polski z ciepłych krajów?

– Co to są bazie kotki i co mozna z nich zrobić?

– Jak nazywają się pierwsze wiosenne kwiaty?

 

  1. Wyjrzyj przez okno i poszukaj oznak wiosny.
  2. Wykonaj KARTĘ PRACY.
  3. Poszukiwacze wiosny.

Narysujcie na kartce wiosenny kwiat. (Możecie wykorzystać zrobioną kartę pracy.) Połóżcie kartkę w wybranym miejscu. Poproś dziecko, żeby stanęło na środku pokoju. Kieruj dziecko tak, żeby doszło do kartki np.: Zrób 2 kroki do przodu/ do tyłu, zrób 3 kroki w prawo, zrób 4 kroki w lewo.


Zadania dla „Sówek – mądrych główek” na dzień 24 marca  2020r. – wtorek.

 

 Zadanie nr 1:Zaproś mamę albo tatę, albo brata lub siostrę (jeśli masz) do wspólnego zaśpiewania piosenki pt.„Bawimy się paluszkami”.  Znasz doskonale jej słowa. Ale jeśli zapomniałeś, oto oneJ:

 

Piosenka pt. „Bawimy się paluszkami”

 

          Bawimy się bawimy wszyscy paluszkami, gdy pierwszy (pokazujemy kciuk) nie może, to drugi pomoże (pokazujemy drugi palec). Bawimy się bawimy wszyscy paluszkami, gdy drugi nie może (pokazujemy drugi palec), to trzeci  pomoże (pokazujemy trzeci palec). Bawimy się bawimy wszyscy paluszkami, gdy trzeci nie może, to czwarty pomoże (pokazujemy czwarty palec). Bawimy się bawimy wszyscy paluszkami , gdy czwarty nie może to piąty pomoże (pokazujemy kolejno czwarty i piąty palec, potem na drugiej ręce pokazujemy kolejno szósty, siódmy, ósmy, dziewiąty i dziesiąty palec). I śpiewamy dalej pokazując wymienione w piosence części ciała:

          Gdy dziesiąty nie może to piąstka pomoże (zwijamy dłoń w piąstkę). Bawimy się bawimy wszyscy piąstkami, gdy piąstka nie może, to druga pomoże (zwijamy drugą dłoń w piąstkę). Bawimy się bawimy wszyscy piąstkami, gdy piąstka nie może, to łokieć pomoże (uderzamy łokciem o udo).

          Bawimy się bawimy wszyscy łokciami, gdy łokieć nie może, to  drugi pomoże( uderzamy łokciami o uda). Bawimy się bawimy wszyscy łokciami, gdy łokieć nie może, to nóżka pomoże.

Bawimy się bawimy wszyscy nóżkami (uderzamy stopą o podłogę). Gdy nóżka nie może, to druga pomoże. Bawimy się bawimy wszyscy nóżkami (uderzamy obiema stopami o podłogę), gdy nóżka nie może to główka pomoże.

          Bawimy się bawimy wszyscy główkami (kiwamy głową w lewą i w prawą stronę), gdy główka nie może to spać ją położę (układamy złożone ręce  przy policzku i zamykamy oczyJ).

Zadanie nr 2 : Przygotuj czystą kartkę, ołówek,  kredki i nożyczki. Odrysuj swoją lewą i prawą rękę na kartce. Jeśli sprawia ci to trudność, poproś rodziców (brata lub siostrę) o pomoc. Rączki odrysowane? To teraz ołówkiem napisz na środku lewej ręki dużą literkę „L”, a na prawej dużą literkę „P” (napisz poprawnie literki pisane, pamiętaj nasze hasło – nie jesteśmy drukarkami, nie drukujemy, tylko piszemyJ).

Zadanie nr 3:Na odrysowanych rękach napisz teraz  ołówkiem kolejno na palcach poznane cyfry od 1 do 10. Pamiętaj o właściwym pisaniu cyfr.

Zadanie nr 4. Ozdób swoje odrysowane dłonie najpiękniej jak umiesz. Weź kolorowe kredki i do dzieła! Pokoloruj najpiękniej jak potrafisz, narysuj różnorodne wzorki, ozdoby, zegarek, bransoletki, pierścionki itd.

Zadanie nr 5. Wytnij  najdokładniej jak umiesz obie odrysowane na kartce rączki. PowodzeniaJ!

Drodzy rodzice! Cele dzisiejszych zadań to:

  1. Rozróżnianie stron: lewej i prawej. Dziecko powinno wiedzieć, która strona, która ręka (oko, noga itd. ), jest lewa, a która prawa.

  2. Utrwalenie  liczebników głównych od 1 do 10 ( dziecko powinno umieć policzyć do 10)   oraz liczebników porządkowych: pierwszy, drugi…. do dziesięciu (dziecko powinno umieć policzyć elementy za pomocą liczebników porządkowych).

  3. Dziecko powinno umieć wycinać nożyczkami dokładnie po linii, po śladzie.

Życzymy dużo zdrowia Tobie „Sówko mądra główko” oraz całej Twojej rodzinie


Propozycje zadań 23.03. 2020

 

     Przygotuj liczmany np.:  klocki, kredki, nakrętki, patyczki itp. i rozwiąż zadania:

1. Mama kupiła 3 bratki i 4 hiacynty. Ile kwiatków kupiła mama?

2. Hania kupiła 2 róże i 6 tulipanów. Ile razem kwiatków kupiła Hania?

3.  Ogrodnik miał 8 kwiatków. Wszystkie posadził w ogródku. Dwa kwiatki zwiędły i musiał je wyrzucić. Ile kwiatków zostało?

 

Możesz samodzielnie ułożyć kolejne zadania.

 

  1. Ułóż z liczmanów (klocków, patyczków, nakrętek, kredek itp.) cyfrę 10.
  2. Wykonaj kartę pracy. KARTA PRACY